Close Menu
  • Anasayfa
  • Giriş
  • Abone Ol
  • Gündem
    • Ajanda
    • Dünya
    • Etkinlik
    • Kamusal
    • Özel Sektör
  • Para
    • Borsa Döviz
    • Finans
    • Kripto
  • Teknoloji
    • 5G
    • Akıllı Cihazlar
    • Blockchain
    • Mobile
    • Uydu ve uzay
    • Yapay Zeka
    • Yazılım
  • CEO Club
    • CEO
    • Etkinlik
    • Markalar
    • Moda – Yaşam
    • Wellness
  • StartUp
    • Gelişmeler
    • Girişimler
    • İnovasyon
    • Melek Yatırımcılar
  • Sektörler
    • Eğlence
    • Enerji
    • Holdingler
    • İhracat – İthalat
    • İnşaat
    • Medya
    • Otomotiv
    • Perakende
    • Sağlık
    • Savunma
    • Spor
    • Tarım
    • Tarım ve Gıda
    • Tekstil
    • Turizm
    • Ulaştırma
  • Bilgi
    • Araştırma
    • Dosyalar
  • Yazarlar
    • Aslı Korkmaz
    • Çetin Ünsalan
    • Fikri Türkel
    • Recep Erçin
    • Serpin Alparslan
    • Tanyel Yılmaz
    • Yavuz Can Yazıcı
    • Zekai Kıran
  • D’konomi TV
MENÜLER
  • Hakkımızda
  • İletişim
  • Künye
  • SSS
  • Hesabım
  • Yasal

Subscribe to Updates

Get the latest creative news from FooBar about art, design and business.

SON YAZILAR

Kumar, spor bahisleri ile geleceğimizi ele geçiriyor!

29 Ekim 2025

ABD-Çin geriliminin azalması piyasaya olumlu yansıdı

28 Ekim 2025

Kripto piyasasında FED beklentisi

28 Ekim 2025
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube
Dijital Ekonomi
GİRİŞ Abone Ol
  • Anasayfa
  • Gündem
    1. Etkinlik
    2. Özel Sektör
    3. Kamusal
    4. Dünya
    5. Ajanda
    6. Tümünü Göster

    Atatürk’ün Çanakkale’de hayatını kurtaran kaybolan saati aranıyor!

    25 Ekim 2025

    Türkiye teknoloji ve girişimcilik ekosistemi Webrazzi Summit 2025’te buluştu

    23 Ekim 2025

    Kurumsal sermayenin ilgisi piyasaya daha fazla denge ve derinlik kazandırıyor

    16 Ekim 2025

    Paribu, dünyanın en büyük kripto etkinliğinde Türkiye’yi temsil etti

    7 Ekim 2025

    Euro Bölgesi özel sektörü son iki yılın en güçlü büyümesini kaydetti

    25 Ekim 2025

    Yunanistan, protestolara rağmen çalışma saatlerini uzatan yasayı onayladı

    17 Ekim 2025

    Çin’de fabrika faaliyetleri yeniden daraldı

    30 Eylül 2025

    Damga vergisine yüzde 50 zam!

    7 Eylül 2025

    BES havuzunda toplam fon büyüklüğü 2 trilyon liraya yaklaştı

    27 Ekim 2025

    Doğalgaz abonelik ücretine 12 taksit kolaylığı

    26 Ekim 2025

    İcra dosyaları 25 milyona yaklaştı!

    26 Ekim 2025

    Anadolu’da daireler 1,8 milyon TL’den başlıyor

    25 Ekim 2025

    Kripto piyasasında FED beklentisi

    28 Ekim 2025

    Çin ve ASEAN, serbest ticaret anlaşmasını imzaladı

    28 Ekim 2025

    ABD ve Japonya arasında ‘altın çağ’ anlaşması imzalandı

    28 Ekim 2025

    İngiltere Başbakanı Starmer Ankara’da

    28 Ekim 2025

    ABD-Çin geriliminin azalması piyasaya olumlu yansıdı

    28 Ekim 2025

    İngiltere Başbakanı Starmer Ankara’da

    28 Ekim 2025

    BES havuzunda toplam fon büyüklüğü 2 trilyon liraya yaklaştı

    27 Ekim 2025

    Hangi ürünlere iadenin önü açıldı?

