Close Menu
  • Anasayfa
  • Giriş
  • Abone Ol
  • Gündem
    • Ajanda
    • Dünya
    • Etkinlik
    • Kamusal
    • Özel Sektör
  • Para
    • Borsa Döviz
    • Finans
    • Kripto
  • Teknoloji
    • 5G
    • Akıllı Cihazlar
    • Blockchain
    • Mobile
    • Uydu ve uzay
    • Yapay Zeka
    • Yazılım
  • CEO Club
    • CEO
    • Etkinlik
    • Markalar
    • Moda – Yaşam
    • Wellness
  • StartUp
    • Gelişmeler
    • Girişimler
    • İnovasyon
    • Melek Yatırımcılar
  • Sektörler
    • Eğlence
    • Enerji
    • Holdingler
    • İhracat – İthalat
    • İnşaat
    • Medya
    • Otomotiv
    • Perakende
    • Sağlık
    • Savunma
    • Spor
    • Tarım
    • Tarım ve Gıda
    • Tekstil
    • Turizm
    • Ulaştırma
  • Bilgi
    • Araştırma
    • Dosyalar
  • Yazarlar
    • Aslı Korkmaz
    • Çetin Ünsalan
    • Fikri Türkel
    • Recep Erçin
    • Serpin Alparslan
    • Tanyel Yılmaz
    • Yavuz Can Yazıcı
    • Zekai Kıran
  • D’konomi TV
MENÜLER
  • Hakkımızda
  • İletişim
  • Künye
  • SSS
  • Hesabım
  • Yasal

Subscribe to Updates

Get the latest creative news from FooBar about art, design and business.

SON YAZILAR

Borsada yarın temettü dağıtacak 3 şirket

17 Ağustos 2025

BIST100’de bu hafta konuşulan hisseler

16 Ağustos 2025

Yeni haftada piyasalarda neler bekleniyor?

16 Ağustos 2025
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube
Dijital Ekonomi
GİRİŞ Abone Ol
  • Anasayfa
  • Gündem
    1. Etkinlik
    2. Özel Sektör
    3. Kamusal
    4. Dünya
    5. Ajanda
    6. Tümünü Göster

    Canlı yayın deneyimiyle Bybit TR’de etkileşim zamanı

    28 Temmuz 2025

    Mücahit Dönmez, SDN Tech Expo’da kriptonun geleceğini değerlendirdi

    2 Temmuz 2025

    Türkiye’nin tanınmış kripto yatırımcıları, 27 Haziran’da bir araya geldi

    30 Haziran 2025

    Kişisel veriler meta olursa ne olur?

    25 Haziran 2025

    Koç Holding’in kredi notu açıklaması

    30 Mayıs 2025

    Enerjisa Üretim ve Nordex Group stratejik iş birliği

    9 Nisan 2025

    TBB’den Merkez Bankası açıklaması!

    24 Mart 2025

    Türk Telekom Grubu’nda üst düzey yönetim değişiklikleri

    19 Mart 2025

    Memur ve emekliye zam pazarlığında yeni görüşme

    15 Ağustos 2025

    Nefes Kredisi ile ne kadar kredi verildi?

    14 Ağustos 2025

    Çevreyi kirletenlere ceza yağacak!

    3 Ağustos 2025

    TCMB, yapılandırmayı anlattı

    20 Temmuz 2025

    Yeni haftada piyasalarda neler bekleniyor?

    16 Ağustos 2025

    Kripto paralar kontrollü hareket ediyor

    16 Ağustos 2025

    Trump’tan yeni vergi açıklamaları

    15 Ağustos 2025

    ⁠Sabancı’nın ABD’deki yeni adımı ne?

    15 Ağustos 2025

    Borsada yarın temettü dağıtacak 3 şirket

    17 Ağustos 2025

    BIST100’de bu hafta konuşulan hisseler

    16 Ağustos 2025

    Yeni haftada piyasalarda neler bekleniyor?

    16 Ağustos 2025

    Tether (USDT) işlemleri artık Garanti BBVA Kripto’da

    16 Ağustos 2025

    Borsada yarın temettü dağıtacak 3 şirket

    17 Ağustos 2025

    BIST100’de bu hafta konuşulan hisseler

    16 Ağustos 2025

    Yeni haftada piyasalarda neler bekleniyor?

    16 Ağustos 2025

    Tether (USDT) işlemleri artık Garanti BBVA Kripto’da

    16 Ağustos 2025
  • Para
    1. Finans
    2. Borsa Döviz
    3. Kripto
    4. Tümünü Göster

    Yeni haftada piyasalarda neler bekleniyor?

    16 Ağustos 2025

    Trump’tan yeni vergi açıklamaları

    15 Ağustos 2025

    TCMB’den ‘ara hedef’ kararı

    15 Ağustos 2025

    Piyasanın enflasyon ve dolar tahmini yükseldi

    15 Ağustos 2025

    Borsada yarın temettü dağıtacak 3 şirket

    17 Ağustos 2025

    BIST100’de bu hafta konuşulan hisseler

    16 Ağustos 2025

    Hangi borçlu şirket borsadan çıkartılıyor?

