Close Menu
  • Anasayfa
  • Giriş
  • Abone Ol
  • Gündem
    • Ajanda
    • Dünya
    • Etkinlik
    • Kamusal
    • Özel Sektör
  • Para
    • Borsa Döviz
    • Finans
    • Kripto
  • Teknoloji
    • 5G
    • Akıllı Cihazlar
    • Blockchain
    • Mobile
    • Uydu ve uzay
    • Yapay Zeka
    • Yazılım
  • CEO Club
    • CEO
    • Etkinlik
    • Markalar
    • Moda – Yaşam
    • Wellness
  • StartUp
    • Gelişmeler
    • Girişimler
    • İnovasyon
    • Melek Yatırımcılar
  • Sektörler
    • Eğlence
    • Enerji
    • Holdingler
    • İhracat – İthalat
    • İnşaat
    • Medya
    • Otomotiv
    • Perakende
    • Sağlık
    • Savunma
    • Spor
    • Tarım
    • Tarım ve Gıda
    • Tekstil
    • Turizm
    • Ulaştırma
  • Bilgi
    • Araştırma
    • Dosyalar
  • Yazarlar
    • Aslı Korkmaz
    • Çetin Ünsalan
    • Fikri Türkel
    • Recep Erçin
    • Serpin Alparslan
    • Tanyel Yılmaz
    • Yavuz Can Yazıcı
    • Zekai Kıran
  • D’konomi TV
MENÜLER
  • Hakkımızda
  • İletişim
  • Künye
  • SSS
  • Hesabım
  • Yasal

Subscribe to Updates

Get the latest creative news from FooBar about art, design and business.

SON YAZILAR

Fed’in enflasyon göstergesi beklentileri geride bıraktı

28 Haziran 2025

Kamu işçilerine hükümetin ikinci zam teklifi belli oldu

28 Haziran 2025

BofA’dan ABD borsası için uyarı geldi

28 Haziran 2025
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube
Dijital Ekonomi
GİRİŞ Abone Ol
  • Anasayfa
  • Gündem
    1. Etkinlik
    2. Özel Sektör
    3. Kamusal
    4. Dünya
    5. Ajanda
    6. Tümünü Göster

    Kişisel veriler meta olursa ne olur?

    25 Haziran 2025

    Binance TR’den 100 milyon TL’lik yaz kampanyası

    25 Haziran 2025

    İstanbul Fintech Week 2025’ten öne çıkan 6 konuşma

    23 Haziran 2025

    Bitget ve UNICEF’ten blokzincir alanında iş birliği

    18 Haziran 2025

    Koç Holding’in kredi notu açıklaması

    30 Mayıs 2025

    Enerjisa Üretim ve Nordex Group stratejik iş birliği

    9 Nisan 2025

    TBB’den Merkez Bankası açıklaması!

    24 Mart 2025

    Türk Telekom Grubu’nda üst düzey yönetim değişiklikleri

    19 Mart 2025

    Kamu işçilerine hükümetin ikinci zam teklifi belli oldu

    28 Haziran 2025

    Bakan Işıkhan’dan en düşük emekli maaşı için açıklama

    27 Haziran 2025

    TÜİK 2024 göç verilerini paylaştı

    24 Haziran 2025

    Kamu işçisine ikinci zam teklifi ertelendi

    22 Haziran 2025

    Fed’in enflasyon göstergesi beklentileri geride bıraktı

    28 Haziran 2025

    BofA’dan ABD borsası için uyarı geldi

    28 Haziran 2025

    Çin de beklenen ticaret anlaşmasını duyurdu

    28 Haziran 2025

    Trump’ın Fed planı piyasaları salladı

    26 Haziran 2025

    Kamu işçilerine hükümetin ikinci zam teklifi belli oldu

    28 Haziran 2025

    Ekonomiye güven mayısta yükseldi mi?

    27 Haziran 2025

    Bakan Işıkhan’dan en düşük emekli maaşı için açıklama

    27 Haziran 2025

    Ticaret Bakanlığı düğmeye bastı!

    27 Haziran 2025

    Fed’in enflasyon göstergesi beklentileri geride bıraktı

    28 Haziran 2025

    Kamu işçilerine hükümetin ikinci zam teklifi belli oldu

    28 Haziran 2025

    BofA’dan ABD borsası için uyarı geldi

    28 Haziran 2025

    Çin de beklenen ticaret anlaşmasını duyurdu

    28 Haziran 2025
  • Para
    1. Finans
    2. Borsa Döviz
    3. Kripto
    4. Tümünü Göster

    Fed’in enflasyon göstergesi beklentileri geride bıraktı

    28 Haziran 2025

    Ekonomiye güven mayısta yükseldi mi?

    27 Haziran 2025

    Finansal stratejide yeni merkez

    27 Haziran 2025

    Trump’ın Fed planı piyasaları salladı

    26 Haziran 2025

    BofA’dan ABD borsası için uyarı geldi

    28 Haziran 2025

    Yabancı, borsada satışa döndü!

    26 Haziran 2025

    Euro’da yükseliş devam edecek mi?

    26 Haziran 2025

    Borsa İstanbul’da ateşkes sevinci

    24 Haziran 2025

    Kripto para piyasası temkinli yükselişini sürdürüyor

    25 Haziran 2025

    Binance TR’den 100 milyon TL’lik yaz kampanyası

    25 Haziran 2025

    Kripto para piyasası ateşkes sinyallerinin ardından hızlı toparlandı

    25 Haziran 2025

    İstanbul Fintech Week 2025’ten öne çıkan 6 konuşma

    23 Haziran 2025

    Fed’in enflasyon göstergesi beklentileri geride bıraktı

    28 Haziran 2025

    BofA’dan ABD borsası için uyarı geldi

    28 Haziran 2025

    Ekonomiye güven mayısta yükseldi mi?