    27 Ekim 2025

    ABD-Çin geriliminin azalması piyasaya olumlu yansıdı

    28 Ekim 2025

    Kripto piyasasında FED beklentisi

    28 Ekim 2025

    Çin ve ASEAN, serbest ticaret anlaşmasını imzaladı

    28 Ekim 2025

    ABD ve Japonya arasında ‘altın çağ’ anlaşması imzalandı

    28 Ekim 2025
  • Para
    1. Finans
    2. Borsa Döviz
    3. Kripto
    4. Tümünü Göster

    Çin ve ASEAN, serbest ticaret anlaşmasını imzaladı

    28 Ekim 2025

    AB-Çin gerilimi artıyor!

    26 Ekim 2025

    Çin’in beş yıllık planı

    24 Ekim 2025

    Tesla, çeyrek dönem kârında dördüncü kez düşüş bildirdi!

    24 Ekim 2025

    Borsada bu haftanın konuşulanları

    26 Ekim 2025

    Avrupa borsaları toparlanıyor

    21 Ekim 2025

    FED açıklamaları sonrası Avrupa borsaları yükseldi

    15 Ekim 2025

    Borsa İstanbul’da ‘gong’ yatırımcılar için çaldı

    6 Ekim 2025

    ABD-Çin geriliminin azalması piyasaya olumlu yansıdı

    28 Ekim 2025

    Kripto piyasasında FED beklentisi

    28 Ekim 2025

    ABD ile Çin arasında azalan gerilim kripto paralara pozitif yansıdı

    27 Ekim 2025

    Sabit kripto ödemelerinde yüzde 70’lik artış

    26 Ekim 2025

    ABD-Çin geriliminin azalması piyasaya olumlu yansıdı

    28 Ekim 2025

    Kripto piyasasında FED beklentisi

    28 Ekim 2025

    Çin ve ASEAN, serbest ticaret anlaşmasını imzaladı

    28 Ekim 2025

    Yüzlerce hakem bahis oynamış!

    27 Ekim 2025
  • Teknoloji
    1. Mobile
    2. 5G
    3. Akıllı Cihazlar
    4. Yazılım
    5. Blockchain
    6. Tümünü Göster

    40 bin çalıntı telefonu Çin’e gönderen çete çökertildi

    7 Ekim 2025

    Mikro işletmeler ve KOBİ’lere dijital dönüşüm desteği

    18 Şubat 2025

    Telefon kiralamada dikkat edilmesi gerekenler

    23 Ağustos 2024

    PeP Mobil ile “Tek Uygulama, Tüm Finansal Dünya’’

    7 Aralık 2023

    Türkiye 5G’ye geçiyor!

    17 Ekim 2025

    Türk Telekom’dan mobil ve fiberde güçlü büyüme

    8 Kasım 2024

    ULAK, teste hazırlanıyor!

    28 Ağustos 2024

    Huawei’nin dikkat çeken eğitim programı başarıyla tamamlandı

    26 Temmuz 2023

    Apple’ın hisseleri Çin’de son bir yılın ardından yükseldi

    31 Ocak 2025

    Yeni taksit düzenlemesi geldi!

    22 Aralık 2024

    Enerji verimli ürünler ile hem haneye hem cari açığa destek

    2 Kasım 2024

    Telefon kiralamada dikkat edilmesi gerekenler

    23 Ağustos 2024

    Taliban, ‘ahlaksızlıkla mücadele’ gerekçesiyle Afganistan’da interneti kesti!

    30 Eylül 2025

    Facebook, ‘kaydırma yorgunluğunu’ gidermeyi hedefliyor

    25 Eylül 2025

    Meta’ya beklenmeyen isimden dava!

    22 Eylül 2025

    ABD, Google’ı bölmeyi tekrar deniyor!

    22 Eylül 2025

    Trump’ın Çin mesajları kripto piyasalarını hareketlendirdi

    20 Ekim 2025

    Uygulamaya Özel Blok Zinciri (Appchain) nedir?

    8 Ekim 2025

    Kuantum bilgisayarlar ve kripto paralar

    27 Eylül 2025

    Zincirler arası birlikte çalışabilirlik nedir?

