Pandeminin yaradığı nadir sektörlerden biri kahve… Hem tüketimi arttı hem de satış noktaları. Daha da ötesi fast food ve akaryakıt gibi kimi sektörler için “tüketicilerin marka tercihlerini değiştiren” önemli bir fark yaratma noktasına dönüştü.
Marketing Türkiye dergisinde yer alan araştırmaya göre; veriler gösteriyor ki kahve satış noktalarında yaşanan artış toplumda her 10 kişiden 6’sı tarafından olumlu karşılanıyor. Öte yandan toplumun yüzde 64,2’si halihazırda bir fast food zincirinde kahve içtiğini, yüzde 49’u akaryakıt istasyonunun iş birliği içerisinde olduğu kahve zincirinin o akaryakıt istasyonuna gitme sıklığını arttıracağını belirtiyor. Gelin, Pulside’ın Marketing Türkiye için gerçekleştirdiği “Kahve Tüketim Alışkanlıkları Araştırması”nın sektörün paydaşlarına verdiği tüyolara birlikte bakalım…
Kafeler, zincir kahve mağazalarının önünde!
Katılımcıların büyük çoğunluğu kahvelerini kafelerde (yüzde 70,4) oturup içmeyi tercih ettiklerini belirtiyor. Zincir kahve mağazaları (yüzde 46,5) ve yerel kahve mağazaları (yüzde 36,3) da ayrıca sıklıkla tercih edilen mekânlar arasında. Tüketicilerin en çok tercih ettiği zincir kahve mağazaları arasında da oldukça sıkı bir rekabet var. Starbucks yüzde 44,2 ile tüketicilerin birincil tercihi olurken, onu yüzde 38,5 ile Kahve Dünyası takip ediyor. Özellikle bir dönem oldukça popüler olan Gloria Jean’s Coffees ise yüzde 6,5’lik oranıyla Kahve Diyarı (yüzde 6,8)’nın ardından dördüncü oluyor.
Take away’de favori: Starbucks
Katılımcıların yarısından fazlasının (yüzde 57,5’i) take away (al götür) ürün satın almayı tercih ettiği verilere yansıyor. Yaş dağılımına bakıldığında ise yaş skalası arttıkça al götür ürün alımının azaldığı da dikkat çekiyor. Araştırma sonuçlarına göre en çok al götür kahve satın alınan satış noktası yüzde 59,1 oranla Starbucks. Kahve Dünyası ise yüzde 49,3 oranla en çok tercih edilen ikinci kahve satış noktası olarak karşımıza çıkıyor.
McDonald’s ve Burger King kahvede de rekabette!
Söz konusu kahve olduğunda rekabetin içerisinde artık yalnızca kafeler ve zincir kahve mağazaları bulunmuyor. Artık fast food zincirleri de rekabette ciddiye alınması gereken oyuncular. Öyle ki; katılımcıların yüzde 64,2’si daha önce fast food zincirlerinden birinde kahve içtiğini belirtiyor.
Bu fast food zincirleri arasında ise yüzde 56,6 oranla Burger King ve yüzde 56,1 oranla McDonald’s en çok tercih edilenler olarak karşımıza çıkıyor.
Katılımcılara sorulan daha önce deneyimlediğiniz fast food zinciri markalarından hangisinde tekrar kahve içmek istersiniz sorusunun yanıtlarında ise bu kez küçük bir farkla McDonald’s (yüzde 25,7) Burger King’in (yüzde 23,8) önüne geçiyor. Tüketicilerin yüzde 16,3’ünün fast food zincirlerindeki kahve deneyiminden memnuniyetsiz ayrılmış olması ve yeniden bir fast food zincirinde kahve içmeyeceğini belirtmesi ise sektöre ayrı bir mesaj veriyor.
Akaryakıtın sihirli kelimesi artık “kahve”
Giderek artan kahve satış noktaları arasında akaryakıt istasyonları oldukça dikkat çekici. Bu durum pek çok akaryakıt markasının iletişim çalışmalarına da yansırken arkasında oldukça güçlü bir içgörü var. Zira araştırma sonuçları da gösteriyor ki; tüketicilerin yüzde 62,7’si akaryakıt istasyonlarından kahve alıyor ve yüzde 49’u akaryakıt istasyonunun iş birliği içerisinde olduğu kahve zincirinin o akaryakıt istasyonuna gitme sıklığını arttıracağını belirtiyor. Araştırma kapsamında katılımcılara, kahve içmek için en çok kullandıkları akaryakıt istasyonu da soruldu. Yanıtlara bakıldığında, yüzde 55,9 ile tüketicilerin ilk durak noktası Opet olurken onu yüzde 52,7 oranıyla Shell yakından takip ediyor. Petrol Ofisi (yüzde 35,6), BP (yüzde 26,1) ve Total (yüzde 16,5) ise diğer öne çıkan akaryakıt istasyonları oluyor.
Araştırmanın metodolojisi
Marketing Türkiye adına Pulside tarafından eşzamanlı mobil panelinde 10-15 Haziran 2021 tarihlerinde yüzde 95 güven aralığında ve yüzde 4 hata payında gerçekleştirilen Kahve Tüketim Alışkanlıkları Araştırması’na 600 kişi katılım sağladı.