    14 Ağustos 2025

    Borsa İstanbul’da öne çıkan hisseler

    2 Ağustos 2025

    Tether (USDT) işlemleri artık Garanti BBVA Kripto’da

    16 Ağustos 2025

    Kripto varlıklarınızı güvende tutmak için 5 ipucu

    16 Ağustos 2025

    Kripto paralar kontrollü hareket ediyor

    16 Ağustos 2025

    ⁠Maksimal Çıkarılabilir Değer (MEV) nedir?

    14 Ağustos 2025

    Borsada yarın temettü dağıtacak 3 şirket

    17 Ağustos 2025

    BIST100’de bu hafta konuşulan hisseler

    16 Ağustos 2025

    Yeni haftada piyasalarda neler bekleniyor?

    16 Ağustos 2025

    Tether (USDT) işlemleri artık Garanti BBVA Kripto’da

    16 Ağustos 2025
  • Teknoloji
    1. Mobile
    2. 5G
    3. Akıllı Cihazlar
    4. Yazılım
    5. Blockchain
    6. Tümünü Göster

    Mikro işletmeler ve KOBİ’lere dijital dönüşüm desteği

    18 Şubat 2025

    Telefon kiralamada dikkat edilmesi gerekenler

    23 Ağustos 2024

    PeP Mobil ile “Tek Uygulama, Tüm Finansal Dünya’’

    7 Aralık 2023

    Mobilfon’a Turkcell’den yatırım

    9 Ağustos 2023

    Türk Telekom’dan mobil ve fiberde güçlü büyüme

    8 Kasım 2024

    ULAK, teste hazırlanıyor!

    28 Ağustos 2024

    Huawei’nin dikkat çeken eğitim programı başarıyla tamamlandı

    26 Temmuz 2023

    5G yatırımları telekomünikasyon firmalarına geri dönmedi

    19 Mayıs 2023

    Apple’ın hisseleri Çin’de son bir yılın ardından yükseldi

    31 Ocak 2025

    Yeni taksit düzenlemesi geldi!

    22 Aralık 2024

    Enerji verimli ürünler ile hem haneye hem cari açığa destek

    2 Kasım 2024

    Telefon kiralamada dikkat edilmesi gerekenler

    23 Ağustos 2024

    ⁠Google CEO’sundan kariyer tavsiyesi

    15 Ağustos 2025

    Perplexity, Google Chrome’a 34,5 milyar dolar teklif etti

    14 Ağustos 2025

    SOCAR Fiber ve TurkNet’ten stratejik iş birliği

    7 Temmuz 2025

    Google’dan yüzde 300 zam!

    5 Temmuz 2025

    Blok zinciri ağ tıkanıklığı nedir?

    13 Ağustos 2025

    Inveniam ve MANTRA arasında 20 milyon dolarlık stratejik ortaklık

    6 Ağustos 2025

    BlackRock’un BUIDL Fonu nedir?

    26 Temmuz 2025

    MİCA düzenlemesi nedir?

    21 Temmuz 2025

    ⁠Google CEO’sundan kariyer tavsiyesi

    15 Ağustos 2025

    Perplexity, Google Chrome’a 34,5 milyar dolar teklif etti

    14 Ağustos 2025

    133 yıllık şirket krizle boğuşuyor

    14 Ağustos 2025

    Blok zinciri ağ tıkanıklığı nedir?

    13 Ağustos 2025
  • CEO Club
    1. Markalar
    2. CEO
    3. Moda – Yaşam
    4. Etkinlik
    5. Wellness
    6. Tümünü Göster

    Fuze, Galaxy ve e& Capital liderliğinde 12 milyon dolar yatırım aldı

    5 Mayıs 2025

    Yılbaşı gecesi terziyi nerede bulursunuz veya perakendede neler oluyor?

    14 Mart 2025

    Bybit TR, Türkiye’de büyümesini hızla sürdürüyor

    10 Şubat 2025

    TurkNet’te siber güvenlik alanında üst düzey atama

    8 Şubat 2025

    ⁠Google CEO’sundan kariyer tavsiyesi

    15 Ağustos 2025

    ABD’de kabul edilen GENIUS Act yasası kripto için ne ifade ediyor?

    13 Ağustos 2025

    Binance CEO’su Richard Teng’den dikkat çeken açıklamalar

    12 Ağustos 2025

    KUANTİST yatırım aldı

    12 Ağustos 2025

    Yılbaşı gecesi terziyi nerede bulursunuz veya perakendede neler oluyor?

    14 Mart 2025

    Atıl denimler yeniden hayat buldu

    3 Ekim 2024

    İstanbul’da yaşamanın maliyeti ne kadar oldu?

    6 Eylül 2024

    Evlilik kredisinde yeni dönem!

    4 Eylül 2024

    BNP Paribas Cardif Türkiye’nin “İş Ortakları Semineri” liderler zirvesine dönüştü!