    13 Eylül 2025

    İngiltere Başbakanı Starmer Ankara’da

    28 Ekim 2025

    Çin’in beş yıllık planı

    24 Ekim 2025

    Meta, yapay zekâ biriminden 600 kişiyi işten çıkaracak!

    24 Ekim 2025

    Türkiye teknoloji ve girişimcilik ekosistemi Webrazzi Summit 2025’te buluştu

    23 Ekim 2025
  • CEO Club
    1. Markalar
    2. CEO
    3. Moda – Yaşam
    4. Etkinlik
    5. Wellness
    6. Tümünü Göster

    Fuze, Galaxy ve e& Capital liderliğinde 12 milyon dolar yatırım aldı

    5 Mayıs 2025

    Yılbaşı gecesi terziyi nerede bulursunuz veya perakendede neler oluyor?

    14 Mart 2025

    Bybit TR, Türkiye’de büyümesini hızla sürdürüyor

    10 Şubat 2025

    TurkNet’te siber güvenlik alanında üst düzey atama

    8 Şubat 2025

    Türk Telekom’da yeni CEO Ebubekir Şahin

    25 Ekim 2025

    Tesla, çeyrek dönem kârında dördüncü kez düşüş bildirdi!

    24 Ekim 2025

    Trump, Binance’in kurucusu Zhao’yu affetti

    24 Ekim 2025

    Siber Güvenlik Başkanlığı’na Ümit Önal atandı!

    24 Ekim 2025

    Yılbaşı gecesi terziyi nerede bulursunuz veya perakendede neler oluyor?

    14 Mart 2025

    Atıl denimler yeniden hayat buldu

    3 Ekim 2024

    İstanbul’da yaşamanın maliyeti ne kadar oldu?

    6 Eylül 2024

    Evlilik kredisinde yeni dönem!

    4 Eylül 2024

    BNP Paribas Cardif Türkiye’nin “İş Ortakları Semineri” liderler zirvesine dönüştü!

    7 Nisan 2025

    2024 yılında AVM ciro endeksi yüzde 65 arttı

    23 Ocak 2025

    Binance Teknolojide Kadın Akademisi’nden harika hedef

    16 Ocak 2025

    Huawei Türkiye İş Ortakları Zirvesi gerçekleştirildi

    21 Ekim 2024

    Pandemi ile değişen seyahat trendleri

    7 Kasım 2021

    Türkiye’de kırmızı et ve deniz ürünleri tüketimi az, obezite yüksek!

    24 Ekim 2021

    İlk gençlik hapınızı kaç yıl sonra alabileceksiniz?

    24 Ekim 2021

    Aynısefa çiçeği ile başlayan güzel bir girişim!

    18 Ekim 2021

    Türk Telekom’da yeni CEO Ebubekir Şahin

    25 Ekim 2025

    Tesla, çeyrek dönem kârında dördüncü kez düşüş bildirdi!

    24 Ekim 2025

    Trump, Binance’in kurucusu Zhao’yu affetti

    24 Ekim 2025

    Siber Güvenlik Başkanlığı’na Ümit Önal atandı!

    24 Ekim 2025
  • StartUp
    1. İnovasyon
    2. Girişimler
    3. Melek Yatırımcılar
    4. Gelişmeler
    5. Tümünü Göster

    2025 bütçesinden AR-GE için ne kadar pay ayrıldı?

    20 Ekim 2024

    Arzu Kaprol’dan, Antarktika’da görev yapan Türk bilim insanlarına özel kıyafet

    25 Haziran 2023

    Borusan’dan, toplumsal cinsiyet eşitliği yolculuğuna ışık tutan bir kitap

    24 Haziran 2023

    İnovasyonun başkentinde teknolojiler ve uygulamaları konuşuldu!

    24 Haziran 2023

    Türkiye teknoloji ve girişimcilik ekosistemi Webrazzi Summit 2025’te buluştu

    23 Ekim 2025

    Girişim 23 Zirvesi yarın başlıyor: Ankara girişimcileri ağırlıyor!

    5 Mayıs 2025

    Yapay zekâ girişimlerine 3 milyon dolar!

