Close Menu
  • Anasayfa
  • Giriş
  • Abone Ol
  • Gündem
    • Ajanda
    • Dünya
    • Etkinlik
    • Kamusal
    • Özel Sektör
  • Para
    • Borsa Döviz
    • Finans
    • Kripto
  • Teknoloji
    • 5G
    • Akıllı Cihazlar
    • Blockchain
    • Mobile
    • Uydu ve uzay
    • Yapay Zeka
    • Yazılım
  • CEO Club
    • CEO
    • Etkinlik
    • Markalar
    • Moda – Yaşam
    • Wellness
  • StartUp
    • Gelişmeler
    • Girişimler
    • İnovasyon
    • Melek Yatırımcılar
  • Sektörler
    • Eğlence
    • Enerji
    • Holdingler
    • İhracat – İthalat
    • İnşaat
    • Medya
    • Otomotiv
    • Perakende
    • Sağlık
    • Savunma
    • Spor
    • Tarım
    • Tarım ve Gıda
    • Tekstil
    • Turizm
    • Ulaştırma
  • Bilgi
    • Araştırma
    • Dosyalar
  • Yazarlar
    • Aslı Korkmaz
    • Çetin Ünsalan
    • Fikri Türkel
    • Recep Erçin
    • Serpin Alparslan
    • Tanyel Yılmaz
    • Yavuz Can Yazıcı
    • Zekai Kıran
  • D’konomi TV
MENÜLER
  • Hakkımızda
  • İletişim
  • Künye
  • SSS
  • Hesabım
  • Yasal

Subscribe to Updates

Get the latest creative news from FooBar about art, design and business.

SON YAZILAR

Kumar, spor bahisleri ile geleceğimizi ele geçiriyor!

29 Ekim 2025

ABD-Çin geriliminin azalması piyasaya olumlu yansıdı

28 Ekim 2025

Kripto piyasasında FED beklentisi

28 Ekim 2025
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube
Dijital Ekonomi
GİRİŞ Abone Ol
  • Anasayfa
  • Gündem
    1. Etkinlik
    2. Özel Sektör
    3. Kamusal
    4. Dünya
    5. Ajanda
    6. Tümünü Göster

    Atatürk’ün Çanakkale’de hayatını kurtaran kaybolan saati aranıyor!

    25 Ekim 2025

    Türkiye teknoloji ve girişimcilik ekosistemi Webrazzi Summit 2025’te buluştu

    23 Ekim 2025

    Kurumsal sermayenin ilgisi piyasaya daha fazla denge ve derinlik kazandırıyor

    16 Ekim 2025

    Paribu, dünyanın en büyük kripto etkinliğinde Türkiye’yi temsil etti

    7 Ekim 2025

    Euro Bölgesi özel sektörü son iki yılın en güçlü büyümesini kaydetti

    25 Ekim 2025

    Yunanistan, protestolara rağmen çalışma saatlerini uzatan yasayı onayladı

    17 Ekim 2025

    Çin’de fabrika faaliyetleri yeniden daraldı

    30 Eylül 2025

    Damga vergisine yüzde 50 zam!

    7 Eylül 2025

    BES havuzunda toplam fon büyüklüğü 2 trilyon liraya yaklaştı

    27 Ekim 2025

    Doğalgaz abonelik ücretine 12 taksit kolaylığı

    26 Ekim 2025

    İcra dosyaları 25 milyona yaklaştı!

    26 Ekim 2025

    Anadolu’da daireler 1,8 milyon TL’den başlıyor

    25 Ekim 2025

    Kripto piyasasında FED beklentisi

    28 Ekim 2025

    Çin ve ASEAN, serbest ticaret anlaşmasını imzaladı

    28 Ekim 2025

    ABD ve Japonya arasında ‘altın çağ’ anlaşması imzalandı

    28 Ekim 2025

    İngiltere Başbakanı Starmer Ankara’da

    28 Ekim 2025

    ABD-Çin geriliminin azalması piyasaya olumlu yansıdı

    28 Ekim 2025

    İngiltere Başbakanı Starmer Ankara’da

    28 Ekim 2025

    BES havuzunda toplam fon büyüklüğü 2 trilyon liraya yaklaştı

    27 Ekim 2025

    Hangi ürünlere iadenin önü açıldı?

    27 Ekim 2025

    ABD-Çin geriliminin azalması piyasaya olumlu yansıdı

    28 Ekim 2025

    Kripto piyasasında FED beklentisi

    28 Ekim 2025

    Çin ve ASEAN, serbest ticaret anlaşmasını imzaladı

    28 Ekim 2025

    ABD ve Japonya arasında ‘altın çağ’ anlaşması imzalandı

    28 Ekim 2025
  • Para
    1. Finans
    2. Borsa Döviz
    3. Kripto
    4. Tümünü Göster

    Çin ve ASEAN, serbest ticaret anlaşmasını imzaladı

    28 Ekim 2025

    AB-Çin gerilimi artıyor!

    26 Ekim 2025

    Çin’in beş yıllık planı

    24 Ekim 2025

    Tesla, çeyrek dönem kârında dördüncü kez düşüş bildirdi!

    24 Ekim 2025

    Borsada bu haftanın konuşulanları

    26 Ekim 2025

    Avrupa borsaları toparlanıyor

    21 Ekim 2025

    FED açıklamaları sonrası Avrupa borsaları yükseldi

    15 Ekim 2025

    Borsa İstanbul’da ‘gong’ yatırımcılar için çaldı

    6 Ekim 2025

    ABD-Çin geriliminin azalması piyasaya olumlu yansıdı

    28 Ekim 2025

    Kripto piyasasında FED beklentisi

    28 Ekim 2025

    ABD ile Çin arasında azalan gerilim kripto paralara pozitif yansıdı

    27 Ekim 2025

    Sabit kripto ödemelerinde yüzde 70’lik artış

    26 Ekim 2025

    ABD-Çin geriliminin azalması piyasaya olumlu yansıdı

    28 Ekim 2025

    Kripto piyasasında FED beklentisi

    28 Ekim 2025

    Çin ve ASEAN, serbest ticaret anlaşmasını imzaladı

    28 Ekim 2025

    Yüzlerce hakem bahis oynamış!