    7 Nisan 2025

    2024 yılında AVM ciro endeksi yüzde 65 arttı

    23 Ocak 2025

    Binance Teknolojide Kadın Akademisi’nden harika hedef

    16 Ocak 2025

    Huawei Türkiye İş Ortakları Zirvesi gerçekleştirildi

    21 Ekim 2024

    Pandemi ile değişen seyahat trendleri

    7 Kasım 2021

    Türkiye’de kırmızı et ve deniz ürünleri tüketimi az, obezite yüksek!

    24 Ekim 2021

    İlk gençlik hapınızı kaç yıl sonra alabileceksiniz?

    24 Ekim 2021

    Aynısefa çiçeği ile başlayan güzel bir girişim!

    18 Ekim 2021

    ⁠Google CEO’sundan kariyer tavsiyesi

    15 Ağustos 2025

    ABD’de kabul edilen GENIUS Act yasası kripto için ne ifade ediyor?

    13 Ağustos 2025

    Binance CEO’su Richard Teng’den dikkat çeken açıklamalar

    12 Ağustos 2025

    KUANTİST yatırım aldı

    12 Ağustos 2025
  • StartUp
    1. İnovasyon
    2. Girişimler
    3. Melek Yatırımcılar
    4. Gelişmeler
    5. Tümünü Göster

    2025 bütçesinden AR-GE için ne kadar pay ayrıldı?

    20 Ekim 2024

    Arzu Kaprol’dan, Antarktika’da görev yapan Türk bilim insanlarına özel kıyafet

    25 Haziran 2023

    Borusan’dan, toplumsal cinsiyet eşitliği yolculuğuna ışık tutan bir kitap

    24 Haziran 2023

    İnovasyonun başkentinde teknolojiler ve uygulamaları konuşuldu!

    24 Haziran 2023

    Girişim 23 Zirvesi yarın başlıyor: Ankara girişimcileri ağırlıyor!

    5 Mayıs 2025

    Yapay zekâ girişimlerine 3 milyon dolar!

    7 Nisan 2025

    Geleceğin teknolojilerini şekillendirecek girişimler açıklandı

    7 Nisan 2025

    Hayat amacınızı girişimle taçlandırın

    17 Şubat 2025

    Euronova’ya otomotiv dünyasından büyük yatırım!

    6 Temmuz 2024

    Borsadaki yatırımcı sayısında tarihi rekor kırıldı

    19 Ekim 2023

    Sabancı Ventures yeni yatırımını dijital sağlık alanında gerçekleştirdi

    27 Haziran 2022

    Vücut analiz şirketi DigiMe 715 bin dolar yatırım aldı

    28 Nisan 2022

    LegalTalks: Yeni nesil hukuk eğitimi

    10 Şubat 2025

    Türk Telekom’dan mobil ve fiberde güçlü büyüme

    8 Kasım 2024

    EY, deprem bölgesindeki desteklerini sürdürüyor!

    18 Ekim 2024

    Sabancı’dan girişimcilere ‘kanatlanma’ desteği

    18 Ekim 2024

    Girişim 23 Zirvesi yarın başlıyor: Ankara girişimcileri ağırlıyor!

    5 Mayıs 2025

    Yapay zekâ girişimlerine 3 milyon dolar!

    7 Nisan 2025

    Geleceğin teknolojilerini şekillendirecek girişimler açıklandı

    7 Nisan 2025

    KOBIL Ventures programına Silikon Vadisi’nde start verildi

    15 Mart 2025
  • Sektörler
    • Enerji
    • Sağlık
    • Savunma
    • Tarım
    • Turizm
    • İhracat – İthalat
    • Perakende
    • Medya
    • Otomotiv
    • Ulaştırma
    • Spor
    • Holdingler
  • Bilgi
    1. Araştırma
    2. Dosyalar
    3. Tümünü Göster

    Enflasyon ve dolar tahminleri ne oldu?

    21 Temmuz 2025

    Binance Research, temmuz raporunu yayınladı

    11 Temmuz 2025

    Kaspersky, 500 bin dolarlık kripto soygununu ortaya çıkardı

    10 Temmuz 2025

    Haziran ayı Enflasyon Beklenti Anketi’nin sonuçları açıklandı

    1 Temmuz 2025

    Startup yatırımları 2023 yılına düşüşle başladı

    16 Nisan 2023

    Yazılım ihracatı yüzde 59 oranında arttı

    15 Nisan 2023

    Gıda fiyatları 2022’de zirve yaptı

    8 Nisan 2023

    KOBİ’ler Avrupa Yeşil Mutabakatı’na geçiş sürecinde aile şirketi bariyerine takıldı

    1 Nisan 2023

    Kripto varlıklarınızı güvende tutmak için 5 ipucu

    16 Ağustos 2025

    ⁠Maksimal Çıkarılabilir Değer (MEV) nedir?

    14 Ağustos 2025

    Blok zinciri ağ tıkanıklığı nedir?

    13 Ağustos 2025

    Kripto varlıklarınızı güvende tutmak için 5 ipucu

    12 Ağustos 2025
  • Yazarlar
    • Aslı Korkmaz
    • Çetin Ünsalan
    • Fikri Türkel
    • Recep Erçin
    • Serpin Alparslan
    • Tanyel Yılmaz
    • Yavuz Can Yazıcı
    • Zekai Kıran
  • D’konomi TV
Dijital Ekonomi
Home»Yazarlar»Fikri Türkel»Aspartam kararı sonrası nasıl bir iletişim stratejisi izlenecek?
Fikri Türkel

Aspartam kararı sonrası nasıl bir iletişim stratejisi izlenecek?