    7 Nisan 2025

    Geleceğin teknolojilerini şekillendirecek girişimler açıklandı

    7 Nisan 2025

    Euronova’ya otomotiv dünyasından büyük yatırım!

    6 Temmuz 2024

    Borsadaki yatırımcı sayısında tarihi rekor kırıldı

    19 Ekim 2023

    Sabancı Ventures yeni yatırımını dijital sağlık alanında gerçekleştirdi

    27 Haziran 2022

    Vücut analiz şirketi DigiMe 715 bin dolar yatırım aldı

    28 Nisan 2022

    LegalTalks: Yeni nesil hukuk eğitimi

    10 Şubat 2025

    Türk Telekom’dan mobil ve fiberde güçlü büyüme

    8 Kasım 2024

    EY, deprem bölgesindeki desteklerini sürdürüyor!

    18 Ekim 2024

    Sabancı’dan girişimcilere ‘kanatlanma’ desteği

    18 Ekim 2024

    Türkiye teknoloji ve girişimcilik ekosistemi Webrazzi Summit 2025’te buluştu

    23 Ekim 2025

    Girişim 23 Zirvesi yarın başlıyor: Ankara girişimcileri ağırlıyor!

    5 Mayıs 2025

    Yapay zekâ girişimlerine 3 milyon dolar!

    7 Nisan 2025

    Geleceğin teknolojilerini şekillendirecek girişimler açıklandı

    7 Nisan 2025
  • Sektörler
    • Enerji
    • Sağlık
    • Savunma
    • Tarım
    • Turizm
    • İhracat – İthalat
    • Perakende
    • Medya
    • Otomotiv
    • Ulaştırma
    • Spor
    • Holdingler
  • Bilgi
    1. Araştırma
    2. Dosyalar
    3. Tümünü Göster

    Airbnb’de güvenlik yorumları rezervasyonları etkiledi!

    25 Ekim 2025

    Paribu, yenilenen deneyimini duyurdu

    20 Ekim 2025

    Küresel orman raporu alarmda!

    14 Ekim 2025

    Her altı bakteriyel enfeksiyondan biri antibiyotiklere dirençli

    13 Ekim 2025

    Startup yatırımları 2023 yılına düşüşle başladı

    16 Nisan 2023

    Yazılım ihracatı yüzde 59 oranında arttı

    15 Nisan 2023

    Gıda fiyatları 2022’de zirve yaptı

    8 Nisan 2023

    KOBİ’ler Avrupa Yeşil Mutabakatı’na geçiş sürecinde aile şirketi bariyerine takıldı

    1 Nisan 2023

    Airbnb’de güvenlik yorumları rezervasyonları etkiledi!

    25 Ekim 2025

    Kripto Piyasasında Duygu Analizi (Market Sentiment) nedir?

    22 Ekim 2025

    NFT’ler ne durumda?

    21 Ekim 2025

    Paribu, yenilenen deneyimini duyurdu

    20 Ekim 2025
  • Yazarlar
    • Aslı Korkmaz
    • Çetin Ünsalan
    • Fikri Türkel
    • Recep Erçin
    • Serpin Alparslan
    • Tanyel Yılmaz
    • Yavuz Can Yazıcı
    • Zekai Kıran
  • D’konomi TV
Dijital Ekonomi
Home»Bilgi»Şeker vergisi, şeker karşıtı kampanyalar istenilen sonucu veriyor mu?
Bilgi

Şeker vergisi, şeker karşıtı kampanyalar istenilen sonucu veriyor mu?

22 Ağustos 20219 Dakikada OkumaHaber Merkezi
Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr WhatsApp VKontakte Email
Paylaş
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

Şeker tüketimi ve sağlık kaygısıyla konulan şeker vergisi ve şeker karşıtı kampanyaların sonuçlarını, Prof. Dr. Y. Birol Saygı, Konuyu kapsamlı şekilde araştırdı ve değerlendirdi.

Bireylerin günlük su ihtiyacı; fiziksel aktiviteye, yaşanılan iklime, kişinin sağlık durumuna ve özel durumlara göre değişmektedir. Yetişkin bir insanın günde ortalama 2,5–3 litre sıvı alması gerekmektedir. Alınan gıdalarla sıvı gereksiminin %20’si karşılanırken, %80’i ise içecekler ve su ile karşılanmaktadır.

