Mart 2021’de Christie’s müzayede evinde, Everydays: the First 5000 Days adlı bir eserin yaklaşık 70 milyon dolara satılmıştı. Yüksek fiyatlarda sanat eseri satışları oldukça olağan bir durum olsa da, tamamen dijital ortamda var olan bir görüntü için ödenen en büyük meblağ olmuştu.

O tarihten beri, NFT’ler popüler kültüre çeşitli şekillerde nüfuz etmeye başladı. Galatasaray spor kulübünden, komedyen Cem Yılmaz’a birçok yüksek profilli isim tarafından kucaklandılar. Artık her hafta yüz milyonlarca dolarlık NFT satışı gerçekleşiyor.

Aynı zamanda birçok insan yalnızca internette yaşayan varlıkların nasıl para edebileceğini merak ediyor, özellikle ücretsiz olarak indirebileceğiniz bir görsel olduğunu düşünürsek.

NFT’lerin neden hem heyecana hem de derin şüpheciliğe ilham verdiğini anlayabiliriz: NFT’ler tamamen yeni bir varlık sınıfı oluşturuyor ve son dönemde pek sık yeni varlık sınıfları ortaya çıkmıyor. Peki, bu dijital varlıklar nasıl değer kazanabiliyor?

NFT’ler bir pazar meydana getirdi

NFT’ler dijital varlık pazarını temelden değiştirdi. Piyasalar net mülkiyet hakları olmadan işlemez. Dijital mülkiyet haklarını mümkün kılan NFT’ler, daha önce asla satılamayan ürünleri alıp satarak, yeni işlem türleri etrafında pazarlar oluşturmayı mümkün kılıyorlar.

NFT’ler sadece dijital mülkiyet sağlamıyor. Tekrar programlanabilir olmaları sayesinde, zaman içinde amaçlarını genişletme ve sahiplerine doğrudan fayda sağlamalarını sağlayan özellikler kazanmaları mümkündür.

Bu anlamda, NFT’ler üyelik kartları veya bilet gibi işlev görebilir, özel ürünlere ve özel indirimlere erişim sağlayabilir. Dahası, NFT sahiplerinin adresleri halka açık olduğundan, sahiplerine doğrudan ek ürünler göndermek bile mümkündür. Tüm bunlar, basit bir sahipliğin üzerinde bir değer sağlar ve markalar etrafında yüksek düzeyde etkileşimli bir topluluk oluşturmaları için bir vektör sağlar.

Böylece bir NFT’ye sahip olmak sizi aynı anda bir yatırımcı, bir kulübün üyesi, bir marka hissedarı yapar. Aynı zamanda, NFT’ler her el değiştirdiğinde işlemin bir kısmı orijinal kreatöre geri döner.

NFT pazarında en çok kazananlar kimler?

Topladığınız NFT’lerin değer kazanması durumunda önemli kazançlar elde etme olasılığı vardır. Ancak, yeni bir çalışma, NFT alanındaki katılımcıların küçük bir bölümünün mevcut olan kârın çoğunu elde ettiğini gösteriyor.

Rapor, çok çeşitli koleksiyonlara yapılan sık yatırımların en fazla kârı sağladığını gösteriyor. Ancak, beyaz listeye (whitelist) girmenin önemli ölçüde yardımcı olduğunun altını çiziyor. Dijital öğelerin blok zincirine taşınması sırasında belirli bir takipçi grubu diğer kullanıcılardan çok daha düşük bir fiyata satın alma fırsatı kazanıyor.

OpenSea verilerine dayanarak, beyaz listeye giren ve daha sonra NFT’lerini satanların %75,7’si kâr elde ederken, listeye girmeyenlerin sadece %20,8’i kâr edebiliyor.

NFT ticaretine girmek isteyenlerin rekabetçi piyasayı ve dolandırılma risklerini anlaması gerekiyor. NFT’ler, kripto para dünyasının en heyecan verici, hızlı büyüyen alanlarından birini temsil ediyor ve özellikle perakende yatırımcıları arasında oldukça popüler hale geldi.

Bu içerik bilgilendirme amaçlı olup yatırım tavsiyesi içermez. Yatırımcılar, kayıp risklerini göze alıp kendi sorumluluklarında hareket etmelidir. Herhangi bir yatırım yapmadan önce geniş kapsamlı araştırma yapmanızı tavsiye ederiz.

Paylaş.
Exit mobile version