19 Temmuz 2023Güncelleme:19 Temmuz 20239 Dakikada OkumaFikri TÜRKEL
Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr WhatsApp VKontakte Email
Paylaş
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

Dünya Sağlık Örgütü’nün aspartam ile ilgili kararı, pek çok kişinin kafa karışıklığını artırdı. “Muhtemel kanserojen” ifadesi, muhtemel kafa karışıklığı demektir… DSÖ’nün ortalığı karıştıran kararları yeni değil; Covid-19 pandemisi sürecinde de bunu gördük. Aldığı kararlar hala tartışılıyor… Bu ortamda yani aspartam kararı sonrasında tüketiciler nasıl davranmalı, gıda ve içecek şirketleri nasıl bir iletişim stratejisi izlemelidir?

Öncelikle ortada üç karar var:

  1. Uluslararası Kanser Araştırmaları Ajansı (IARC), daha önceden aspartam için “muhtemel kanserojen” açıklaması …
  2. Dünya Sağlık Örgütü bünyesindeki Gıda Katkı Maddeleri Ortak Uzman Komitesi (JECFA)’nın günlük doz kullanımı için kilo başına 40 miligram tavsiyesi…
  3. Dünya Sağlık Örgütü her iki karar için herhangi bir red ve olumlama getirmeden daha fazla kanıt araması tavsiye ile aspartamın kullanılabileceği kararı…

Pek çok kesim, 14 Temmuz’da yasaklama kararı çıkacağını bekliyordu.

Konuyu özetleyecek olursak; aspartam, dünyanın en yaygın yapay tatlandırıcısı olup “kalorisiz” ve “light” denilen diyet kola, gazoz, kahve, sakız, çikolata ve pek çok şekerlemede tatlandırıcı olarak kullanılıyor. DSÖ, aspartamı insanlar için muhtemel kanserojen olarak sınıflandırarak, günlük alım miktarı aşılmadığı sürece kullanımının güvenli olduğunu açıkladı. Günlük alım miktarı ise kilo başına 40 miligram olarak belirlendi. Bu, 70 kg ağırlığındaki bir yetişkinin günde 9-16 kutu diyet alkolsüz içecek içmesi gerektiği anlamına gelir.

“Muhtemel kanserojen” kararı

Sonuçta “Muhtemel kanserojen “ tanımı en baskın görünen durumdur. Ve tüketiciler nezdinde etkili olacaktır. Umarım, medya duyarlı bir yayıncılık yapar ve gıda şirketleri de şeffaf bir iletişim stratejisi izler de şeker algısı konusunda doğru bir bilgi edinilmiş olur. Uzun vadede hem tüketici hem de gıda şirketlerinin lehine bir durum oluşur.

Her halükarda bu karar, gıda endüstrisinin ve tüketicilerin tavır ve durum değişikliğinde tetikleyici olacak. Aspartam hatta yapay tatlandırıcı kullanan gıda ve içecek üreticileri, tüketicilerin itimadını kazanmak ve güvenli ürün sunduklarına dair bir çalışma ve tutum yürüteceklerdir. Tüketiciler, uzun dönemli süreçte aspartam, yapay tatlandırıcılar veya diğer şekerlere karşı bir tavır ortaya koyacaklardır. Geçmiş 20 yılda yaşandığı gibi nişasta bazlı şekerlere verilen tepkilerin daha yoğun şekilde benzeri yaşanacağını düşünüyorum.

Haliyle bu karar öncesinde en çok adı geçen marka Coca Cola oldu. Coca-Cola, küresel olarak en iyi üretim ve dağıtım sistemlerinden birine sahip olmasının yanı sıra geçmişte şeker vergileri ve bununla ilişkili yeniden formülasyonlar gibi birçok engeli başarıyla yönetti. Her türlü kriz konusunda deneyimli bir marka…

Orta ve uzun vadede bilançolarına olumsuz yansıyan bir durum oluşacağını da sanmıyorum. Çünkü portföylerinde her türlü tüketici grubuna sunabileceği farklı kategorilerde onlarca ürünleri bulunuyor.

Rakibi PepsiCo, çok önce aspartamdan sukraloz ve asesülfam potasyum karışımına geçtiği için rakibine karşı bir avantajının geniş tüketici kitlesince fark edilip, fırsata döneceğini de beklemiyorum.

Aslında Coca Cola, 2015 yılında ABD’de bazı gazlı içeceklerde katkı maddesini değiştirmişti, ancak bir yıl sonra bu ürünlerde önceki formülasyonu döndü. O tarihlerde de aspartam ile ilgili benzeri spekülasyonlar yapılmasına rağmen…

Aspartam, 1965 yılında keşfedilen bir yapay tatlandırıcıdır. Şekerden 200 kat daha tatlı olan aspartam diyet kola, diyet gazoz, şekersiz sakız ve pek çok şekerleme ürününde kullanılmaktadır. Aspartam, kalorisiz (kale alınmayacak kadar az kalorili) ve diş çürümesi yapmaz. Ayrıca, kan şekerini yükseltmez ve insülin salınımını etkilemez.