    27 Haziran 2025

    Finansal stratejide yeni merkez

    27 Haziran 2025
  • Teknoloji
    1. Mobile
    2. 5G
    3. Akıllı Cihazlar
    4. Yazılım
    5. Blockchain
    6. Tümünü Göster

    Mikro işletmeler ve KOBİ’lere dijital dönüşüm desteği

    18 Şubat 2025

    Telefon kiralamada dikkat edilmesi gerekenler

    23 Ağustos 2024

    PeP Mobil ile “Tek Uygulama, Tüm Finansal Dünya’’

    7 Aralık 2023

    Mobilfon’a Turkcell’den yatırım

    9 Ağustos 2023

    Türk Telekom’dan mobil ve fiberde güçlü büyüme

    8 Kasım 2024

    ULAK, teste hazırlanıyor!

    28 Ağustos 2024

    Huawei’nin dikkat çeken eğitim programı başarıyla tamamlandı

    26 Temmuz 2023

    5G yatırımları telekomünikasyon firmalarına geri dönmedi

    19 Mayıs 2023

    Apple’ın hisseleri Çin’de son bir yılın ardından yükseldi

    31 Ocak 2025

    Yeni taksit düzenlemesi geldi!

    22 Aralık 2024

    Enerji verimli ürünler ile hem haneye hem cari açığa destek

    2 Kasım 2024

    Telefon kiralamada dikkat edilmesi gerekenler

    23 Ağustos 2024

    Finansal stratejide yeni merkez

    27 Haziran 2025

    Düşük ceza, yüksek cesaret

    20 Haziran 2025

    Petrolden veriye: Zenginliğin yeni adı

    16 Haziran 2025

    Veri en büyük değer

    13 Haziran 2025

    Bitget ve UNICEF’ten blokzincir alanında iş birliği

    18 Haziran 2025

    Bybit TR, İstanbul Blockchain Week 2025’te sponsor olarak yerini aldı

    17 Haziran 2025

    İki teknoloji devinden geleceğe yatırım

    26 Mayıs 2025

    Bitcoin staking protokolü geliştiricisinden Türkiye’de ilk etkinlik

    26 Mart 2025

    Finansal stratejide yeni merkez

    27 Haziran 2025

    Kişisel veriler meta olursa ne olur?

    25 Haziran 2025

    Fayda-maliyet çıkmazı

    23 Haziran 2025

    Düşük ceza, yüksek cesaret

    20 Haziran 2025
  • CEO Club
    1. Markalar
    2. CEO
    3. Moda – Yaşam
    4. Etkinlik
    5. Wellness
    6. Tümünü Göster

    Fuze, Galaxy ve e& Capital liderliğinde 12 milyon dolar yatırım aldı

    5 Mayıs 2025

    Yılbaşı gecesi terziyi nerede bulursunuz veya perakendede neler oluyor?

    14 Mart 2025

    Bybit TR, Türkiye’de büyümesini hızla sürdürüyor

    10 Şubat 2025

    TurkNet’te siber güvenlik alanında üst düzey atama

    8 Şubat 2025

    Tether, ABD Adalet Bakanlığı’na destek verdi

    21 Haziran 2025

    Bybit TR, İstanbul Blockchain Week 2025’te sponsor olarak yerini aldı

    17 Haziran 2025

    Trump ile Elon Musk kavgası Tesla hisselerini nasıl etkiledi?

    7 Haziran 2025

    Bitcoin 100 bin doların üzerinde tutunabilecek mi?

    3 Haziran 2025

    Yılbaşı gecesi terziyi nerede bulursunuz veya perakendede neler oluyor?

    14 Mart 2025

    Atıl denimler yeniden hayat buldu

    3 Ekim 2024

    İstanbul’da yaşamanın maliyeti ne kadar oldu?

    6 Eylül 2024

    Evlilik kredisinde yeni dönem!

    4 Eylül 2024

    BNP Paribas Cardif Türkiye’nin “İş Ortakları Semineri” liderler zirvesine dönüştü!

    7 Nisan 2025

    2024 yılında AVM ciro endeksi yüzde 65 arttı

    23 Ocak 2025

    Binance Teknolojide Kadın Akademisi’nden harika hedef

    16 Ocak 2025

    Huawei Türkiye İş Ortakları Zirvesi gerçekleştirildi

    21 Ekim 2024

    Pandemi ile değişen seyahat trendleri

    7 Kasım 2021

    Türkiye’de kırmızı et ve deniz ürünleri tüketimi az, obezite yüksek!

    24 Ekim 2021

    İlk gençlik hapınızı kaç yıl sonra alabileceksiniz?

    24 Ekim 2021

    Aynısefa çiçeği ile başlayan güzel bir girişim!

    18 Ekim 2021

    Tether, ABD Adalet Bakanlığı’na destek verdi

    21 Haziran 2025

    Bybit TR, İstanbul Blockchain Week 2025’te sponsor olarak yerini aldı

    17 Haziran 2025

    Trump ile Elon Musk kavgası Tesla hisselerini nasıl etkiledi?

    7 Haziran 2025

    Bitcoin 100 bin doların üzerinde tutunabilecek mi?

    3 Haziran 2025
  • StartUp
    1. İnovasyon
    2. Girişimler
    3. Melek Yatırımcılar
    4. Gelişmeler
    5. Tümünü Göster

    2025 bütçesinden AR-GE için ne kadar pay ayrıldı?