Vücudumuzun gerekli su ihtiyacını karşılamak için farklı içecekler tüketilmektedir. İçecek tüketim alışkanlıklarında ve bunları etkileyen faktörlerde değişiklikler olmakla birlikte bireylerin içecek alışkanlıklarının olduğu bir gerçektir. Bu çerçevede küresel düzeyde çok farklı ürünler tüketilmekte ve sektörün dinamik yapısı nedeniyle her gün çok farklı ürünler raflara girmektedir. Dünyada içecek tüketimi yaygın olup giderek de artmaktadır (Şekil 1).

Şekil 1. Küresel alkolsüz içecek tüketimi (WHO)

Şeker vergileri, hükümetlerin dünya üzerindeki ülkelerde gözlenen obezite ve diyabet sorunlarının üstesinden gelme çabalarını temsil etmektedir. 2016 yılında, Dünya Sağlık Örgütü (WHO), küresel obezite salgınını ele almak için önemli bir adım olarak “şekerli içeceklerde etkili bir verginin uygulanmasını”tavsiye etmiştir. Bu noktaya gelinmesinde kritik noktalar şu şekildedir;

Dünya çapında obezite prevalansı 1975’ten beri neredeyse üç kat artmıştır, 2014’te yetişkinlerin %39’u aşırı kilolu ve %13’ü obez idi, beş yaşın altındaki 41 milyon çocuk, 2016 yılında aşırı kilolu veya obez idi, obez çocuk ve ergenlerin sayısı 1975 yılında 11 milyondan 2016’da 124 milyona yani on kattan fazla yükselmiştir.  Okul öncesi çağındaki çocuklarda fazla kilonun yaygınlığı, düşük ve orta düşük gelirli ülkelerde en hızlı artmaktadır. Şekerli içecekleri düzenli olarak tüketen insanlar (günde 1 ila 2 kutu veya daha fazla) tip 2 diyabet geliştirme riski %26 daha fazladır ve bu tür içecekleri nadiren tüketen kişilere göre daha yüksektir. Diyabetli kişilerin sayısı, 1980 yılında 108 milyondan 2014 yılında 422 milyona yükselmiştir. Diyabet dışında, obezite, kalp hastalıkları, kanserler ve diğer hastalıklar için önemli bir risk faktörüdür.

Doğrudan ve dolaylı maliyetler dahil olmak üzere, diyabet nedeniyle dünya genelinde gayri safi yurtiçi hasıladaki kayıpların 2011-2030 yılları arasında, 1,7 trilyon ABD doları, yüksek gelirli ülkelerde 900 milyar ABD doları ve düşük ve orta seviyelerde 800 milyar ABD doları olması beklenmektedir. Ocak, 2018 itibariyle yirmi sekiz ülke ve yedi ABD şehri, şekerli içecekler üzerine vergi uygulamaktadır. Listeye en son eklenenler arasında Güney Afrika, İngiltere ve İrlanda bulunmaktadır (Şekil 2).

Birleşik Krallık da dahil olmak üzere çoğu ülkede şeker vergileri, yalnızca ilave şeker içeren içecekleri hedeflerken, bu düzenlemeler ve ilgili tartışmalar, meyve suyu endüstrisinde de dikkate alınmasını gerektirmektedir. Alkolsüz içecekler ve diğer şekerli içeceklerin fiyatlarındaki artışa bağlı olarak meyve suyunun tüketimi artıyor mu? Şeker tüketimi ile ilgili olarak ortaya çıkan tartışmalar, meyve suyu gibi ürünlere yönelik algıları nasıl etkileyecektir? Şeker tüketimini azaltmak için verilen mücadele gelecekte daha kapsamlı düzenlemelere yol açacak mı?