    27 Ekim 2025
  • Teknoloji
    1. Mobile
    2. 5G
    3. Akıllı Cihazlar
    4. Yazılım
    5. Blockchain
    6. Tümünü Göster

    40 bin çalıntı telefonu Çin’e gönderen çete çökertildi

    7 Ekim 2025

    Mikro işletmeler ve KOBİ’lere dijital dönüşüm desteği

    18 Şubat 2025

    Telefon kiralamada dikkat edilmesi gerekenler

    23 Ağustos 2024

    PeP Mobil ile “Tek Uygulama, Tüm Finansal Dünya’’

    7 Aralık 2023

    Türkiye 5G’ye geçiyor!

    17 Ekim 2025

    Türk Telekom’dan mobil ve fiberde güçlü büyüme

    8 Kasım 2024

    ULAK, teste hazırlanıyor!

    28 Ağustos 2024

    Huawei’nin dikkat çeken eğitim programı başarıyla tamamlandı

    26 Temmuz 2023

    Apple’ın hisseleri Çin’de son bir yılın ardından yükseldi

    31 Ocak 2025

    Yeni taksit düzenlemesi geldi!

    22 Aralık 2024

    Enerji verimli ürünler ile hem haneye hem cari açığa destek

    2 Kasım 2024

    Telefon kiralamada dikkat edilmesi gerekenler

    23 Ağustos 2024

    Taliban, ‘ahlaksızlıkla mücadele’ gerekçesiyle Afganistan’da interneti kesti!

    30 Eylül 2025

    Facebook, ‘kaydırma yorgunluğunu’ gidermeyi hedefliyor

    25 Eylül 2025

    Meta’ya beklenmeyen isimden dava!

    22 Eylül 2025

    ABD, Google’ı bölmeyi tekrar deniyor!

    22 Eylül 2025

    Trump’ın Çin mesajları kripto piyasalarını hareketlendirdi

    20 Ekim 2025

    Uygulamaya Özel Blok Zinciri (Appchain) nedir?

    8 Ekim 2025

    Kuantum bilgisayarlar ve kripto paralar

    27 Eylül 2025

    Zincirler arası birlikte çalışabilirlik nedir?

    13 Eylül 2025

    İngiltere Başbakanı Starmer Ankara’da

    28 Ekim 2025

    Çin’in beş yıllık planı

    24 Ekim 2025

    Meta, yapay zekâ biriminden 600 kişiyi işten çıkaracak!

    24 Ekim 2025

    Türkiye teknoloji ve girişimcilik ekosistemi Webrazzi Summit 2025’te buluştu

    23 Ekim 2025
  • CEO Club
    1. Markalar
    2. CEO
    3. Moda – Yaşam
    4. Etkinlik
    5. Wellness
    6. Tümünü Göster

    Fuze, Galaxy ve e& Capital liderliğinde 12 milyon dolar yatırım aldı

    5 Mayıs 2025

    Yılbaşı gecesi terziyi nerede bulursunuz veya perakendede neler oluyor?

    14 Mart 2025

    Bybit TR, Türkiye’de büyümesini hızla sürdürüyor

    10 Şubat 2025

    TurkNet’te siber güvenlik alanında üst düzey atama

    8 Şubat 2025

    Türk Telekom’da yeni CEO Ebubekir Şahin

    25 Ekim 2025

    Tesla, çeyrek dönem kârında dördüncü kez düşüş bildirdi!

    24 Ekim 2025

    Trump, Binance’in kurucusu Zhao’yu affetti

    24 Ekim 2025

    Siber Güvenlik Başkanlığı’na Ümit Önal atandı!

    24 Ekim 2025

    Yılbaşı gecesi terziyi nerede bulursunuz veya perakendede neler oluyor?

    14 Mart 2025

    Atıl denimler yeniden hayat buldu

    3 Ekim 2024

    İstanbul’da yaşamanın maliyeti ne kadar oldu?

    6 Eylül 2024

    Evlilik kredisinde yeni dönem!

    4 Eylül 2024

    BNP Paribas Cardif Türkiye’nin “İş Ortakları Semineri” liderler zirvesine dönüştü!

    7 Nisan 2025

    2024 yılında AVM ciro endeksi yüzde 65 arttı

    23 Ocak 2025

    Binance Teknolojide Kadın Akademisi’nden harika hedef

    16 Ocak 2025

    Huawei Türkiye İş Ortakları Zirvesi gerçekleştirildi

    21 Ekim 2024

    Pandemi ile değişen seyahat trendleri

    7 Kasım 2021

    Türkiye’de kırmızı et ve deniz ürünleri tüketimi az, obezite yüksek!

    24 Ekim 2021

    İlk gençlik hapınızı kaç yıl sonra alabileceksiniz?

    24 Ekim 2021

    Aynısefa çiçeği ile başlayan güzel bir girişim!

    18 Ekim 2021

    Türk Telekom’da yeni CEO Ebubekir Şahin

    25 Ekim 2025

    Tesla, çeyrek dönem kârında dördüncü kez düşüş bildirdi!

    24 Ekim 2025

    Trump, Binance’in kurucusu Zhao’yu affetti

    24 Ekim 2025

    Siber Güvenlik Başkanlığı’na Ümit Önal atandı!

    24 Ekim 2025
  • StartUp
    1. İnovasyon
    2. Girişimler
    3. Melek Yatırımcılar
    4. Gelişmeler
    5. Tümünü Göster

    2025 bütçesinden AR-GE için ne kadar pay ayrıldı?

    20 Ekim 2024

    Arzu Kaprol’dan, Antarktika’da görev yapan Türk bilim insanlarına özel kıyafet

    25 Haziran 2023

    Borusan’dan, toplumsal cinsiyet eşitliği yolculuğuna ışık tutan bir kitap

    24 Haziran 2023

    İnovasyonun başkentinde teknolojiler ve uygulamaları konuşuldu!