Diğer yapay tatlandırıcılar

Aspartam dışında, gıda ve içeceklerde kullanılan başka yapay tatlandırıcılar da vardır:

  • Sakarin: Şekerden 300 kat daha tatlı olan ve kalori içermeyen bir tatlandırıcıdır. 1879 yılında bulunmuştur.
  • Sukraloz: Şekerden 600 kat daha tatlı olan ve kalori içermeyen bir tatlandırıcıdır. 1976 yılında bulunmuştur.
  • Asesülfam-K: Şekerden 200 kat daha tatlı olan ve kalori içermeyen bir tatlandırıcıdır. 1967 yılında bulunmuştur. Potasyum tuzu olarak da bilinir. Isıya dayanıklı olduğu için pişirme ve fırınlama işlemlerinde kullanılabilir.
  • Neotame: Şekerden 7000 ila 13000 kat daha tatlı olan ve kalori içermeyen bir tatlandırıcıdır. 1998 yılında bulunmuştur. Aspartamın geliştirilmiş bir versiyonudur. Fenilketonürisi olan kişiler için güvenlidir.
  • Advantan: Şekerden 20.000 kat daha tatlı olan ve kalori içermeyen bir tatlandırıcıdır. 2002 yılında bulunmuştur. Aspartamın türevidir, ancak fenilalanin içermez.

Bazı firmalar, “aspartam değil şu tatlandırıcıları kullanıyoruz” gibi bir yaklaşım içinde olabilir. Unutmayın ki alternatif yapay tatlandırıcıların her biri ile ilgili farklı olumsuz iddialar vardır ama aspartam gibi etkisi şimdilik ispatlanamamıştır.

Doğal tatlandırıcılar

Yapay tatlandırıcıların yanı sıra bir diğer seçenek olarak, doğal veya düşük kalorili tatlandırıcılar da aspartamın alternatifi olarak kullanılabilir:

  • Stevia: Güney Amerika’da yetişen bir bitkinin yapraklarından elde edilen doğal bir tatlandırıcıdır. Şekerden 200 ila 400 kat daha tatlıdır ve kalori içermez. Eski popülerliğini koruyamadı. Mesela ben tadını beğenmemiştim.
  • Eritritol: Meyve, sebze ve mantarlarda doğal olarak bulunan bir şeker alkolidir. Şekerden yüzde 60 ila 80 daha tatlıdır ve çok düşük kalorilidir (1 gramda 0,24 kalori).
  • Monk fruit (Keşiş meyvesi): Çin’de yetişen bir bitkinin meyvesinden elde edilen doğal bir tatlandırıcıdır. Şekerden 100 ila 250 kat daha tatlıdır ve kalori içermez.

Ancak, aspartam hakkında başka endişeler de vardır. Aspartam, bazı insanlarda nadiren baş ağrısı, mide bulantısı ve kusma gibi yan etkilerinden söz ediliyor. Ayrıca, aspartam, fenilketonüri adı verilen bir genetik hastalıkta bulunan kişiler için tehlikeli risk de taşıyor. Fenilketonüri hastaları, aspartam tükettiklerinde fenilalanin adı verilen bir aminoaside maruz kalırlar. Fenilalanin, fenilketonüri hastalarında zararlı etkilere neden olabilir.

Ülkelerin gıda otoriteleri ne diyecek?

Dünya Sağlık Örgütü’nün son kararı sonrasında, ülkelerin gıda otoriteleri aspartam ve yapay tatlandırıcılar için gıda kodekslerinde değişiklik yapmalı ve etiket beyanlarının yeniden tanımlanmasını istemelidir. Aspartam içeren gıda ve içecek üreticileri de, yasal düzenleme yapılmasını beklemeden tüketicilerin güvenini kazanmak için şeffaf bir iletişim yürütmeli ve endişeleri gidermelidir.

Tüketiciler ise, sadece aspartam ile ilgili değil şekerlerin her türü ile ilgili hakkında daha fazla bilgi edinmek için güvenilir kaynaklara başvurmalıdır. Dünya Sağlık Örgütü, Gıda ve Tarım Örgütü ve Amerikan Gıda ve İlaç Dairesi gibi kuruluşlar da, aspartam, tatlandırıcılar hakkında güvenilir bilgiler sunmaya başlamalıdır.

