2022 yılında kurumsal pazar yerleri, sosyal ağlar üzerinden ticaret ve e-ticarette canlı yayın etkinlikleri Türkiye’de e-ticaretin yeni trendleri olmak için öne çıkıyor.
Türkiye’nin ve dünyanın önde gelen perakende markalarının, dijital dönüşüm ve ticaret süreçlerine destek veren Akinon Kurucu Ortağı ve CEO’su Tolga Tatari 2022 yılının e-ticaret trendlerini ve yeni teknolojik çözümlerini paylaşıyor:
Dijital ticarette canlı yayın
Çin’de başlayan ve pandemi ile hızla yaygınlaşan “Live Streaming” teknolojisi 2022’de dijital ticaretin en çok konuşulan konularından olacak. 2020 senesinde 150 milyar dolar ticaret hacmine ulaşan bu uygulama, 2021 senesinde yüzde 85 artarak 299 milyar doların üzerinden ticaret hacmi yarattı. 2023 senesinde Çin’de yapılan bütün online satışların yüzde 20’sinin video üzerinden olmasın bekleniyor. Tüketicinin almak istediği ürünü fotoğrafın ötesinde görmesi ve satış temsilcisi ya da influencer tarafından canlı olarak denenmesi satış üzerinde önemli etki oluşturuyor.
Kurumsal pazaryerleri
“Enterprise Marketplaces” olarak adlandırılan kurumsal pazar yerleri bu senenin en büyük trendlerinden bir tanesi olabilir. Dünyada birçok örneği bulunan ve Türkiye’de de kullanılamaya başlayan bu uygulama ile markalar, kendi kurumsal pazar yerlerini oluşturabiliyor ve istedikleri markaların ürünlerini kendi pazar yerlerinde satabiliyor. Böylece kendi üretimini yapmadığı ama ürünün satışını destekleyecek farklı kategorideki ürünleride kendi satış kanalında tüketiciye sunabiliyor.
Son 15 ay içinde dünyada kurumsal pazaryerlerine satış yapmak için başvuran satıcı sayısında yüzde 36’lık bir artış olduğu görülüyor.
Sosyal ağlar üzerinden ticaret
Tüketicilerin yüzde 50’sinden fazlasının e-ticaret alışverişlerini mutlaka bir sosyal kanal üzerinden yapıyorlar. Bu durum social commerce uygulamalarının perakende sektöründe daha yaygın olarak kullanılacağını işaret ediyor.
Wearesocial2022 raporu, dünya çapında 4,62 milyar sosyal medya kullanıcısı olduğunun ve bu rakamın da dünyanın toplam nüfusunun yüzde 58,4’üne karşılık geldiğini açıkladı. Raporda, 2021 yılında 424 milyon yeni kullanıcının sosyal medyaya adım atmasıyla küresel sosyal medya kullanıcılarının, son 12 ayda yüzde 10’dan fazla büyüdüğü de vurgulandı.
Metaverse’te seçenekler sınırsız
Herkesin son dönemde sıklıkla konuştuğu Metaverse, e-ticaretin de 2022 trendleri arasında yer alıyor. Fiziksel alışveriş deneyimini online’daki sınırsız seçenek ile buluşturma fikri perakende markaları için yeni tüketici grubuna giden anahtar niteliği taşıyor.
Bu benzersiz satış deneyiminin herkeste heyecan yarattığını belirten Tolga Tatari, metaverse’ün VR gözlük ile tecrübe edilmesinden sonra bambaşka bir noktaya ulaşacağını dile getirdi. Tatari“Metaverse’ü kullanıcılar henüz iki boyutlu olarak denediler. Üç boyutlu VR gözlüklerinde sisteme dahil olması ile deneyim çok başka bir yere taşınacak. Markalar için bugün ticari bir etkisi olmasa da oldukça büyük bir pazarlama etkisi yarattığı gerçeğini yadsıyamayız.
Biz de Akinon olarak bu konuda çalışmalar yapmaya başladık. Metaverse mecraları üzerinden mağaza açmak ve alt yapımızda bu alanda vereceğimiz hizmetleri geliştirmek için çalışıyoruz. Sonsuz gelişme kapasitesi olan bir alandan bahsediyoruz.Metaverse bu senenin en çok konuşulan konularından bir tanesi olmaya devam edecek” açıklamasında bulundu.