    20 Ekim 2024

    Arzu Kaprol’dan, Antarktika’da görev yapan Türk bilim insanlarına özel kıyafet

    25 Haziran 2023

    Borusan’dan, toplumsal cinsiyet eşitliği yolculuğuna ışık tutan bir kitap

    24 Haziran 2023

    İnovasyonun başkentinde teknolojiler ve uygulamaları konuşuldu!

    24 Haziran 2023

    Girişim 23 Zirvesi yarın başlıyor: Ankara girişimcileri ağırlıyor!

    5 Mayıs 2025

    Yapay zekâ girişimlerine 3 milyon dolar!

    7 Nisan 2025

    Geleceğin teknolojilerini şekillendirecek girişimler açıklandı

    7 Nisan 2025

    Hayat amacınızı girişimle taçlandırın

    17 Şubat 2025

    Euronova’ya otomotiv dünyasından büyük yatırım!

    6 Temmuz 2024

    Borsadaki yatırımcı sayısında tarihi rekor kırıldı

    19 Ekim 2023

    Sabancı Ventures yeni yatırımını dijital sağlık alanında gerçekleştirdi

    27 Haziran 2022

    Vücut analiz şirketi DigiMe 715 bin dolar yatırım aldı

    28 Nisan 2022

    LegalTalks: Yeni nesil hukuk eğitimi

    10 Şubat 2025

    Türk Telekom’dan mobil ve fiberde güçlü büyüme

    8 Kasım 2024

    EY, deprem bölgesindeki desteklerini sürdürüyor!

    18 Ekim 2024

    Sabancı’dan girişimcilere ‘kanatlanma’ desteği

    18 Ekim 2024

    Girişim 23 Zirvesi yarın başlıyor: Ankara girişimcileri ağırlıyor!

    5 Mayıs 2025

    Yapay zekâ girişimlerine 3 milyon dolar!

    7 Nisan 2025

    Geleceğin teknolojilerini şekillendirecek girişimler açıklandı

    7 Nisan 2025

    KOBIL Ventures programına Silikon Vadisi’nde start verildi

    15 Mart 2025
  • Sektörler
    • Enerji
    • Sağlık
    • Savunma
    • Tarım
    • Turizm
    • İhracat – İthalat
    • Perakende
    • Medya
    • Otomotiv
    • Ulaştırma
    • Spor
    • Holdingler
  • Bilgi
    1. Araştırma
    2. Dosyalar
    3. Tümünü Göster

    Türk şirketler Rusya pazarında güç kazanıyor

    8 Haziran 2025

    Binance’in en son anketi dikkat çekti

    22 Mayıs 2025

    Türkiye, ödeme yöntemleri konusunda neler düşünüyor?

    13 Mayıs 2025

    Katılımı ve geliri artırma: Satış sürecinde üretken yapay zekâ

    11 Nisan 2025

    Startup yatırımları 2023 yılına düşüşle başladı

    16 Nisan 2023

    Yazılım ihracatı yüzde 59 oranında arttı

    15 Nisan 2023

    Gıda fiyatları 2022’de zirve yaptı

    8 Nisan 2023

    KOBİ’ler Avrupa Yeşil Mutabakatı’na geçiş sürecinde aile şirketi bariyerine takıldı

    1 Nisan 2023

    Türkiye’nin yoksulluk riski yüksek çıktı!

    26 Haziran 2025

    Türk şirketler Rusya pazarında güç kazanıyor

    8 Haziran 2025

    Binance’in en son anketi dikkat çekti

    22 Mayıs 2025

    Türkiye, ödeme yöntemleri konusunda neler düşünüyor?

    13 Mayıs 2025
  • Yazarlar
    • Aslı Korkmaz
    • Çetin Ünsalan
    • Fikri Türkel
    • Recep Erçin
    • Serpin Alparslan
    • Tanyel Yılmaz
    • Yavuz Can Yazıcı
    • Zekai Kıran
  • D’konomi TV
Dijital Ekonomi
Home»CEO Club»“AVM’ler ‘hayalet’e dönüşmesin!”
CEO Club

“AVM’ler ‘hayalet’e dönüşmesin!”

5 Eylül 202111 Dakikada OkumaHaber Merkezi
Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr WhatsApp VKontakte Email
Paylaş
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, “Gündem Özel” sohbetimizde sorularımızı yanıtlarken pandemiyle geçen 2020’de dernek üyesi perakendecilerin cirolarının 2019’un yüzde 60’ı düzeyinde kaldığını belirtti. Öncel, “Birçok ülkeyle kıyasladığımızda bugünlere daha az hasarla geldik” dedi.

BMD Başkanı Sinan Öncel, AVM’lerin önümüzdeki dönem için ciddi bir dönüşüm geçirmesi gerektiğini vurgulayıp ekledi: “Artık açık hava alanı daha fazla olan AVM’ler tercih ediliyor. AVM’lerde günümüze uygun değişimler olmazsa, ‘hayalet’e dönüşme riskleri var.” Birleşmiş Markalar Derneği Başkanı Sinan Öncel’e sorularımız ve yanıtları şöyle:

BMD Başkanı Sinan Öncel

VERİMLİLİK TEMELİNDE BÜYÜME

● Perakende, COVID-19 krizinden en çok etkilenen sektörler arasında yer alıyor. Dünyada da piyasadan çekilen markalar, zincirler oluyor. Ülkemizde de pandemiyle ortaya çıkan sıkıntıları aşamayan sektör oyuncuları görülüyor. Pandemi, sektörünüzde nelere yol açtı? Pandemi döneminde piyasadan çekilmelerde başka etkenler de rol oynadı mı? Bu sürece dayanabilenler nasıl bir strateji izledi?