    24 Haziran 2023

    Türkiye teknoloji ve girişimcilik ekosistemi Webrazzi Summit 2025’te buluştu

    23 Ekim 2025

    Girişim 23 Zirvesi yarın başlıyor: Ankara girişimcileri ağırlıyor!

    5 Mayıs 2025

    Yapay zekâ girişimlerine 3 milyon dolar!

    7 Nisan 2025

    Geleceğin teknolojilerini şekillendirecek girişimler açıklandı

    7 Nisan 2025

    Euronova’ya otomotiv dünyasından büyük yatırım!

    6 Temmuz 2024

    Borsadaki yatırımcı sayısında tarihi rekor kırıldı

    19 Ekim 2023

    Sabancı Ventures yeni yatırımını dijital sağlık alanında gerçekleştirdi

    27 Haziran 2022

    Vücut analiz şirketi DigiMe 715 bin dolar yatırım aldı

    28 Nisan 2022

    LegalTalks: Yeni nesil hukuk eğitimi

    10 Şubat 2025

    Türk Telekom’dan mobil ve fiberde güçlü büyüme

    8 Kasım 2024

    EY, deprem bölgesindeki desteklerini sürdürüyor!

    18 Ekim 2024

    Sabancı’dan girişimcilere ‘kanatlanma’ desteği

    18 Ekim 2024

    Türkiye teknoloji ve girişimcilik ekosistemi Webrazzi Summit 2025’te buluştu

    23 Ekim 2025

    Girişim 23 Zirvesi yarın başlıyor: Ankara girişimcileri ağırlıyor!

    5 Mayıs 2025

    Yapay zekâ girişimlerine 3 milyon dolar!

    7 Nisan 2025

    Geleceğin teknolojilerini şekillendirecek girişimler açıklandı

    7 Nisan 2025
  • Sektörler
    • Enerji
    • Sağlık
    • Savunma
    • Tarım
    • Turizm
    • İhracat – İthalat
    • Perakende
    • Medya
    • Otomotiv
    • Ulaştırma
    • Spor
    • Holdingler
  • Bilgi
    1. Araştırma
    2. Dosyalar
    3. Tümünü Göster

    Airbnb’de güvenlik yorumları rezervasyonları etkiledi!

    25 Ekim 2025

    Paribu, yenilenen deneyimini duyurdu

    20 Ekim 2025

    Küresel orman raporu alarmda!

    14 Ekim 2025

    Her altı bakteriyel enfeksiyondan biri antibiyotiklere dirençli

    13 Ekim 2025

    Startup yatırımları 2023 yılına düşüşle başladı

    16 Nisan 2023

    Yazılım ihracatı yüzde 59 oranında arttı

    15 Nisan 2023

    Gıda fiyatları 2022’de zirve yaptı

    8 Nisan 2023

    KOBİ’ler Avrupa Yeşil Mutabakatı’na geçiş sürecinde aile şirketi bariyerine takıldı

    1 Nisan 2023

    Airbnb’de güvenlik yorumları rezervasyonları etkiledi!

    25 Ekim 2025

    Kripto Piyasasında Duygu Analizi (Market Sentiment) nedir?

    22 Ekim 2025

    NFT’ler ne durumda?

    21 Ekim 2025

    Paribu, yenilenen deneyimini duyurdu

    20 Ekim 2025
  • Yazarlar
    • Aslı Korkmaz
    • Çetin Ünsalan
    • Fikri Türkel
    • Recep Erçin
    • Serpin Alparslan
    • Tanyel Yılmaz
    • Yavuz Can Yazıcı
    • Zekai Kıran
  • D’konomi TV
Dijital Ekonomi
Home»Bilgi»Murat Ülker Google, Amazon ve Microsoft ofisleri için ne dedi?
Bilgi

Murat Ülker Google, Amazon ve Microsoft ofisleri için ne dedi?

25 Temmuz 2021Güncelleme:25 Temmuz 202113 Dakikada OkumaHaber Merkezi
Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr WhatsApp VKontakte Email
Paylaş
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

Godiva Yönetim Kurulu Başkanı ve Yıldız Holding’in Yönetim Kurulu Üyesi Murat Ülker, Godiva Cafe Projesi için gittiği Seatle şehrinde Google, Amazon ve Microsoft ofislerini de gezdi. Bu ofisleri kendi ofisleriyle kıyaslayan Ülker, hem değişen pazarlama anlayışını hem de büyük şirketlerin yeni yapılanmalarını muratulker.com blogunda yazdı, yorumladı.

Değişen Tüketici, Değişen Kanal Yapısı ve Seattle’da Bir GOYA

Covid 19 salgını tüketicilerin alışverişlerini nasıl ve nereden yaptıklarını, hangi ürünleri aldıklarını etkiledi ve daha önemlisi bu davranışları kalıcı olmaya başladı. Ipsos’un 25.885 kişiyle yaptığı global bir araştırmaya göre tüketicilerin % 81’i salgın başladığından bu yana alışveriş alışkanlıklarını değiştirdiklerini ve % 92’si de edindikleri yeni alışkanlıkları gelecekte de sürdüreceklerini söylemişler (1). Örneğin turizm sektöründe covid19 nedeniyle oda temizliği istenmeyen bir özellik olmuştu. Şu anda turizm tedricen normale dönmeye başladı ama tüketici hala covid19’da kazandığı alışkanlıklarını koruyor. Hilton otel zinciri “oda temizliği” hizmetinin talep üzerine verileceğini ve ancak 5’inci günden sonra otomatik olarak yapılacağını açıkladı.

Covid19 tüketicilerin nasıl ve nereden sipariş verdiklerini etkiledi, çünkü tüketiciler ev merkezli oldu, online alışverişe yöneldi, sonra  karantinaya gire çıka fiziksel+online kanal kombinasyonu yapmayı öğrenmeye başladı. Bu da firmaların omnikanal yani online+fiziksel+sosyal medya tüm kanallarda bütünsel satış yapmak üzere örgütlenmesine neden oldu. Bazıları hazırlıksız yakalandı, bazıları ise gelecek planlarını erkene alıp çabuk uyum sağladılar.  Artık neredeyse her kategoride omnikanal satış stratejisine geçmeyen firmaya hayat yok.  Eskiden multikanal ile omnikanal aynı şeye deniyordu ama özellikle mobil kanal yapısı yaygınlaştıkça uygulama ve literatür multikanal ve omnikanal yapılarını ayrıştırmaya başladı (2).

