Son birkaç yıl bize bir şey öğrettiyse, o da biz pazarlama stratejistlerinin değişime ne kadar uyum sağladığıdır ki, bu bile tek başına bir başarı kriteri olabilir.
Zira pazarlama uzmanlarının yaklaşık yüzde 80’i pazarlama endüstrisinin sadece son üç yılda, son 50 yılda yaşanan değişimden daha hızlı geliştiğini belirtiyorlar.
Tabii ki bu değişimi tetikleyen unsurların başında teknolojideki hızlı gelişmeler, yıkıcı inovasyonlar, küresel krizlerden etkilenen tüketicilerin tutum ve tercihleri yer alıyor.
Pazarlama endüstrisindeki bu hızlı değişime tabii ki markaların ve şirketlerin de ayak uydurması gerekiyor.
Araştırmalara göre 2023’te iki taktik hayati önem taşıyor:
1) Verilere dayalı pazarlama:
Hedef kitlenizi derinlemesine tanımak için daha fazla veri kullanmak, var olmanızı ya da yok olmanızı belirleyecek kadar önem taşıyor. Çünkü verileri anlamlı bilgilere dönüştüremediğiniz sürece bir sürecin nasıl işlediğini ölçemezsiniz. Ölçmediğiniz bir şeyi de yönetemezsiniz. Bunun için de temel demografik bilgilerin ötesine geçmek gerekiyor.
Hedeflediğiniz tüketici gruplarının ilgi alanlarını, hobilerini, nasıl alışveriş yaptıklarını, medyayı nerede tükettiklerini, dahil oldukları çevrimiçi toplulukları, karşılaştıkları zorlukları ve önemsedikleri sosyal ve toplumsal olayları, beklenmedik durumlarda gösterdikleri tepkileri nedenleri ile bilmek çok daha büyük önem kazanıyor.
2) Krizlere karşı her an hazırlıklı olmak:
Her zaman beklenmedik krizlere ve değişime hazır olmak da markalar ve şirketler için giderek hayati derecede önem kazanıyor.
Pandemiden politik karmaşaya ve şimdi de yaklaşan küresel resesyona kadar beklenmedik olaylar son yıllarda hem markalar hem de tüketiciler için ciddi çalkantılar yaşamalarına neden oldu.
Peki siz, 2023’ün son çeyreğine girerken ne yapacaksınız?
Araştırmalara göre, pazarlama uzmanlarının yarısından fazlası 2021’de rotayı değiştirdi ve rotayı değiştirenlerin yüzde 83’ü bir yıl içinde iki ila dört kez, yüzde 20’si ise potansiyel resesyonu ön görerek yeni rotaları çok önceden belirledi.
Muhtemelen 2023’te de pazarlama dünyasında daha fazla değişime tanık olacağız.
Sonuç olarak, işler ters gittiğinde bir B,belki de C ve D planlarımız olmalı.
Örneğin bir işletme sahibi olarak siz
- Pazarlama bütçenizi artıracak mısınız?
- Yoksa pazarlama kanallarınızda bir kısıtlamaya mı gideceksiniz?
- Mesajlarınızı tüketicilerin gelişen deneyimleriyle nasıl uyumlu hale getireceğiniz üzerine mi kafa yoracaksınız?
- Ya da bambaşka bir şey…
B2B Pazarlamada öne çıkan eğilimler
Araştırmalara göre B2B alanında İçerik Pazarlaması, SEO ve Sosyal Medya daha da öne çıkacak. B2B pazarlama uzmanlarının yüzde 70’i içerik pazarlamasının en etkili strateji olduğunu belirtiyorlar.
Çünkü İçerik Pazarlaması, potansiyel müşterileri eğitmek, güven oluşturmak ve satın alma sürecinde yönlendirmek için değerli bilgiler sunar.
SEO ise içeriğin arama motorlarında görünür olmasını sağlar ve organik trafik elde etmeye yardımcı olur.
Sosyal medya ise B2B markalarının hedef kitleleriyle iletişim kurmasına, farkındalık yaratmasına ve liderlik rolü üstlenmesine olanak tanır.
B2C Pazarlamada öne çıkan eğilimler
B2C pazarlamada Influencer Marketing, Video Pazarlama ve Kişiselleştirilmiş Pazarlama öne çıkacak.
Influencer Marketing, 2021’de B2C markalarına en iyi geri dönüşü sağlayan stratejiydi. B2C pazarlamada uzmanların yüzde 11’i Etkileyici Pazarlamanın en iyi ROI sağlayan taktik olduğunda birleşti. Gelecekte farklı olabilecek şey ise markaların odaklanacağı etkileyici türü. Mikro Etkileyiciler (10.000 ila 100.000 takipçisi olanlar) ve Nano Etkileyiciler (1.000 ila 10.000 takipçisi olanlar) daha fazla tercih edilebilir.
Video Pazarlama, B2C pazarlama uzmanlarının yüzde 10’unun en iyi ROI sağlayan taktik olduğunu seçtiği bir başka strateji olarak görünüyor. Video, tüketicilerin ilgisini çekmek, duygusal bağ kurmak ve ürün veya hizmetleri göstermek için mükemmel bir araç olarak kabul ediliyor.
Kişiselleştirilmiş Pazarlama ise B2C pazarlama uzmanlarının yüzde 9’unun en iyi ROI sağlayan taktik olduğunu seçtiği bir başka strateji. Kişiselleştirme, şirketlerin veri toplama, analiz etme ve otomasyon teknolojisinin kullanımı yoluyla bireyselleştirilmiş içerik sağlama stratejisidir. Hedeflediğiniz müşteri sayısı ne olursa olsun Kişiselleştirilmiş Pazarlama doğru içeriklerin, doğru müşterilere ulaşmasını sağlar. Tüketicilere özel teklifler, tavsiyeler ve mesajlar sunarak onların sadakatini ve memnuniyetini artırır.