Perakende pandeminin olumsuz etkisini en çok hisseden sektörler arasında yer alıyor. Bu süreçte dünyada birçok markanın ifl asına ya da küçülmek zorunda kalmalarına tanıklık ettik. Ülkemizde ilk vakanın görüldüğünü duyduğumuz andan itibaren çalışanlarımızın ve müşterilerimizin sağlığı birinci önceliğimiz oldu. Yönetim Kurulumuz 2020 Mart ayının ortalarında ilk vakalar görülmeye başlandığında önlem olarak mağazaların kapatılması yönünde tavsiye kararı aldı. Üyelerimiz de tavsiyeye uyarak mağazalarını kapattı. Mart ortasından haziran ayının başına kadar AVM ve caddelerdeki mağazalarımızın büyük bölümü 2-2.5 ay kapalı kaldı. Mağazalar kapalı ve insanlar sağlık endişesi ile sokağa çıkamadıkları için e-ticaret büyük bir ivme kazandı. Salgının ilk 2 ayında ülkemizde 5 milyondan fazla insan ilk kez online alışverişi deneyimledi. Online alt yapısı güçlü olan markalar bu dönemde avantajlı konuma geçerken olmayanlar hızla e-ticaret potansiyellerini artırma yoluna gitti. Diğer taraftan zaten bir süredir gündemimizde olan ‘verimlilik temelinde büyüme’ stratejimiz bu süreçte daha önem kazandı. Markalarımız verimli olmayan uzun dönemli zarar eden mağazaları kapatma yoluna giderken uygun kiralama koşullarının olduğu AVM ve caddelere yatırım yapmaya başladı. Hazır giyim markalarımızın yüzde 86’sı, ayakkabı markalarımızın da yüzde 88’i, 2019’daki cirolarının yüzde 70’ini bile yakalayamadı. Yine de küresel ölçekte kıyasladığımızda Türkiye’de birçok ülkeye göre bugüne daha az hasarla geldik. Hasarın büyümemesinde Kısa Çalışma Ödeneği’nin katkısının altını çizmem gerekiyor. Salgının başında uygun maliyetli kredi imkanı, prim ödemelerinde kolaylıklar, sonrasında kiralamalarda KDV ve stopaj oranlarının düşürülmesi markalarımıza nefes aldırdı. Bu arada bazı AVM yönetimleri ve mülk sahipleri de ciro kirasına dönerek ya da kira indirimi yaparak dayanışma gösterdi.

CİROLARIN YÜZDE 10’U E-TİCARETTEN

● Pandemi, perakende sektöründe online satışları körükledi. Kimi marka ve şirketler, pandemide online satışlar konusunda birkaç ayda 3-5 yıllık yol alabildi. Sektör online satışlara ne kadar hazırdı? Hazır olmayanlar kısa sürede ayak uydurabilmek için neler yaptı? Online satışların payı toplam satışlarda hangi düzeye ulaştı?

E-ticaret aslında salgından önce de BMD’nin ve markalarımızın gündemindeydi. Hatta birçok üyemizin güçlü bir e-ticaret altyapısı hazırdı. Olmayanlar da yatırım planlarını gözden geçirip yeni mağaza açmak yerine e-ticaret altyapılarını güçlendirmeye odaklandılar. Bankalararası Kart Merkezi (BKM) verilerine göre 2019’da 190 milyar TL olan internetten kartlı ödeme tutarı 2020’de yüzde 37 artışla 260 milyar TL’ye ulaştı. İnternetten kartlı ödemelerin toplam kartlı ödemedeki payı yüzde 22’ye yükseldi. Online satış hacmi bu yıl da büyümeye devam ediyor.

Ocak- Temmuz döneminde internetten kartlı ödeme tutarı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 72 artışla toplam 225 milyar TL’ye yaklaştı.

Temmuz ayı anketimize göre BMD üyesi markaların ortalamada yarısı toplam cirolarının en az yüzde 10’unu e-ticaretten elde ediyor. Kısa sürede büyük bir mesafe kat etmekle birlikte e-ticaretin toplam cirolar içindeki payı henüz belirleyici düzeyde değil.

AÇIK ALANI OLAN AVM ÖNE ÇIKIYOR

● Türkiye’de alışveriş merkezlerinin perakende sektörünün gelişmesini destekleyici bir rol oynadığını biliyoruz. Ancak, pandemi AVM’ler konusunda da yeni bir yol haritası çizilmesi gereğini ortaya koydu. Önümüzdeki dönemde AVM’lerde nasıl bir değişim olması gerekiyor? Değişim için kolları sıvayan, adım atan AVM’ler var mı? Bu ortamda yeni AVM’lere ihtiyaç duyulan kentler, kasabalar söz konusu mu?

Türkiye’de markaların gelişiminde AVM’lerin katkısını yadsıyamayız. Markalarımızın da AVM yatırımcılarına katkısını unutmamamız gerekiyor. Ülkemizde bir dönem çok fazla AVM yatırımı yapıldı. İstanbul başta olmak üzere bazı büyükşehirlerde ihtiyacın ötesinde AVM açıldı. Aslında önümüzde ABD örneği vardı. ABD’de 70’li ve 80’li yıllarda insanların buluşma noktası, yaşam tarzının bir sembolü olan AVM’ler 2010’lu yıllardan itibaren ticari olarak zor bir döneme girdiler. Ülkede kapatılmak zorunda kalan yüzlerce AVM hayalet merkezlere dönüştü. Ülkemizde de ABD benzeri bir tablo ile karşılaşmamak için AVM’lerin günün koşullarına uygun dönüşümleri yapmaları gerekiyor. Yeni dönemde AVM mağazaları fiziki ve online alışverişin birleştiği noktalara dönüşecek. Fiziki mağazaların bir kısmı sergi alanı ve online kanallardan alınan ürünlerin teslimat noktası şeklinde hizmet verebilecek. İşlevini kaybeden bazı AVM’ler belki lojistik merkezi olarak devam edebilecek. Tabii değişim konusunda en önemli konunun “temiz hava” olduğunu da belirtmeden geçemeyeceğim. Yeni inşa edilen veya yenilemeye giren AVM’lerde “açık havalı” alanlara öncelik veren yatırımcı sayısı hiç de az değil.