Multikanal yönetimi tüketici kazanmak, elde tutmak ve geliştirmek için varolan tüm kanalları mobil dahil entegre düşünerek her kanala özgü farklı pazarlama şekilleri için stratejileri ile tüketici değeri yaratmak anlamına geliyor. Omnikanalda ise tüm kanallar tek bir kanal gibi yönetilerek özellikle mobil kanal merkezli ama yine farklı pazarlama şekilleri için stratejileri tüm kanalları tek bir pazarlama karması altında entegre ederek uygulanması demek. Multikanal ve Omnikanal stratejileri tek marka ya da çoklu marka pazarlayan üreticiler ve perakendeciler için ilkeler aynı olmak üzere tabii ki detayda farklılaşabiliyor.   

Multikanal ve Omnikanal yönetimi için öncelikle yöneticilerin tüm piyasalarda birden bütünsel kanal yönetimi mantığını anlamasına, bir kanal üzerine yapılan yatırımın diğer kanalı nasıl etkilediğini gözlemlemesine ve buna yönelik tüm piyasada müspet etki edecek doğru kararlar almasına bağlıdır.  Örneğin bir kanaldaki uygulamaların, mesela uygulanan farklı fiyat veya indirim kampanyasının diğer kanalı nasıl etkilediğini bilmek bu işin püf noktasını oluşturuyor (3). Diğer yandan tedarik zincirinde “one size fit all” yaklaşımından ziyade hedef kitleye uygun çözümler üretmek ve iş ortaklarıyla işbirlikleri yapmak işin diğer püf noktaları görünüyor (4). 

Bu arada omnikanal ile multikanal stratejilerini biribirine karıştırmamak lazım. Mesela Apple bugün klasik fiziksel mağaza sistemi  (brick and mortar) ile değil hem fiziksel mağaza hem de online mağaza sistemi (click and mortar)  ile çalışıyor. Apple mağazaları normal mağazalar gibi değiller. Amaçları satış yapmak değil satışlarının çoğunluğunun oluştuğu e-ticaret kanalını desteklemek. Apple mağazaları bu haliyle tüketiciyle temas noktası gibi çalışıyor ve Apple deneyimini aktarmaya yarıyor. Apple Apple TV+, Apple News+ gibi servislerle ürünlerine talebi arttırmaya çalışırken, tüm kanallarda tutarlı iletişimi ile aynı  deneyimi sunuyor. Apple iletişimde bütünsel bir imaj sergilese de ürünlerini alabileceğiniz yerleri düşündüğünüzde bütünsel bir satış stratejisinden söz edemiyorsunuz. Bu yüzden omni değil de multichannel strateji  uyguladığını söyleyebiliyoruz. (3) 

Burada önemli olan nokta omnikanal alışverişin hızla tüm dünyada büyüdüğü ve alışverişi artık akıllı telefonların yönlendirdiğidir. İnsanlar ellerindeki telefona sadece konuşma veya sosyal medyada gezinme aracı olarak bakmıyorlar. Artık mobil telefon onlar için en büyük alışveriş aracı olmuştur. Yine Ipsos’un araştırmasına göre global olarak tüketicilerin %56sı fiziksel bir mağazadan alışveriş yaparken aynı ürünleri online araştırmayla kontrol etmenin büyük bir satın  alma güvencesi sağladığını söylüyor. (1) Çok daha ilginç olanı tüm bu satın alma süreçlerinde sanal satıcılarla değil, aplikasyon içinde bile gerçek kişilerle iletişime geçmek istiyorlar.

Daha önemlisi, fikir liderleri dendi, sonra ünlü oldular, fenomen derken influencer oldular. Şimdi ise, yeni ünvanları tüketici küratörleri; yani tüketici web’de, sosyal medyada dolaşırken karşısına çıkıp yorumlarıyla, yönlendirmeleriyle etkileyenler oldular. GFK’nın global bir araştırmasına göre  online alışverişçilerin %47si videolardan etkilenerek alış veriş yaparken,  % 45’i sosyal medyada küratörlerden etkilenerek alışveriş yapıyorlar. (1)    

Covid19 tüketicilerin nasıl alışveriş yaptıklarını etkiledi, çünkü birçok tüketici maske ile alışverişe çıktı, daha az insanla temas istedi, kalabalıkları tercih etmedi. Nakit para veya kartla ödemek yerine temassız ödemeyi tercih etti.

Covid19 tüketicilerin hangi ürünleri aldıklarını etkiledi çünkü güvenmek, korunma, ailenin sağlığı önem kazandı. Bu nedenle markalara, güvenli olduğu düşünülen ürünlere yönelim arttı. Bugün tüketici ile bağlantıda kalmak için mutlaka onun karşılanmış ve karşılanmamış tüm ihtiyaçlarını bilmek gerekiyor. Tüketici artık daha fazla hakimiyet istiyor ve tüketiciyi elde etmek, tutmak, güven ve sadakatini muhafaza zorlaşıyor. Evet tüketici e-ticarete daha fazla yöneldi ama aynı zamanda internette araştırma yaparak bilgi toplamaya da yöneldi, hatta bu konuda uzmanlaştı. Tabii tüketici araştırdıkça “cookieler” yardımıyla daha fazla izlenmeye ve daha fazla segmente edilmeye ve daha fazla kişiselleşmiş mesaj almaya, daha fazla ürün önerisine maruz kalmaya başladı. Ama diğer yandan da kişisel verilerine saygı gösterilmesini istemeye başladı. İşte tam burası veri kullanarak hedefleme yapmak isteyen markalar için çok önemli bir kırılma noktası. Ama Google bu ikilemi anlamayanlar ve gelecekte düzenleyicilerin koyabilecekleri yasakların önünü alabilmek için 2022 yılından itibaren 3. partilerin “cookie” bilgisi toplamasına izin vermeyeceğini açıkladı. Bu aynı zamanda bir tekelleşme fırsatı yaratabilirken belki artık her firmanın sadece kendi topladığı veri üzerinden pazarlama yapabileceğini ve bunun da kişiselleştirmeyi zorlaştıracağını ama geleneksel iletişim yöntemlerinin yeniden önem kazanabileceğini bize gösteriyor. (4) Uygulamayı görüp karar vermek lazım ama programatik işinin etkileneceği de malum.