Türkiye’de diyet ürünlerde durum

Türkiye’de yapay tatlandırıcı kullanan gıda ve içecek şirketleri şimdiye kadar “light”, “zero”, “0 kalori”, “kalorisiz”, “şekersiz” gibi ifadeler kullanıyorlardı. Bundan böyle etiketlerde kullanacakları ifadeler tahmini olarak nasıl olacak sorusuna ise kesin bir cevap vermek zor:

  • Yapay tatlandırıcı kullanan gıda ve içecek şirketleri, Türk Gıda Kodeksi Alkolsüz İçecekler Tebliğine göre ürünlerinin etiketlerinde ürünün adının yanında yapay tatlandırıcı içerir ibaresini yazmak zorundadırlar. Ayrıca ürünlerinin içindekiler bölümünde de hangi yapay tatlandırıcıyı kullandıklarını belirtmek zorundadırlar.
  • Yapay tatlandırıcı kullanan gıda ve içecek şirketleri, ürünlerinin etiketlerinde light, Zero, 0 kalori, Kalorisiz, Şekersiz gibi ifadeler kullanmaya devam edebilirler. Ancak bu ifadeleri kullanabilmek için ürünlerinin Türk Gıda Kodeksi Beslenme ve Sağlık Beyanları Yönetmeliğinde belirtilen koşulları sağlamaları gerekmektedir. Örneğin, light ifadesini kullanabilmek için ürünün enerji veya yağ veya doymuş yağ veya şeker miktarının benzeri bir ürüne göre en az %30 oranında azaltılmış olması gerekmektedir.
  • Yapay tatlandırıcı kullanan gıda ve içecek şirketleri, ürünlerinin etiketlerinde yapay tatlandırıcıların sağlık üzerindeki olumlu veya olumsuz etkilerine dair herhangi bir iddia veya beyanda bulunamazlar. Bu tür iddia veya beyanlar, Türk Gıda Kodeksi Beslenme ve Sağlık Beyanları Yönetmeliğine göre yasaktır.

Gıda ve içecek markalarının iletişim stratejileri nasıl olmalı?

Aspartam ve yapay tatlandırıcı kullanan gazlı içecek, şekerleme, sakız, gıda takviyesi üreticileri nasıl bir iletişim stratejisi uygulamaya başlayacak sorusuna ise kesin bir cevap vermek zor. Ancak bazı olası senaryolar şöyle olabilir:

  • Üreticiler, aspartam içeren ürünlerini raflardan kaldırmak yerine, tüketicilere ölçülü kullanmalarını tavsiye edebilirler. Ayrıca ürünlerin etiketlerinde aspartam içeriğini ve günlük alım miktarını belirtebilirler.
  • Üreticiler, aspartam yerine başka yapay tatlandırıcılar veya doğal tatlandırıcılar kullanmaya başlayabilirler. Bu durumda yeni ürünlerin lezzetini, kalitesini ve güvenliğini test etmek ve tüketicilere sunmak için zaman ve kaynak gerekebilir.
  • Üreticiler, aspartamın kanserojen olduğuna dair kanıtların sınırlı olduğunu ve DSÖ’nün günlük alım miktarını değiştirmediğini vurgulayarak, aspartamın güvenli bir katkı maddesi olduğunu savunabilirler. Bu durumda tüketicilerin güvenini kazanmak için bilimsel araştırmalara ve uzman görüşlerine dayanabilirler.

Bu senaryoların hangisinin daha olası veya daha etkili olduğunu söylemek için daha fazla araştırma yapmak gerekir. Ancak tüketicilerin sağlığına önem veren ve şeffaf bir iletişim yürüten üreticilerin daha başarılı olacağını düşünebiliriz.

Coca Cola Zero ile ilgili bir gözlemim var. Eskiden “Zero” kelimesi, kutuların üstüne logoya yakın büyüklükte yer alıyordu. Son dönemde hem yazı küçüldü hem de Zero Sugar olarak yer almaya başladı. Aspartam konusundaki gelişmeleri tahmin ederek mi küçülttüler, yoksa Zero kelimesi, Coca Cola’nın önüne geçecek kadar güçlendi mi?

Ambalaj ve etiketler değişebilir

Benzeri diyet ve light ürün ambalajlarının yenilenmesi önümüzdeki günlerde hızlanabilir.

Yapay tatlandırıcı kullanmayan diğer şekerli mamül üreticilerinden bazıları da, bunu fırsata çevirip rol kapmaya çalışabilir:

  • Üreticiler, aspartamın muhtemel kanserojen olduğu haberini kendi lehlerine kullanarak, doğal şeker, geleneksel şeker veya nişasta bazlı şeker içeren ürünlerinin daha sağlıklı ve güvenli olduğunu iddia edebilirler. “Ürünlerimizde aspartam yoktur” gibi ambalaj ve dükkanlarda duyurular beklenebilir.
  • Üreticiler, aspartamın muhtemel kanserojen olduğu haberini görmezden gelerek, kendi ürünlerinin lezzetini, kalitesini ve faydalarını ön plana çıkarmaya devam edebilirler. Bence böylesi daha şık olur. Bu durumda tüketicilerin sadakatini korumak için ürün geliştirme ve müşteri memnuniyeti çalışmaları yapabilirler.
  • Üreticiler, aspartamın muhtemel kanserojen olduğu haberine karşı tarafsız bir tutum sergileyerek, kendi ürünlerinin yapay tatlandırıcı içermediğini ancak tüketicilerin kendi tercihlerine saygı duyduklarını belirtebilirler.