MARKALI İHRACATTA KİLOGRAM BAŞI GELİR 70 DOLARI BULUYOR

● Türkiye’nin markaları dünyada kaç ülkeye uzanabildi? En yoğun yerleşebildikleri ülkeler hangileri oldu? Mağaza açabilen markaların kilo başına ihracat gelirlerinde nasıl bir değişim yaşandı?

BMD üyesi markaların halen 121 ülkede mağaza veya satış noktası bulunuyor. Rusya ve etrafındaki ülkeler markalarımızın en çok mağazasının bulunduğu coğrafya olarak öne çıkıyor. Ortadoğu, Kuzey Avrupa ve Balkanlar’da da mağazalaşma konusunda epey mesafe kat ettik. Markalarımız bulundukları ülkelerde müşterileriyle çoğu zaman güçlü bir bağ kuruyorlar. Bu bağın da etkisiyle gittikleri ülkelerde alanında pazar lideri olan markalarımız var. Kilogram başına ihracat birim fiyatına gelince…

Bu konu her kategori için farklılık gösteriyor. Ama şunu söyleyebiliriz. Markalı ürün aynı zamanda katma değerli ürün anlamına geliyor. BMD üyelerinin yarıya yakın bölümünü hazır giyim markalarımız oluşturuyor. Türkiye’nin ihracatta ortalama kilogram birim fiyatı 1.1 dolar. Hazır giyimin ortalama kilogram ihracat birim fiyatı 16.5 dolar. Markalı hazır giyimde ise kilogram birim fiyatı 50 doların üzerine, hatta 60-70 dolarlara kadar çıkabilir. Dolayısı ile toplam hazır giiym ihracatımızda halan yüzde 10 düzeylerinde olan markalı ürünlerin payını hızla artırmamız gerekiyor. Ülkemizde yıllardır küresel markalara ürün tedariki yapan hazır giyim firmalarımızın markalaşma konusunda büyük bir alt yapısı ve bilgi birikimi var. BMD olarak biz firmalarımızın bu birikimi kullanarak markalaşmalarını, bir başka ifade ile ülkemizde marka ekonomisinin büyümesini teşvik ediyoruz.

Yeni bir kapanma riski bizi çok endişelendiriyor

● Perakende sektörünün cirolarında, istihdam tarafında bu dönemde neler oldu? İşçi çıkarma yasağı bittikten sonra istihdamda bir gerileme gündeme geldi mi? Sektör istihdam konusunda nasıl bir strateji izliyor?

Pandemi market, gıda, elektronik ve mobilya gibi sınırlı birkaç kategori dışında perakende cirolarını çok olumsuz etkiledi. Özellikle hazır giyim ve ayakkabı markalarının 2020 cirolarında dramatik kayıplar oldu. BMD üyesi markaların 2020’deki ortalama ciroları 2019’un yüzde 60’ına bile ulaşamadı. Enfl asyon farkını da hesaba kattığımızda aslında kayıp çok daha büyük. Cirolardaki erozyon 2021’in ilk aylarında da devam etti. Mayıs ortasındaki kısmen açılmayla birlikte çok hızlı bir toparlanma oldu. Kısıtlamaların tamamen kaldırıldığı Temmuz ayında üye markalarımızın yüzde 80’ini cirolarını 2020’ye göre ikiye katladı. Temmuzdan da daha iyi geçeceğini umduğumuz ağustos ayında Ege ve Akdeniz’deki orman yangınlarının etkisiyle cirolarda bir miktar gerileme oldu. Ben önümüzdeki aylardan umutluyum. Eğer pandemi nedeniyle yeni kısıtlamalarla karşılaşmazsak özellikle eylül ve ekimde piyasalardaki canlılığın devam edeceğini öngörüyoruz. Burada bir konunun altını çizmem gerekiyor. Cirolarda birkaç aylık iyileşme pandemi döneminin kayıplarını telafi için yeterli değil. Dolayısı ile yeni bir kapanma riski bizi çok endişelendiriyor. Bu nedenle çift doz aşı yaptırmayanların toplu alanlara girişlerine kısıtlama getirilmesi gerektiğini düşünüyoruz. İstihdam konusuna gelince: BMD üyesi markaların pandemi öncesinde yaklaşık 400 bin istihdamı vardı. Kısa Çalışma Ödeneği sayesinde bugüne kadar istihdamımız koruduk. Elimizde veriye dayalı bir bilgi olmamakla birlikte son iki ayda yoğun satış trafiği nedeniyle markalarımızın istihdama katkı yaptıklarını bile söyleyebilim.

Yurt dışında 5 bin 500 mağaza, 19 bin 500 satış noktamız var

● Türkiye’nin markalarının yurt dışında mağazalaşma temposu nasıl gidiyor? Markalarımızın yurt dışındaki mağaza sayıları hangi düzeye ulaştı? Yurt dışındaki toplam ciroları konusunda elinizde bir veri var mı?