Yukarıda anlatmaya çalıştığım gelişmeler covid19un tüketici davranışını nasıl değiştirdiğini, bu davranışların nasıl kalıcı hale geldiğini ve şirketleri nasıl omnikanal davranmaya zorladığını  gösteren gelişmeler. Bir de tüm bunlara bağlı olarak dijital alışveriş platformları ile ilgili gelişmeler var, burada eğilimler çok farklı ve şirketlerin kanal hakimiyetini ellerinde tutmak için neler yapmaları veya yapmamaları gerektiğinin iyi bilinmesi gerekiyor. Bu yüzden bu konuda da görüşlerimi paylaşmak istiyorum.     

Harvard Business Review dergisinin Mayıs/Haziran 2021 sayısında  Andrei Hagiu ve Julian Wright’ın “Platformların İşinizi Metalaştırmasına İzin Vermeyin” isimli çok ilginç bir makalesi yer aldı. Araştırmacılar  Singapur Eğitim Bakanlığı ve Singapur Devleti’den fon alarak bu araştırmayı gerçekleştirmişler.  Julian Wright makalede Facebook’a danışmanlık verdiğini açıklamış. (5)

Yazarlar dünyada Amazon, Alibaba ve Apple App Store diye sayarken Türkiye’de bu global oyunculara yereller olarak Trendyol, Hepsiburada, N11’i ekleyebiliriz, bunları dijital çok yönlü  platformlar (digital multisided platforms) MSPs olarak isimlendiriliyorlar, Türkiye’de PAZAR YERLERİ olarak kullanımı var, biz  kısaca PY diyelim. Yazarlar MSPs veya PYlerin satıcıların ve hatta markaların  yeni müşterilere ulaşmasını çok daha kolay hale getirdiğinie vurguluyor. Hepimizin bildiği gibi bu platformlarda kendi mağazanızı açabildiğiniz gibi mallarınızı onların mağazalarında onların çabasıyla satabiliyorsunuz. 

Ancak irili ufaklı binlerce şirketin şu anda keşfettiği gibi, bu platformlar üzerinden satış yaparak, buna güvenmek  önemli riskleri ve bir takım  ilave maliyetleri barındırıyor, yazarlar şöyle devam ediyorlar:

PYleri satıcıların onlara olan bağımlılığını bazen farkettirmeden bazen de göstererek  kendi çıkarlarına kullanıyorlar. Aldıkları ücretleri arttırıyorlar. Fiyatı daha fazla önemli kılmak için  algoritmalarla oynuyorlar. Arama sonuçlarında görünürlüğün devamı için satıcıların reklam vermesini zorunlu hale getiriyorlar. Satıcıların (markaların) ürünlerini taklit ederek (PL) onlara  rakip oluyorlar. Satıcıların PYleri dışında belirleyebileceği fiyatlara kısıtlamalar getiriyorlar. Ayrıca kurallarını ve tasarımlarını satıcıların müşterileriyle ilişkilerini zayıflatacak şekilde değiştiriyorlar.

Ama daha herşey bitmedi diyor yazarlar. Satıcıların bu platformlarda kendi menfaatlerine uygun çalışabilmeleri için dört strateji öneriyorlar:

  1. Doğrudan kendi markaları ile web sitesi ya da app geliştirerek bunlara yatırım yapabilirler.
  2. Bu platformları vitrin (showroom) olarak kullanabilirler.
  3. Uzmanlaşarak kişiye özel teklifler veya bir kişiye birçok farklı teklif sunabilirler.
  4. Platformların gücünü azaltmak için halkla ilişkiler ve lobi çalışmaları (piar) yürütebilirler.

Financial Times’da da Mayıs 2021de Alistair Gray ve Dave Lee imzasıyla “Walmart vs Amazon: Market  Sektörüne Hükmetme Savaşı” isimli ilginç bir makale yayınlandı. (6) Yazıda Amazon’un Eylül 2020de Los Angeles’de kurduğu Amazon Fresh yani fiziksel mağaza (brick and mortar) açarak bir zamanlar Amerikalıların alışveriş yapma şeklini değiştiren  süpermarket devi  Walmart’ı tehdit ettiği belirtiliyor. Bunun 2017de Amazon’un Whole Foods zincirinin satın almasının ardından tamamlayıcı bir hareket olduğu söyleniyor. O  günden bu yana Amazon’un Walmart’a karşı rekabette güçlenmek için 20den fazla mağaza açtığı vurgulanıyor.

Diğer yandan yazarlara göre, Walmart üst yönetimi; pandemide değişen tüketici alışkanlıklarının kalıcı olacağına ve Walmart’ın rekabet gücünü artıracak, dijital dönüşüm çabalarına öncelik veren online market alışverişi için yeni bir iş modeline ihtiyaç duyduğuna ikna olmuş durumda. Bu nedenle yazarlar Amerikalıların %90ına herhangi bir Walmart mağazasının sadece 10mil uzakta olduğunu belirterek eğer Walmart marketten alışverişte dijitaleşmeyi geliştirebilirse  Amazon’un bu sektördeki başarısına ket vurabilir, diyorlar. Daha sonra işin zorluğunu şöyle açıklıyorlar:

“Ancak marketten teslimat şekli bugünün şartlarında Walmart ve Amazon için zorunludur. Bunun nedeni market sepetlerinin çoğunlukla düşük tutarlı ürünler içermesi, mağazadan ürün toplamak için ek işçilik maliyeti olması, ulaşımın iklimlendirilerek yapılmasının gerekliliği  ve depo rafından tüketiciye ulaşma maliyeti  anlamına gelen ulaşım lojistiği (last mile) masraflarıdır. Teslimat  yanında  Amazon’un kaygılanacağı bir konu daha var, o da kendi fiziki satış noktalarının performansının online satışlarına göre epey geride olması. Burada işlerini geliştirerek online satışlara benzer seviyeye ulaşmaları gerekiyor. Amazon artık siparişleri daha hızlı hazırlıyor ve akıllı kilit teknolojisi, Alexa asistan gibi yeni teknolojilerin kullanımına  ek olarak market ürünlerini doğrudan teslim etmek için “Prime Now” noktalarını çoğaltmakla  meşgul. Şimdilik Amazon’un mağazaları Walmart’ın işi üzerinde dönüştürücü bir rekabet etkisi yaratamayacak kadar az ve dağınık durumda, ancak Amazon bazı coğrafyalarda Whole Foods ve Fresh mağazaları ile etkili olmaya başlarsa durum değişir.