Bilinçli ve sağlıklı seçimler

Bu senaryoların hangisinin daha olası veya daha etkili olduğunu söylemek için daha fazla araştırma yapmak gerekiyor. Ancak tüketicilerin bilinçli ve sağlıklı seçimler yapmalarına yardımcı olan üreticilerin daha başarılı olacağını düşünebiliriz.

Nişasta bazlı şeker (NBŞ) daha yaygın ve doğru tanımıyla “Yüksek Fruktozlu Mısır Şurubu” hakkında da bir dönem zararlı olduğuna dair iddialar yükselmişti. NBŞ üreticileri ve NBŞ kullanan şekerli mamul üreticileri, bu sürecin iletişiminde attıkları adımın benzeri de yapay tatlandırıcılar için geçerli bir iletişim yolu olabilir:

  • Üreticiler, nişasta bazlı şekerin normal şekerden farklı olmadığını ve günlük alım miktarına dikkat edildiği sürece sağlığa zararlı olmadığını iddia ederek, NBŞ’nin güvenli bir katkı maddesi olduğunu savundular. Bu durumda tüketicilerin güvenini kazanmak için bilimsel araştırmalara ve uzman görüşlerine dayandılar.
  • Üreticiler, nişasta bazlı şekerin zararlarına karşı sessiz kalarak, kendi ürünlerinin lezzetini, kalitesini ve faydalarını ön plana çıkarmaya devam ettiler. Ürünler NBŞ ile daha parlak, daha berrak veya daha az maliyetli gibi tanımlamalar da oldu. Bu durumda tüketicilerin sadakatini korumak için ürün geliştirme ve müşteri memnuniyeti çalışmaları yaptılar.
  • Üreticiler, nişasta bazlı şekerin zararlarına karşı tarafsız bir tutum sergileyerek, kendi ürünlerinin nişasta bazlı şeker içerdiğini ancak tüketicilerin kendi tercihlerine saygı duyduklarını belirttiler. Böylece tüketicilerin bilinçli ve sağlıklı seçimler yapmalarına yardımcı oldular.

İletişim stratejisinin temeli; gıda ve içecek şirketlerinin aspartam konusundaki endişeleri gidermek için tüketicilerle açık ve şeffaf bir şekilde iletişim kurmalıdır. Bu, tüketicilerin güvenini kazanmanın ve markalarını korumanın en iyi yoludur. Her şartta DSÖ’nün kararının, tüketicilerin etiket okuma ve anlama bilincine katkı sağlayacağını düşünüyorum.

(Yazıyla ilgili görüş ve düşüncelerinizi [email protected] adresine göndererek yazarımızla paylaşabilirsiniz.)

Advantan Asesülfam-K Aspartam Çin coca cola Coca Cola Zero DSÖ Dünya Sağlık Örgütü Eritritol Fenilalanin Fenilketonüri IARC JECFA Keşiş Meyvesi Mısır Şurubu Monk Fruit Muhtemelen Kanserojen NBŞ Neotame pepsico Sakarin Stevia Sukraloz Türk Gıda Kodeksi Zero
Paylaş. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr WhatsApp Email
Önceki YazıAmbassador programının başlatılmasının ardından AGIX arttı
Sonraki Yazı Biz bu verimlilik meselesini ne yapacağız?

Benzer Yazılar

Sahte beslenme guruları

13 Ağustos 2025

Yapay zekâda denge noktası mı?

12 Ağustos 2025

Çin ihracatı yükselişte

10 Ağustos 2025

Trump’tan Hindistan’a ek vergi

9 Ağustos 2025
d’konomi TV
EDİTÖRÜN' SEÇİMİ

Dünyanın tek engelli kadın ralli pilotu Kübra Denizci Keskin, Binance TR’nin desteğiyle yarışacak

7 Ağustos 2025

İnternetin kuralları değişiyor!

11 Temmuz 2025

SOCAR Fiber ve TurkNet’ten stratejik iş birliği

7 Temmuz 2025

KKB’den geleceğe güçlü altyapı yatırımı

16 Haziran 2025
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • YouTube
  • LinkedIn
GÖZDEN KAÇIRMAYIN
Ajanda

Borsada yarın temettü dağıtacak 3 şirket

17 Ağustos 2025Haber Merkezi

Borsa İstanbul’da temettü dağıtacak 3 hissede nakit kar payı hak kullanım tarihi 18 Ağustos pazartesi…

BIST100’de bu hafta konuşulan hisseler

16 Ağustos 2025

Yeni haftada piyasalarda neler bekleniyor?

16 Ağustos 2025

Tether (USDT) işlemleri artık Garanti BBVA Kripto’da

16 Ağustos 2025

Subscribe to Updates

Get the latest creative news from SmartMag about art & design.

HAKKIMIZDA
HAKKIMIZDA

Dijital Ekonomi, başta ekonomi olmak üzere hayatın her alanına ilişkin okuyucuların merak edebilecekleri, istedikleri konularda mümkün olduğunca yalın ve net bilgi alabilecekleri yeni nesil dijital medya platformudur.