BMD 20 yıl önce hazır giyim başta olmak üzere perakende sektöründen firmaların katılımı ile kuruldu. Zaman içinde ayakkabı, iletişim, optik, mobilya, küçük mutfak ürünleri, kozmetik, aksesuar, ev tekstili ve dekorasyonu, çok katlı mağazacılık ve e-ticaret firmalarının katılımı ile üye sayımızı artırdık. Pandeminin başlangıcı olan 17 Mart 2020 tarihinde 145 olan üye firma sayımızı 27 yeni firma katılımıyla 172’ye çıkardık, şu anda Türkiye’nin önde gelen 427 markasını temsil ediyoruz. Üye markalarımızdan 94’ü yurt dışında 5 bin 500’e yakın mağaza ve 19 bin 500 civarında satış noktası ile Türk organize perakende sektörünü temsil ediyor. Pandemi sürecinde Avrupa’daki bazı gözde caddelerde kiralar öncesine göre ü yurt dışında 5 bin 500’e yakın mağaza ve 19 bin 500 civarında satış noktası ile Türk organize perakende sektörünü temsil ediyor. Pandemi sürecindec Avrupa’daki bazı gözde caddelerde kiralar öncesine göre çok daha avantajlı düzeylere indi. Bu tür savantajlı dizeylere indi. Bu tür fırsatları değerlendiren markalarımız var. Markalarımızın yurt dışındaki ciroları ile ilgili ne yazık ki elimizde veriye dayalı bir bilgi bulunmuyor.

Teşvik desteği gelsin, enerjide ‘sürdürülebilir’ kaynağa geçelim

● Küresel ısınmanın kendisini iyide iyiye hissettirmesi, dünyada “yeşil akım”ı öne çıkarmaya başladı. AB ülkeleri “Yeşil Mutabakat”ı gündeme getirdi. ABD, 2050’ye dönük “sıfır atık-sıfır karbon” hedefi koydu. Çin, aynı hedef için 2060 yılını belirledi. Bu gelişmeler Türk perakende sektörünü nasıl etkileyecek? Sektör bu konuda neler yapıyor?

Yeşil Mutabakat çok iddialı ve dünyamızın geleceği adına mutlaka desteklenmesi gereken bir proje. AB’nin dışında diğer coğrafyalara da ilham kaynağı olmasını umut ediyorum. COVID-19 pandemisi bugüne kadar 4.5 milyonu aşkın can aldı, trilyon dolarlarla ifade edilen ekonomik kayıplara neden oldu. Oysa küresel iklim değişikliği pandemiden çok daha büyük bir tehdit olarak önümüzde duruyor. Birleşmiş Milletler (BM) bünyesinde çalışmalarını yürüten Hükümetlerarası İklim Değişikliği Paneli (IPCC), Temmuz’da yayımladığı raporda geri dönülemez noktanın ne kadar yakın olduğunu çarpıcı bir şekilde ortaya koydu. Aslında rapora bile gerek olmadan sıra dışı yağmur, sel, kuraklık, buzulların erimesi gibi doğa olaylarına bakarak yaklaşan tehlikeyi görebiliriz. Özetle insanlık tarihinin en büyük tehditlerinden biri önümüzde duruyor. Tehdidi belki tamamen bertaraf edemeyiz ama en azından geciktirebilir, etkisini azaltabiliriz. Bunun için hükümetlerin, özel sektörün birlikte ve ayrı ayrı yapması gerekenler var. Toplumda da farkındalığı artırmak lazım. Örneğin mağazalarımızda biz aydınlatma için yoğun elektrik enerjisi kullanıyoruz. Aydınlatma kaynaklarının ısıttığı ortamı soğutmak için klimalara yükleniyoruz. Yani enerji sarfiyatını daha da artırıyoruz. BMD Yönetim Kurulu olarak mağazalarımızda sürdürülebilir enerji kaynaklarını gündemimize aldık. AVM’ler enerji ihtiyaçlarını güneşten karşılayabilirler. Ancak dönüşüm pahalı bir yatırım gerektiriyor. Devletimiz bir takım teşviklerle desteklerse bu dönüşümü hızla tamamlayabiliriz.

E-ticaret artsa da mağazalar varlığını sürdürecek

● Pandemi öncesinde markalar gerek yurt içinde, gerekse yurtdışında hızlı bir mağazalaşma temposu içindeydi. Haftada 2-3 mağaza açanlar bile vardı. Pandemi, mağaza açma temposunu nasıl etkiledi? Online satışlar, daha fazla mağaza açma gereğini giderek ortadan kaldırıyor mu? Mağaza-online satış konusunda sektörü nasıl bir denge bekliyor?

BMD’nin ‘verimlilik temelinde büyüme’ stratejisi pandemi döneminde çok daha büyük önem kazandı. Markalarımız bu süreçte verimli olmayan mağazalarını kapatırken uygun kiralama koşullarının olduğu lokasyonlara yöneldiler. Şubat ayında yaptığımız anket ile üye markalarımızın 2020’de AVM ve caddelerdeki mağaza sayılarındaki değişimi araştırdık. Ankete göre üyelerimizin yüzde 57’sinin AVM’lerdeki mağaza sayısı azaldı. Caddelerde mağaza sayısı azalan üyelerimizin oranı ise yüzde 30. Salgın döneminin bütün olumsuz koşullarına rağmen üyelerimizin yüzde 21’i AVM’lerde, yüzde 16’sı ise caddelerdeki mağaza sayılarını artırdı. E-ticaretin payı önümüzdeki süreçte artmaya devam etse de fiziki mağazalar tüketicilerin alacakları ürünleri dokunup deneyebilecekleri alanlar olarak varlıklarını sürdürecekler. Toplam ciro içindeki pay hesabı marka ve ürün özelinde çok değişkenlik gösteriyor ancak ortalamada yüzde 20 e-ticaret yüzde 80 fiziki mağazacılık diyebiliriz.