Her iki şirketin de karşılaştığı yapısal zorluklar teknoloji ve müşteri perspektifinden bakılınca büyük farklılıklar göstermektedir.”

Yazarlar Walmart ve Amazon için farklı hedefler ortaya koyuyorlar:

Walmart için hedef “yüksek teknoloji fiziksel mağaza açarak gelişmeyi planlayan bir e-ticaret devi ile rekabet etmek için mevcut mağaza işini dijitalleştirmek”

Amazon içinse hedef “bir yandan market işini desteklemek için fiziksel mağaza sayısını arttırmaya çalışırken, diğer yandan geliştirdiği inovasyonlarla dev bir mağaza zincirine rakip olmak.”

Her iki hedef ulaşıp işi sürdürülebilir kılmak için büyük yatırımlar gerekiyor. Bu güreşte üstte kalan kazanan olacaktır. Acaba Amazon mu üste çıkacaktır? Bence kazananı ilan etmek için henüz erken. Ama eğer Amazon yarıştan galip çıkarsa piyasada başka ne gibi gelişmeler olabilir, mesela: Amazon gibi perakende platformları satış, aracılık gelirlerinin yanında aynı zamanda büyük bir “perakende medya” gücü oluşturup reklam iletişiminden de kazanıyorlar. Şu anda bu perakende medyada harcanan paranın 100milyar dolar olduğu tahmin ediliyor ve sadece Amazon’un bu reklam pastasından 2021de 26milyar dolar elde edeceğini ifade ediliyor (7). Yani Amazon Walmart’a üstün gelirse, daha baskın hala gelerek  sadece reklamdan kazanacağı gelir kimbilir nereye varacak?.   

Amazon deyince bir de anım aklıma geldi.  2018 baharında holdingin bazı üst düzey yöneticileri ile beraber Seattle’a gittik. Amacımız şu anda pandemi nedeniyle park ettiğimiz Godiva Cafe projesi için goyalamaktı. Bunun için yeni model Starbucks Rezerve dükkanlarını incelerken fırsattan istifade Google, Amazon, Microsoft ofislerini de gezdim. Çok şükür Pladis ve Yıldız Holding ofislerimizden farklı bir şey göremedim. Genç, özgürlükçü, bireyci konforyaklaşımı bizim ofislerimizde olandan farklı değildi.  Zaten biz de bu tür tendleri takip ederek İstanbul, Londra, New York merkez ofislerimizi benzer hale getirmiştik.

Seattle ziyaretimizden kısa bir süre önce Amazon tarihinde rastlanmayan iki büyük değişiklik yapmıştı. İlki Amazon Go idi, Amazon kasiyersiz, tezgahtarsız tamamen beacon altyapı teknolojisine dayalı mağaza açmıştı, goyaladım. İlginçti ama mevcut brick and mortarın yerini alabilecek bir şey olmadığını tespit etmiştim. İkinci gelişme ise 2017 yılında Amazon’un Whole Food’u  satın alması idi. Amazon ziyaretimde Jeff Bezos’un yakın çalışma arkadaşı,  Amazon’un 25 yıllık stratejisti ile yüzyüze görüştüm. Bu görüşmede kendisine niye brick and mortar yatırımı yapıyorsunuz; bu dijitalden geri dönüş mü, diye sordum. Aldığım cevap şu idi: Mutlaka Jeff’in kafasında bir sebebi vardır!  Halka açık bir şirketin böyle bir ziyarette, bu soruya böyle bir cevap vermesi açıkçası  bana garip geldi. O zaman Bezos’un klasik fiziksel mağazalara ve onların  gücüne  inanmak zorunda kaldığını düşünmüştüm. Çünkü e-ticaret  dijitalliği nedeniyle bir takım avanatajları var gibi görünmesine rağmen fiziksel mağaza ile aynı verimliliği ve karlılığı sağlaması mümkün olmuyordu. Belki bunun için oligopolistik pazarlarda daha çabuk gelişiyordu.

E-ticaret  insanların günlük daimi ihtiyacı olan gıda ve temizlik için  karlı bir alternatif olamıyor. Bu “ekonomik krizlere dirençli kategorileri” (recessionproof) mutlaka bünyesinde bulundurmak için  e-ticaret şirketlerinin odaklanma ve çözümleri  başka olmalıdır.  Fakat aslında e-ticaret olarak görülen mevcut fiziksel marketlerin  “.com” uzantıları (sanal migros, cepte şok gibi) sadece alışverişçi (shopper) ihtiyaçlarını karşılamak üzere dijitalize edilmiş  FT makalesinde de sözü edilen ulaşım lojistiği “last mile” işidir. Hatırlarsanız bizdeki eski bakkal çırağı ile veya apartmanın balkonundan sarkıtılan sepetle yapılan alışveriş bunun bize has çözümüdür. Bunu  bir e-ticaret uygulaması olarak görmemek gerekir.  Ama daima fiziksel marketin tamamlayıcısı olacaktır. Müşteri  tatmin modeli olarak sınırlı kalacaktır. Çünkü e-ticarette verimli olmayan “ekonomik krizlere dirençli kategoriler” için yani her tacirin  bulundurmak istediği gıda ve temizlik katergoileri için talep, Amazon, Ali Baba gibi e-ticaret  global devlerinin masraf yükünü karşılayacak talep seviyesine ulaşamamıştır. Bu kategorilerin karlı bir şekilde satılabilmesi için daha büyük sipariş ve tüketici okazyonu  yaratmak  gerekiyor. Yukarıda özetlediğim FT makalesinde bu konu daha genel ele alınıyor. Mesela e-ticarette verimlilik ve karlılık sağlanması için “son mil” lojistiğinin o bölgede oturan çalışanlar yoluyla yapılıp, maliyet düşürülmesi gibi projeler geliştiriliyor ama ben bunları beyhude çabalar olarak görüyorum. (8)     