Tüm görüş ve önerileriniz ile sitemizde yayınlanmasını istediğiniz yazılarınız, haberleriniz ve yorumlarınız için bizimle iletişime geçebilirsiniz.

e-posta: [email protected]

EDİTÖRÜN SEÇİMİ

Dünyanın tek engelli kadın ralli pilotu Kübra Denizci Keskin, Binance TR’nin desteğiyle yarışacak

7 Ağustos 2025

İnternetin kuralları değişiyor!

11 Temmuz 2025

SOCAR Fiber ve TurkNet’ten stratejik iş birliği

7 Temmuz 2025

D'KONOMİ TV

Sanal gerçeklik uygulamalarıyla anatomi dersi mümkün!

4 Eylül 2023

Birçok teknoloji veri merkezi odaklı çalışıyor

30 Mayıs 2022

Dijital dönüşümde başarının sırları

26 Mayıs 2023
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube
  • Hakkımızda
  • İletişim
  • Künye
  • SSS
  • Hesabım
  • Yasal
Telif Hakkı © 2021 - 2025 Sentez Medya Limited. Tüm hakları saklıdır.

Arama kısmına kelimeyi yazıp Enter tuşuna basın. Çıkmak için Esc tuşuna basın.

Web sitemizdeki içeriklerden en iyi şekilde yararlanmanızı sağlamak için 6698 Sayılı Kişisel Verilerin korunması Kanunu'na (KVKK) ve Avrupa Birliği Veri Koruma Tüzüğü'ne (GDPR) uygun olarak çerezleri kullanıyoruz. Sitenin düzgün çalışması için gerekli zorunlu çerezlerin kullanılmasını istemiyorsanız ziyaretinizi sonlandırmalısınız. Diğer çerezler yönünden ise lütfen tercihlerinizi belirleyiniz.
Çerez Aydınlatma MetniÇerez AyarlarıReddetKabul et
Manage consent
Zorunlu(Fonksiyonel) Çerezler
Her Zaman Etkin
Bazı çerezler, web sitesinin belirli bölümlerinin düzgün çalışmasını ve kullanıcı tercihlerinizin bilinmesini sağlar. İşlevsel çerezler yerleştirerek web sitemizi ziyaret etmenizi kolaylaştırıyoruz. Bu çerezleri açık rızaya gerek duymaksızın Kişisel Verilerin Korunması Kanunu 5/2-e ve f uyarınca Bir hakkın tesisi, kullanılması veya korunması için veri işlemenin zorunlu olması, İlgili kişinin temel hak ve özgürlüklerine zarar vermemek kaydıyla, veri sorumlusunun meşru menfaatleri için veri işlenmesinin zorunlu olması hukuki sebeplerine dayanarak kullanıyoruz.
ÇerezSüreAçıklama
cookielawinfo-checkbox-analytics11 ayBu çerez, GDPR Çerez İzni eklentisi tarafından ayarlanır. Çerez, "Analitik" kategorisindeki çerezler için kullanıcı onayını saklamak için kullanılır.
cookielawinfo-checkbox-functional11 ayTanımlama bilgisi, "İşlevsel" kategorisindeki tanımlama bilgileri için kullanıcı onayını kaydetmek için GDPR tanımlama bilgisi onayı tarafından ayarlanır.
cookielawinfo-checkbox-necessary11 ayBu çerez, GDPR Çerez İzni eklentisi tarafından ayarlanır. Çerezler, "Gerekli" kategorisindeki çerezler için kullanıcı onayını saklamak için kullanılır.
cookielawinfo-checkbox-others11 ayBu çerez, GDPR Çerez İzni eklentisi tarafından ayarlanır. Çerez, "Diğer" kategorisindeki çerezler için kullanıcı onayını saklamak için kullanılır.
cookielawinfo-checkbox-performance11 ayBu çerez, GDPR Çerez İzni eklentisi tarafından ayarlanır. Çerez, "Performans" kategorisindeki çerezler için kullanıcı onayını saklamak için kullanılır.
CookieLawInfoConsent1 yılİlgili kategorinin varsayılan düğme durumunu ve CCPA durumunu kaydeder. Yalnızca birincil çerez ile koordineli olarak çalışır.
viewed_cookie_policy11 ayÇerez, GDPR Çerez İzni eklentisi tarafından ayarlanır ve kullanıcının çerez kullanımına izin verip vermediğini saklamak için kullanılır. Herhangi bir kişisel veri saklamaz.
İşlevsel Çerezler
Kullanıcıların tercihlerini farklı internet sitesinin farklı sayfalarını ziyarette de hatırlamak için kullanılan çerezlerdir. Örneğin, seçmiş olduğunuz dil tercihinizin hatırlanması. İşlevsel çerezler yerleştirmek için açık rızanıza gerek duyuyoruz.
Analitik Çerezler
Kullanıcılarımız için web sitesi deneyimini optimize etmek için analitik çerezler kullanıyoruz. Bu analitik çerezler ile web sitemizin kullanımı hakkında bilgi ediniyoruz. Analitik çerezler yerleştirmek için açık rızanıza gerek duyuyoruz.
KAYDET & ONAYLA
Altyapı CookieYes Logo

Giriş Yap yada Kayıt Ol

Hoşgeldiniz!

Aşağıdaki alandan giriş yapabilirsiniz.


Şifremi Unuttum?