AVM’lerde ‘ortak gider’ protestosu gündeme gelebilir

● Pandemi döneminde AVM ve mağaza kiralamalarında nasıl bir dönüşüm oldu? Genel olarak kiralarda düşüşler, ödenmeyen dönemler gündeme geldi mi? AVM’lerde sektörüne göre sabit kira, ciro bazlı kira gibi seçenekler söz konusuydu. Şimdi en çok hangi seçenek üzerinde duruluyor?

Pandeminin ilk dalgasında zorunlu olarak kapalı kaldığımız dönemde AVM’lerin önemli bir bölümünde kira ödenmedi. Sonrasında da bazıları kira indirimi ya da ciro kirasına döndü. Ancak ne yazık ki bazı AVM yönetimlerinden ciro kirası ya da kira indirimi konusunda beklediğimiz yaklaşımı göremedik. Biz belirsizliklerin devam ettiği bu süreçte ciro kirasının en adil seçenek olduğunu düşünüyoruz. Her platformda bu görüşümüzü ısrarla dile getiriyoruz. Yine 3 yıldır üzerinde ısrarla durduğumuz bir başka konu da AVM’lerdeki ortak alan giderleri. Bu konu perakende sektörünün ‘kanayan yarası’ haline geldi. Özellikle yabancıların yönettiği bazı AVM’lerde fahiş yönetim faturası ile karşı karşıya kalıyoruz. Biz AVM’lerde tüm giderlerin şeff af olmasını, ödediğimiz paraların hesabının her ay verilmesini istiyoruz. Soruna çözüm bulunmadığı sürece perakendeci ile yatırımcı arasındaki iş barışı olumsuz etkileniyor. Ticaret Bakanlığı’nın gündeminde bulunan ortak alan gider yönetmeliğinin BMD’nin görüşleri doğrultusunda bir an önce tamamlanarak yürürlüğe konulmasını tek çözüm olarak değerlendiriyoruz. Bu konudaki huzursuzluğun bazı AVM’lerde önümüzdeki günlerde protesto edilebileceği ihtimaline de özellikle dikkat çekmek istiyorum.

Turistlerin alışverişteki payı pandemi öncesine dönüyor

● Pandemi nedeniyle oldukça gerileyen turist sayısındaki düşüş perakende sektörünü nasıl etkiledi? Perakende sektörünün satışlarında turistlerin payı ne kadardı? Düştüyse hangi noktalara doğru geriledi?

BKM verilerine göre 2019’da ülkemizde kredi kartı ve banka kartı ile gerçekleştirilen harcamaların yüzde 7.6’sının yabancılar tarafından yapıldığını görüyoruz. Turizm açısından iyi geçen 2019’da yabancılar ülkemizde 78.6 milyar TL’lik kartlı harcama yaptı. 2020’ye geldiğimizde pandemi etkisini net bir şekilde görüyoruz. Geçen yıl yabancıların kartlı harcaması 46.4 milyar dolarla ülkemizdeki toplam kartlı harcamanın yüzde 4.1’inde kaldı. Bir başka ifade ile geçen yıl yabancıların kartlı harcamaları önceki yıla göre 32 milyar TL azaldı. Bu yıl bazı Avrupa ülkeleri yurttaşlarının Türkiye’ye gelmesine yeşil ışık yakmasa da gelenler sektörün cirolarının yükselmesinde çok önemli bir rol oynadı. 7 aylık verilere baktığımızda ülkemize gelen yabancıların kartlı harcamaları 67.1 milyar lira ile toplam kartlı harcamaların yüzde 8’ine ulaşmış bulunuyor. Verilerin de gösterdiği gibi organize perakende için yabancı turist çok önemli. İstanbul ve Antalya ile birlikte bazı tatil merkezlerinde cirosunun yarıdan fazlası turistten gelen mağazalar var. Turist sayısındaki değişim bu mağazalarımızın cirosunu olumlu veya olumsuz doğrudan etkiliyor.

Kaynak: emlakhaberajansi.com

alışveriş Alışveriş Merkezleri Birleşmiş Markalar Derneği BMD kriz manset Pandemi perakende Sinan Öncel
Paylaş. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr WhatsApp Email
Önceki YazıNASA astronotunun yetiştirdiği biber fideleri çiçek açtı
Sonraki Yazı Amerika’nın sembol şirketi General Electric niye düşüşte?

Benzer Yazılar

Fed’in enflasyon göstergesi beklentileri geride bıraktı

28 Haziran 2025

Kamu işçilerine hükümetin ikinci zam teklifi belli oldu

28 Haziran 2025

BofA’dan ABD borsası için uyarı geldi

28 Haziran 2025

Çin de beklenen ticaret anlaşmasını duyurdu

28 Haziran 2025
d’konomi TV
EDİTÖRÜN' SEÇİMİ

KKB’den geleceğe güçlü altyapı yatırımı

16 Haziran 2025

AB, denizleri kurtarmak için harekete geçti

10 Haziran 2025

Kişisel verileri kim koruyacak? Devletler, şirketler ve bireylerin sorumluluğu

7 Mayıs 2025

Girişim 23 Zirvesi yarın başlıyor: Ankara girişimcileri ağırlıyor!

5 Mayıs 2025
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • YouTube
  • LinkedIn
GÖZDEN KAÇIRMAYIN
Dünya

Fed’in enflasyon göstergesi beklentileri geride bıraktı

28 Haziran 2025Haber Merkezi

Fed’in izlemeyi tercih ettiği enflasyon göstergesi olan çekirdek kişisel tüketim harcamaları (PCE), mayıs ayında beklentilerin…

Kamu işçilerine hükümetin ikinci zam teklifi belli oldu

28 Haziran 2025

BofA’dan ABD borsası için uyarı geldi

28 Haziran 2025

Çin de beklenen ticaret anlaşmasını duyurdu

28 Haziran 2025

Subscribe to Updates

Get the latest creative news from SmartMag about art & design.