Şekil 2. Günümüz küresel şeker vergileri uygulamaları

Şekerli içecekler üzerindeki vergilerden beklentiler tüketimi azaltmaya ve obeziteyi önlemeye yardımcı olmasıdır. Şekerli içecekler üzerindeki vergilendirme, şeker tüketimini azaltmak için etkili bir müdahale olduğu inancı vardır. Veriler, %20 oranında fiyatı yükselten şekerli içecekler üzerindeki verginin, yaklaşık %20’lik bir tüketim azalmasına yol açabileceğini ve böylece obezite ve diyabetin önlenebileceğini göstermektedir. En önemlisi sağlık hizmetlerinde tasarruf sağlanmasıdır. Tahminler, 10 yılı aşkın bir süredir ABD’nde ons başına bir kuruşluk şekerli içeceklere uygulanan verginin sağlık harcamalarında 17 milyar ABD dolarından daha fazla tasarruf sağlayacağını göstermektedir. Bu vergilerden elde edilen gelir, sağlık hizmetlerinin iyileştirilmesi, daha sağlıklı diyetlerin teşvik edilmesi, fiziksel aktivitenin artırılması çabalara harcanarak amacın etkilerinin artırılması sağlanmaktadır.

Şeker vergileri uygulamalarının kısa vadede meyve sularının tüketimine olumlu bir etkisi olduğunu gözlenmektedir. Bu vergilerin en önemli etkilerinin uzun vadede görülmesi beklenmektedir. Doğal olarak, şeker vergilerinin nispeten yeni bir fenomen olması nedeniyle, uzun vadeli etkiler henüz gözlenmemiştir. Özellikle şeker vergileri ve meyve suyu tüketimi arasındaki ilişki hakkında çok az araştırma olmasına rağmen, şeker vergilerinin potansiyel sağlık etkileri üzerine yapılan birkaç çalışma, alternatif içecek tercihleri ve ikamelerinin etkilerinin dikkate alınması gerekmektedir. Birleşik Krallık ve ABD’de şeker vergisinin potansiyel etkilerini araştırmak için talep modellemesini kullanan çalışmalar, şeker tatlandırıcılı içeceklerin vergilerine karşılık olarak, meyve suyunun tüketimindeki artışa işaret etmektedir. Bununla birlikte, bu tür modelleme çalışmaları bir takım ekonomik varsayımlara dayanmakta, tamamlayıcılık ve ikame ilişkileriyle ilgili yüksek derecede belirsizlik içermektedir.

Birkaç çalışma, şeker vergisinin uygulanmasından sonra gerçek gözlem verilerini ve satın alma eğilimlerini analiz etmektedir. Örneğin, Fransız şeker vergisinin (2013 yılında uygulanan) bir değerlendirmesinde, vergiye karşılık olarak meyve suyunun tüketiminde hafif bir artış olduğunu belgelemektedir. Meksika’nın şeker vergisi uygulanmasından bir yıl sonra yapılan bir değerlendirme (2014’te yürürlüğe girmiştir), tüketim vergisi vergilendirilmiş içeceklerden tüketilmemiş içeceklere doğru bir kayma gözlenmiştir. Çalışmada, vergilendirilmiş içecek alımlarında %12’lik bir düşüş ve vergilendirilmemiş içecek alımlarında %4’lük bir artış görülmüştür. Özellikle, alkolsüz içecek alımlarındaki artış, esas olarak meyve suyu gibi diğer içeceklerden ziyade, şişelenmiş sade su alımlarındaki artıştan kaynaklanmıştır.

Bu yılın nisan ayında, Birleşik Krallık şeker tatlandırıcılı içeceklere vergi uygulamak için giderek artan ülkeler listesine katıldı (Şekil 3). Şeker vergisi (SDIL), İngiliz hükümetinin çocukluk çağı obezite stratejisinin önemli bir parçası olarak yerini almıştır. Meyve suları, süt ve yoğurt bazlı ürünler vergiden hariç tutulmuştur. SDIL’ın sonuçları, yürürlüğe girmeden önce meşrubat endüstrisinde görülebilir, ancak meyve suyu endüstrisi üzerindeki etkileri henüz görülmemiştir.

Şekil 3. Birleşik Krallık ’da şeker vergilerinin günümüz uygulaması

SDIL, tüketicilere değil, şirketlere vergi olarak açıklanmıştır. Şirketlerin, reçetelerindeki şeker içeriğini yenilemeye ve azaltmaya teşvik etmeyi amaçlamaktadır. Bu, SDIL’ı dünyadaki ilk şeker vergisi haline getiriyor ve bu da üreticilerin ürünlerini vergiden muaf tutmak için yeniden formüle etmelerine olanak sağlamaktadır. Üreticilerin yönetmeliğe uyumu için 6 Nisan, 2018’de yürürlüğe girmeden önce iki yıl süre verilmiştir.

