Teknoloji devleri, metaverse’i hayata geçirmek için büyük planlarını açıkladılar. Gucci, Ariana Grande ve Manchester City’nin önderliğinde, internetin bu aleme ne kadar sürede dalacağını öğrenelim.

Metaverse, ucuz bir Matrix hikayesi gibi görünebilir. Daha çok çok dijital dünyanın bir sonraki adımı diyebiliriz, ya da internet 3.0. Çoğumuzun yakın gelecekte yetişkin hayatımızın önemli bir bölümünü geçirmeye mahkum olacağımız yer.

Facebook, metaverse’i hayata geçirmek için büyük planlarını duyuran en son teknoloji devi oldu. Pandemi sırasında internet kullanımımız iki katına çıkarken, teknolojik gelişmeler çağ atladı. NFT’lerin yükselişini ve Bitcoin çılgınlığının akıl almaz seviyelere ulaştığı bir yıl oldu. Ancak 2020’den bu yana, Google’daki «metaverse» aramaları altı kat arttı.

Distopik gelecek burada mı, yoksa bu bir tür pazarlama hamlesi mi? İkisinden de biraz var. Ama gelip geçici bir moda değil, konsept olarak bizimle kalacak gibi görünüyor.

Nedir bu metaverse?

Metaverse’in annesi olarak adlandırılan Cathy Hackl, «bir dizi alternatif dijital gerçeklik» olarak ifade ediyor. Artırılmış gerçeklik (AR) ve sanal gerçeklik (VR) tarafından insanların sosyalleşeceği, alışveriş yapacağı, çalışacağı ve hayatlarını yaşayacağı bir evrene dönüştürülen internetin bir sonraki formudur.

Bilgisayarlarımızda, telefonlarımızda, uygulamadan uygulamaya veya bir web sitesinden diğerine atladığımız gibi farklı metaverse ve dünyaları arasında geçiş yapacağız. Çevrimiçi varlığımız, sosyal medya profillerimiz tarafından değil, avatarlarımız tarafından tanımlanacak. Sonunda, bu dünyalara erişmek için VR setler kullanacağız ve gerçek dünya da AR ile genişletilecek.

Oyun dünyası şimdiden metaverse dünyasının nasıl olacağı konusunda ipuçları veriyor. Gençler arasında popüler Fortnite oyununda Ariana Grande ve Travis Scott konserleri gerçekleşiyor. Minecraft, düzenli olarak müzik festivallerine ev sahipliği yapıyor. Britanya’da milyonlarca çocuk kullanıcı tarafından oluşturulan oyuna ev sahipliği yapan Roblox, oyun içi ekonomiyi teşvik ediyor.

Bilgisayar oyunlarıyla ilgilenmeyenler için Zuckerberg, Facebook’un sanal dünyası Horizon üzerinde çalışıyor. Microsoft, kendi platformu HoloLens’i hizmete sunmak istiyor. Ve daha geçen hafta Zoom, sanal toplantı odalarında özelleştirilmiş avatarlar olarak iş arkadaşlarımızla işbirliği yapabileceğimiz bir meta veri deposu çalışma alanı oluşturma planlarını duyurdu.

Uzmanlara göre, metaverse yalnızca içinde kendi ekonomisi olarak kabul edilecek kadar para takası yapıldığında gerçek bir meta evren, meşru bir paralel dünya olarak kabul edilecek. Bu dijital ekonomilerin bilgisayar korsanlarına ve dolandırıcılığa karşı dayanabilmesi için şifrelenmeleri gerekecek, bu da takas edilen herhangi paranın blok zinciri aracılığıyla doğrulandığı anlamına geliyor.

Metaverse aracılığıyla mal ve hizmet alıp satabileceğiz ve metaverse için bir şeyler satın alabileceğiz: sanal deneyimler, sanat, kostümler. Bunu şimdiden bilgisayar oyunlarında görüyoruz, burada çocuklar cep harçlıklarını sanal aksesuarlar için harcıyorlar.

Büyük markalar şimdiden NFT olarak sanal objeler satmaya başladı. Mayıs ayında, dijital bir Gucci çanta, 4 bin dolara Roblox bilgisayar oyununda satıldı.

Neden bu gelişmeler bizi ilgilendiriyor?

İnternetin geleceği, merkezi olmayan finansal sistemlerin ütopik hayallerini ve toplulukların kendi yarattıkları alanlarda gelişme fırsatını barındırıyor. Ancak, insanlar gerçek dünyadan vazgeçip bunun yerine sanal gerçeklikte vakit geçirmeyi seçecek mi?

Dijital ve fiziksel dünya arasındaki sınırlar bulanıklaştıkça, teknoloji şirketleri gerçekliğin kendisi üzerinde kontrol sahibi olmaya çalışacaklar.

Paylaş.
Exit mobile version