Pazarlamada 2023’te neler değişiyor?
Veriye dayalı karar verme, çevik pazarlama ve sosyal medyada marka oluşturmaya daha fazla vurgu yapıldığını belirtmekte fayda var. Bu genellikle pazarlama endüstrisinde her gün ihtiyaç duyulan hızlı taktiklere ve pivotlara büyük ölçüde katkıda bulunuyor.
- Daha fazla pazarlama uzmanı temel strateji ve taktiklerini değiştirmeye başladı bile. Yani beklenmedik durumlar ve sonuç getirmeyen işlerden dolayı hızlı ve dinamik kararlar alarak yeni rotalar, yeni iş modelleri veya yeni stratejiler oluşturmayı planlarının bir parçası haline getiriyorlar.
- Veriye dayalı pazarlama stratejileri hayati önem kazanıyor.
- Daha fazla marka, değerlerini yansıtan içerikler oluşturmayı hedefliyor.
- Pazarlamanın karar vericileri, verileri izlemek ve düzenlemek için CRM’leri giderek daha fazla kullanıyor.
- Müşteri deneyimlerine odaklanmak, hizmet ve pazarlama arasındaki boşluğu dolduruyor.
- Sosyal medya DM (Direkt Mesaj) stratejilerinin popülaritesi artıyor.
- Markanızın etrafında çevrimiçi topluluklar oluşturmak, etkileşim için kritik hale geliyor.
Sonuç olarak, daha fazla pazarlamacı bugün içinde bulunduğumuz dijital, hiper bağlantılı bir küresel dünyayı karşılamak için süreçleri ve taktikleri hızlandırıyor.
2023’ün en iyi pazarlama trendleri
Araştırma bulguları gösteriyor ki, pazarlama uzmanlarının şu anda yararlandığı en önemli trendler, kısa biçimli video, mobil uyumlu web tasarımı, markalarının değerlerini yansıtan içerik oluşturma ve müşteri hizmetleri için sosyal medya DM’lerini kullanma eğilimleri artmış durumda. Bunlarla birlikte SEO, mobil mesajlaşma, etkileyici pazarlama ve doğrudan sosyal uygulamalarda ürün satışı çok da geride değil.
Bu tespitlere göre 2023’ün öne çıkan en iyi pazarlama trendlerini şöyle özetleyebiliriz;
- Kısa formatlı, yani 30 sn ve daha kısa videolar 2023’te giderek artacak.
- Influencer Marketing, etkisini ve yüksek yatırım getirisini artırmaya devam edecek.
- Markalı sosyal medya DM taktikleri giderek daha da büyüyecek.
- Web sitesi SEO / SEM parlamaya devam edecek.
- Pazarlama uzmanları markalarını insanlaştırmaya devam edecek.
- Pazarlamada karar vericiler 2023’te verilerden daha çok faydalanacak.
Yapay Zekâ şimdiden 2023’e damgasını vurdu
Son olarak araştırmalarda henüz öne çıkmasa da 2023’e damgasını vuran en güçlü gelişme Yapay Zekâ uygulamalarının yaygınlaşması ile yaşanmaya başladı bence.
Yılın ortasına gelmeden Microsoft’un ChatGPT ile bing’i birleştirmesi ile atağa kalkıp GoogleBart’ın peşi sıra gelişi eminim çok yakında pazarlama dünyasında yeni eğilimleri gündeme getirecek.
Yapay Zekâ teknolojileri ve uygulamaları yalnızca genel ve günlük yaşamımızı kolaylaştırmakla kalmayacak, aynı zamanda doğru ve kolay kullanımı ile hayatımıza daha derin etkiler yapması bekleniyor.
Bu nedenle pazarlama uzmanları için Yapay Zekâ büyük önem taşıyor, çünkü tüketicilerini daha iyi anlamak ve deneyimlerini daha hızlı iyileştirmek için etkili bir araç olacak gibi görünüyor.
Tahmine dayalı bir müşteri analizi oluşturmak yerine, daha odaklı ve bireysel olarak tasarlanmış bir müşteri yolculuğu oluşturmak için Yapay Zekâ destekli pazarlama, yatırımın geri dönüşünü etkin bir şekilde artırabilir.
Daha derin tüketici içgörüleri elde etmek, bunları gruplandırmak ve mümkün olan en iyi deneyimi sağlamak, onları bir sonraki aşamaya yönlendirmek için Yapay Zekayı pazarlama uzmanlarının işini kolaylaştıracak. Etkisiz olduğu kanıtlanabilecek pazarlama biçimlerine para harcamak yerine tüketici verilerini inceleyerek müşterilerin ne istediğini bilmek, eminim ki pazarlama yatırımlarının getirisini artırabilecek.
Tabii ki trendler ve beklentiler değişse de teknolojilerin bir amaç değil, sadece hayatı kolaylaştıran birer araç olduğunu unutmamak lazım.
Temelinizde sağlam insan bilgisi, emek ve saha deneyimiyle kazanılmış bir uzmanlık, felsefe ile beslenmiş bir düşünce ve muhakeme gücü, entelektüel bir merak ve araştırma, sorgulama ve soru oluşturma yeteneği yoksa, sadece pazarlamada değil, hemen her alanda Yapay Zekâ dahil tüm araçların efendisi değil, sadece kölesi olursunuz.
(Yazıyla ilgili görüş ve düşüncelerinizi [email protected] adresine göndererek yazarımızla paylaşabilirsiniz.)