Tam burada B2eB (Business to e-Business) satış kanalında faaliyet gösteren bir organizasyona ihtiyaç var. Böylece B2eB (Business to e-Business) satış kanalında Avansas, Banabi, Getir, Hepsiburada, İstegelsin benzeri marka/müşteri için kategori yönetimi, pazarlama, promosyon mekanizmaları ve müşteri hizmetleri konularında faaliyette bulunsun ve B2C (Business to Consumer) satış kanalında ise Çiçek Sepeti, GittiGidiyor, Hepsiburada, n11, Trendyol benzeri “PAZARYERİ” platformlarında mağazalarla milyonlarca kullanıcıya ulaşabilsin. Bu kanallarda markaların özel tekliflerle e-ticarete mahsus ürünler çıkarması gerekiyor.

E-ticaretin pazardaki tüm üreticiler ve markalar için en büyük cazibesi B2C satışı gibi görünmesi yani “Fabrikadan Halka Satış” gibi algılanmasıdır. Halbuki bu tehlikeli bir eğilimdir. Varolan geleneksel değer zinciri, sadece işi bereketlendirmekle kalmıyor. Aynı zamanda cazip kılıyor, hatta bazen işi var ediyor. Bu nedenle ben tacirlerin bu aldatıcı cazibeden sıyrılıp gerçeklere dönmesini, B2C cazibesinden sıyrılıp B2eB kanalında ticaret yapmasını daha doğru buluyorum. Ancak bu sayede mevcut global dev e-ticaret platformalarında mallarınızı yaygın şekilde listeyebilirsiniz. Ben platformlarda kendiniz mağaza açmanızın yanında malınızın birçok bağımsız mağazada bulunmasının Pazar penetrasyonu açısından daha doğru olduğuna inanıyorum.

E-ticaret sepet büyüklüğü ve alışveriş sıklığı sorununu nasıl çözecek?Mesela;

Tüketici tarafından ödül olarak algılanacak promosyon malzemeleriyle birlikte satarak ürüne ikinci bir anlam katalım. Böylece hem tüketiciye yaşamının her okazyonunda yeni fırsatlar sunarken, değişen alışkanlıklarını yanıtlarken, ürün ve sunum farklılaştırması yaparak çoklu kanal pazarlama stratejilerini başarıyla uygular ve algoritmalarla PYde açtığımız mağazalarla yıkıcı fiyat rekabetini ve markalarımızın tüketici nezdindeki algısına zarar vermesini engelleriz.

Kaynakça :

  • https://scontent-otp1-1.xx.fbcdn.net/v/t39.8562-6/200858254_346374933674251_7417856185827281314_n.pdf/FBIQ_The_Evolving_Customer_Experience_Report.pdf?_nc_cat=103&ccb=1-3&_nc_sid=ad8a9d&_nc_ohc=09ayJ5mgbeEAX8a63Xi&_nc_ht=scontent-otp1-1.xx&oh=4602d8dcf0b9bda66f65c3c4aa6449ad&oe=60FD1076 ;

https://www.businessinsider.com/daily-hotel-housekeeping-over-pandemic-changes-economy-hilton-services-hospitality-2021-7

  • Shankar Shankar, V. Ve Tarun K. (2020 ) Omnichannel marketing: Are cross-channel effects symmetric. International Journal of Research in Marketing, 38 (2).
  • https://www.nexcess.net/woocommerce-resource/channel-strategy/
  • https://theconversation.com/googles-scrapping-third-party-cookies-but-invasive-targeted-advertising-will-live-on-156530
  • https://hbr.org/2021/05/dont-let-platforms-commoditize-your-business
  • https://www.ft.com/content/9ab41b9e-a294-430f-951d-49cfc3415460
  • https://www.bcg.com/publications/2021/how-to-compete-in-retail-media
  • Hai, H.B ve vd.(2021) Who is interested in a crowdsourced last mile? A segmentation of attitudinal profiles. Travel Behaviour and Society 22,  22–31
Amazon Google manset Microsoft Multikanal omnikanal pazarlama perakende Pladis Yıldız Holding
Paylaş. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr WhatsApp Email
Önceki YazıBlok zinciri oyunlarının en iyi örneği: Axie Infinity
Sonraki Yazı İhracatta geleceğin 6 mesleği

Benzer Yazılar

Kumar, spor bahisleri ile geleceğimizi ele geçiriyor!

29 Ekim 2025

ABD-Çin geriliminin azalması piyasaya olumlu yansıdı

28 Ekim 2025

Kripto piyasasında FED beklentisi

28 Ekim 2025

Çin ve ASEAN, serbest ticaret anlaşmasını imzaladı

28 Ekim 2025
d’konomi TV
EDİTÖRÜN' SEÇİMİ

Atatürk’ün Çanakkale’de hayatını kurtaran kaybolan saati aranıyor!

25 Ekim 2025

Türk Telekom’da yeni CEO Ebubekir Şahin

25 Ekim 2025

Siber Güvenlik Başkanlığı’na Ümit Önal atandı!

24 Ekim 2025

İklim eşiği aşılıyor, ‘tehlike bölgesi’ne giriyoruz

13 Ekim 2025
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • YouTube
  • LinkedIn
GÖZDEN KAÇIRMAYIN
Fikri Türkel

Kumar, spor bahisleri ile geleceğimizi ele geçiriyor!