Sonuç olarak, birçok şirket vergiden kaçınmak için ürün reçetelerini ve şeker oranını azaltmışlardır. Şeker vergisinin, tüketicilerin vergilendirilmiş içecek seçeneklerine, fiyat etkisinden dolayı vergilendirilmemiş içeceklere ne ölçüde etki edeceği belirsizdir.

Şeker karşıtı tartışmalar

Şeker vergilerinin etrafındaki tartışmalarda vurgulanan şeker tüketimine olan negatif odaklamanın, tüketici tercihini vergilendirilmiş içecek kategorilerinin ötesinde etkileyeceği muhtemeldir. Bugüne kadar, meyve suyu segmenti İngiltere’de de dahil olmak üzere uygulanan şeker vergilerinden muaftır. Ancak nektarlar, meyveli ve aromalı içecekler muaf değildir. Public Health England (PHE), meyve sularının vitamin kaynağı olduğu ve sağlıklı beslenmenin bir parçası olarak, günde 150 ml’ye kadar içilmesini savunmaktadır. Ancak, halk sağlığı savunucularınındı ‘sıvı kalorinin tüm kaynakları üzerinde giderek, meyve suyu da dahil olmak üzere yüksek şeker içeriği olan tüm içeceklerin sağlık üzerindeki olumsuz etkilerine dikkat edilmesini yüksek sesle ifade etmektedirler. Özellikle, beslenme uzmanları, diyet liflerinin eksikliğinin meyve sularının besinsel faydalarını azalttığı, meyve sularının bütün meyvelere göre tüketilmesinde şekerin vücutta emilme şeklini değiştirdiğini ifade etmektedirler.

Bu çelişkili mesajların halkın meyve suyu sağlığına olan algılarını nasıl etkileyeceği, endüstri için önemli bir sorudur. Örneğin, Güney Afrika’daki yoğun şeker vergisi tartışmaları sırasında tüketici algıları üzerine yapılan bir araştırmada, meyve suyundaki yüksek şeker içeriği hakkında yaygın bir halk bilincini göstermektedir. Devam eden tartışmalar, meyve suyu endüstrisi için, meyve sularının potansiyel sağlık faydalarına yeniden odaklanmak ve geliştirmek için bir fırsat sunmaktadır. Meyve suyu endüstrisinin bu tartışmaya girmesi, aşırı şeker tüketiminin üstesinden gelmek için olası ilave önlemleri beklememesi açısından önemlidir. Şeker tüketimine yönelik tartışmalarda vurgulanan negatif odaklamanın, tüketici tercihini vergilendirilmiş içecek kategorilerinin ötesinde etkileyeceği olasıdır.

Daha fazla şeker karşıtı önlem

Dünyanın her yerinden hükümetler şekerli içeceklerin vergilendirilmesinin kapısını açmışken, gelecekte şekerlerin daha kapsamlı bir vergisi olacak mıdır? Bunun yolu açılmıştır. Örneğin, şekerli içeceklere uygulanan vergi uygulanmasından sonra, Portekiz, şimdi de yüksek tuz içerikli gıdalar üzerindeki vergiyi dikkate almaktadır. 2017 yılında, Fransa 2013’ten itibaren mevcut şeker vergisi üzerindeki vergi oranını artırmıştır. Aylar süren yoğun tartışmalardan sonra, meyve suyu Güney Afrika’nın şeker vergisinden (bu yıl nisan ayında yürürlüğe girecek olan) kaldırılmıştır. Ancak, yeni düzenleme, gelecekteki meyve sularına da uygulanacak vergiyi uzatma olasılığını ortadan kaldırmaktadır. Özellikle, vergi, halk tarafından önerilen tek önlem değildir.