HAKKIMIZDA
HAKKIMIZDA

Dijital Ekonomi, başta ekonomi olmak üzere hayatın her alanına ilişkin okuyucuların merak edebilecekleri, istedikleri konularda mümkün olduğunca yalın ve net bilgi alabilecekleri yeni nesil dijital medya platformudur.

Tüm görüş ve önerileriniz ile sitemizde yayınlanmasını istediğiniz yazılarınız, haberleriniz ve yorumlarınız için bizimle iletişime geçebilirsiniz.

e-posta: [email protected]

EDİTÖRÜN SEÇİMİ

KKB’den geleceğe güçlü altyapı yatırımı

16 Haziran 2025

AB, denizleri kurtarmak için harekete geçti

10 Haziran 2025

Kişisel verileri kim koruyacak? Devletler, şirketler ve bireylerin sorumluluğu

7 Mayıs 2025

D'KONOMİ TV

Bulut bilişim günümüzde yeni yeni yaygınlaşıyor

3 Nisan 2024

Kişisel veriler için güvenli rıza yönetimi

2 Nisan 2025

Siber güvenliğin sosyal yüzü

28 Mart 2025
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube
  • Hakkımızda
  • İletişim
  • Künye
  • SSS
  • Hesabım
  • Yasal
Telif Hakkı © 2021 - 2025 Sentez Medya Limited. Tüm hakları saklıdır.

Arama kısmına kelimeyi yazıp Enter tuşuna basın. Çıkmak için Esc tuşuna basın.

Web sitemizdeki içeriklerden en iyi şekilde yararlanmanızı sağlamak için 6698 Sayılı Kişisel Verilerin korunması Kanunu'na (KVKK) ve Avrupa Birliği Veri Koruma Tüzüğü'ne (GDPR) uygun olarak çerezleri kullanıyoruz. Sitenin düzgün çalışması için gerekli zorunlu çerezlerin kullanılmasını istemiyorsanız ziyaretinizi sonlandırmalısınız. Diğer çerezler yönünden ise lütfen tercihlerinizi belirleyiniz.
Çerez Aydınlatma MetniÇerez AyarlarıReddetKabul et
Manage consent
Zorunlu(Fonksiyonel) Çerezler
Her Zaman Etkin
Bazı çerezler, web sitesinin belirli bölümlerinin düzgün çalışmasını ve kullanıcı tercihlerinizin bilinmesini sağlar. İşlevsel çerezler yerleştirerek web sitemizi ziyaret etmenizi kolaylaştırıyoruz. Bu çerezleri açık rızaya gerek duymaksızın Kişisel Verilerin Korunması Kanunu 5/2-e ve f uyarınca Bir hakkın tesisi, kullanılması veya korunması için veri işlemenin zorunlu olması, İlgili kişinin temel hak ve özgürlüklerine zarar vermemek kaydıyla, veri sorumlusunun meşru menfaatleri için veri işlenmesinin zorunlu olması hukuki sebeplerine dayanarak kullanıyoruz.
ÇerezSüreAçıklama
cookielawinfo-checkbox-analytics11 ayBu çerez, GDPR Çerez İzni eklentisi tarafından ayarlanır. Çerez, "Analitik" kategorisindeki çerezler için kullanıcı onayını saklamak için kullanılır.
cookielawinfo-checkbox-functional11 ayTanımlama bilgisi, "İşlevsel" kategorisindeki tanımlama bilgileri için kullanıcı onayını kaydetmek için GDPR tanımlama bilgisi onayı tarafından ayarlanır.
cookielawinfo-checkbox-necessary11 ayBu çerez, GDPR Çerez İzni eklentisi tarafından ayarlanır. Çerezler, "Gerekli" kategorisindeki çerezler için kullanıcı onayını saklamak için kullanılır.
cookielawinfo-checkbox-others11 ayBu çerez, GDPR Çerez İzni eklentisi tarafından ayarlanır. Çerez, "Diğer" kategorisindeki çerezler için kullanıcı onayını saklamak için kullanılır.
cookielawinfo-checkbox-performance11 ayBu çerez, GDPR Çerez İzni eklentisi tarafından ayarlanır. Çerez, "Performans" kategorisindeki çerezler için kullanıcı onayını saklamak için kullanılır.
CookieLawInfoConsent1 yılİlgili kategorinin varsayılan düğme durumunu ve CCPA durumunu kaydeder. Yalnızca birincil çerez ile koordineli olarak çalışır.
viewed_cookie_policy11 ayÇerez, GDPR Çerez İzni eklentisi tarafından ayarlanır ve kullanıcının çerez kullanımına izin verip vermediğini saklamak için kullanılır. Herhangi bir kişisel veri saklamaz.
İşlevsel Çerezler
Kullanıcıların tercihlerini farklı internet sitesinin farklı sayfalarını ziyarette de hatırlamak için kullanılan çerezlerdir. Örneğin, seçmiş olduğunuz dil tercihinizin hatırlanması. İşlevsel çerezler yerleştirmek için açık rızanıza gerek duyuyoruz.
Analitik Çerezler
Kullanıcılarımız için web sitesi deneyimini optimize etmek için analitik çerezler kullanıyoruz. Bu analitik çerezler ile web sitemizin kullanımı hakkında bilgi ediniyoruz. Analitik çerezler yerleştirmek için açık rızanıza gerek duyuyoruz.
KAYDET & ONAYLA
Altyapı CookieYes Logo

Giriş Yap yada Kayıt Ol

Hoşgeldiniz!

Aşağıdaki alandan giriş yapabilirsiniz.

Şifremi Unuttum?