29 Ekim 2025Fikri TÜRKEL

Hepimizi derinden sarsması gereken, gözümüzün önünde büyüyen ve adeta mühendislik ürünü bir salgından bahsedeceğim: Kumar…

ABD-Çin geriliminin azalması piyasaya olumlu yansıdı

28 Ekim 2025

Kripto piyasasında FED beklentisi

28 Ekim 2025

Çin ve ASEAN, serbest ticaret anlaşmasını imzaladı

28 Ekim 2025

Subscribe to Updates

Get the latest creative news from SmartMag about art & design.

HAKKIMIZDA
HAKKIMIZDA

Dijital Ekonomi, başta ekonomi olmak üzere hayatın her alanına ilişkin okuyucuların merak edebilecekleri, istedikleri konularda mümkün olduğunca yalın ve net bilgi alabilecekleri yeni nesil dijital medya platformudur.

Tüm görüş ve önerileriniz ile sitemizde yayınlanmasını istediğiniz yazılarınız, haberleriniz ve yorumlarınız için bizimle iletişime geçebilirsiniz.

e-posta: [email protected]

EDİTÖRÜN SEÇİMİ

Atatürk’ün Çanakkale’de hayatını kurtaran kaybolan saati aranıyor!

25 Ekim 2025

Türk Telekom’da yeni CEO Ebubekir Şahin

25 Ekim 2025

Siber Güvenlik Başkanlığı’na Ümit Önal atandı!

24 Ekim 2025

D'KONOMİ TV

Kripto para sektöründe öncü Binance’e içeriden bakış

12 Haziran 2023

Girişimciler finansal zorlukları nasıl aşıyor?

30 Aralık 2024

Siber güvenlik çok boyutlu bir alan

17 Mart 2025
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube
  • Hakkımızda
  • İletişim
  • Künye
  • SSS
  • Hesabım
  • Yasal
Telif Hakkı © 2021 - 2025 Sentez Medya Limited. Tüm hakları saklıdır.

Arama kısmına kelimeyi yazıp Enter tuşuna basın. Çıkmak için Esc tuşuna basın.

Web sitemizdeki içeriklerden en iyi şekilde yararlanmanızı sağlamak için 6698 Sayılı Kişisel Verilerin korunması Kanunu'na (KVKK) ve Avrupa Birliği Veri Koruma Tüzüğü'ne (GDPR) uygun olarak çerezleri kullanıyoruz. Sitenin düzgün çalışması için gerekli zorunlu çerezlerin kullanılmasını istemiyorsanız ziyaretinizi sonlandırmalısınız. Diğer çerezler yönünden ise lütfen tercihlerinizi belirleyiniz.
Çerez Aydınlatma MetniÇerez AyarlarıReddetKabul et
Manage consent
Zorunlu(Fonksiyonel) Çerezler
Her Zaman Etkin
Bazı çerezler, web sitesinin belirli bölümlerinin düzgün çalışmasını ve kullanıcı tercihlerinizin bilinmesini sağlar. İşlevsel çerezler yerleştirerek web sitemizi ziyaret etmenizi kolaylaştırıyoruz. Bu çerezleri açık rızaya gerek duymaksızın Kişisel Verilerin Korunması Kanunu 5/2-e ve f uyarınca Bir hakkın tesisi, kullanılması veya korunması için veri işlemenin zorunlu olması, İlgili kişinin temel hak ve özgürlüklerine zarar vermemek kaydıyla, veri sorumlusunun meşru menfaatleri için veri işlenmesinin zorunlu olması hukuki sebeplerine dayanarak kullanıyoruz.
ÇerezSüreAçıklama
cookielawinfo-checkbox-analytics11 ayBu çerez, GDPR Çerez İzni eklentisi tarafından ayarlanır. Çerez, "Analitik" kategorisindeki çerezler için kullanıcı onayını saklamak için kullanılır.
cookielawinfo-checkbox-functional11 ayTanımlama bilgisi, "İşlevsel" kategorisindeki tanımlama bilgileri için kullanıcı onayını kaydetmek için GDPR tanımlama bilgisi onayı tarafından ayarlanır.
cookielawinfo-checkbox-necessary11 ayBu çerez, GDPR Çerez İzni eklentisi tarafından ayarlanır. Çerezler, "Gerekli" kategorisindeki çerezler için kullanıcı onayını saklamak için kullanılır.
cookielawinfo-checkbox-others11 ayBu çerez, GDPR Çerez İzni eklentisi tarafından ayarlanır. Çerez, "Diğer" kategorisindeki çerezler için kullanıcı onayını saklamak için kullanılır.
cookielawinfo-checkbox-performance11 ayBu çerez, GDPR Çerez İzni eklentisi tarafından ayarlanır. Çerez, "Performans" kategorisindeki çerezler için kullanıcı onayını saklamak için kullanılır.
CookieLawInfoConsent1 yılİlgili kategorinin varsayılan düğme durumunu ve CCPA durumunu kaydeder. Yalnızca birincil çerez ile koordineli olarak çalışır.
viewed_cookie_policy11 ayÇerez, GDPR Çerez İzni eklentisi tarafından ayarlanır ve kullanıcının çerez kullanımına izin verip vermediğini saklamak için kullanılır. Herhangi bir kişisel veri saklamaz.
İşlevsel Çerezler
Kullanıcıların tercihlerini farklı internet sitesinin farklı sayfalarını ziyarette de hatırlamak için kullanılan çerezlerdir. Örneğin, seçmiş olduğunuz dil tercihinizin hatırlanması. İşlevsel çerezler yerleştirmek için açık rızanıza gerek duyuyoruz.
Analitik Çerezler
Kullanıcılarımız için web sitesi deneyimini optimize etmek için analitik çerezler kullanıyoruz. Bu analitik çerezler ile web sitemizin kullanımı hakkında bilgi ediniyoruz. Analitik çerezler yerleştirmek için açık rızanıza gerek duyuyoruz.
KAYDET & ONAYLA
Altyapı CookieYes Logo

Giriş Yap yada Kayıt Ol

Hoşgeldiniz!

Aşağıdaki alandan giriş yapabilirsiniz.


Şifremi Unuttum?