Sağlık, şeker tüketimini azaltmayı savunmaktadır. Obezite ve bulaşıcı olmayan hastalıklarla mücadelede uygulanan önlemleri sektör olarak ciddi incelemek gerekmektedir. Düzenlenen şeker tüketim raporlarında, halk sağlığı çeşitli önlemler önermektedir:

  1. Günlük yiyecek ve içeceklerde şeker içeriğini azaltmak için ulusal programların yapılması,
  2. Şekerli yiyecek ve içecek promosyanlarının azaltılmasını,
  3. Süpermarketlerden şekerli ürünler ve şeker içeren içeceklerin görünür yerlerden ziyade koridor sonları ve raf altlarına pozisyonlandırılması,
  4. Televizyonda ve internet platformlarında reklam tanıtım ürünlerinde kısıtlanması,
  5. Porsiyon boyutlarını azaltmak için yeni kurallar geliştirilmesidir.

Bu tavsiyelere uygun olarak, SDIL’in uygulanmasından iki hafta önce, İngiltere’de çocuklara yönelik meyve suyu reklamlarına yasak getirilmesini teklif etmiştir. Yasak, medya, yazılı basın, sosyal medya ve sinemalarda yayınlamakta olan tüm reklamlarda geçerli olup meyve sularının %90’ını etkileyecektir. Sadece lif bakımından zengin meyve suları kapsam dışı kalacaktır.

Bazı ülkelerde, şeker vergisi yerine alternatif tedbirler dikkate alınmaktadır. Örneğin, Hong Kong’da, okullarda ve kantinlerdeki sağlıklı gıda tanıtımının yanında yeni bir yiyecek ve içecek etiketleme sistemi devreye alınmaktadır. Benzer şekilde, Avustralya’da sağlık yıldızı değerlendirmesi, eğitim ve farkındalığa odaklanan bir stratejinin parçası olarak kabul edilmektedir. Bu tür stratejiler, şeker vergisi ve diğer önlemleri tamamlamak için eşit olarak uygulanabilir.

Sadece bir başlangıç

Bu vergiden muaf olmasına rağmen, meyve suyu endüstrisinin, SDIL’ın uygulanmasını takip eden aylarda İngiltere’deki pazar eğilimlerinin gelecekte dikkatle izlenmesi çok önemlidir. Bununla birlikte, şeker vergisinin etkilerinin uzun vadede daha fazla görülmesi ve meyve suyu endüstrisine doğrudan etkilerin çok fazla olması beklenmemektedir. Ancak yine de bu sadece bir başlangıç ​​olabilir. Daha da önemlisi, daha çok şeker karşıtı tartışmalar ve şeker tüketimini ele alacak olası ek önlemler olacaktır. Bu da ileriye doğru meyve suyu endüstrisi için kritik öneme sahip olacaktır. İşte bu devam eden tartışmalara katılmak çok önemli olacaktır. Bu durum meyve suyu endüstrisinin Meyve sularının potansiyel sağlık yararlarını açıklığa kavuşturmak mevcut sağlık önerileriyle uyumlu hale gelmesi için bir meydan okuma ve fırsattır.

KAYNAKÇA

  • Anon, 2015: Taxes on Sugar-sweetened Beverages as a Public Health Strategy: The Experience of Mexico, WHO, 104 s.
  • Anon, 2015: Case study Taxing sweetened drinks in France, 3 s.
  • Anon, 2016: Taxes on sugary drinks: Why do it?, WHO, 4 s.
  • Baker, B., Jones, A. ve Thow, A. M. 2018: Accelerating the Worldwide Adoption of Sugar-Sweetened Beverage Taxes: Strengthening Commitment and Capacity, IJHPM, s. 474-478.
  • Bonnet, c. ve Réquillart, V. 2018: The effects of taxation on the individual consumption of sugar‐sweetened beverages, Working Papers No: TSE-638, 43 s.
  • Damgaard, C. S. 2018: Sugar tax, anti-sugar campaigns and the fruit juice industry, St Andrews University, UK, DrinkPreneur. S. 4-7.
  • McDonald, A. 2015: Sugar-sweetened beverage tax in Pacific Island countries and territories: A discussion paper, Public Health Division, Secretariat of the Pacific Community, 60 s.
  • Lin, B. ve Smith, T. 2010:  The Effects of a Sugar-Sweetened Beverage Tax: Consumption, Calorie Intake, Obesity, and Tax Burden by Income, Selected paper for presentation at the Agricultural & Applied Economics Association 2010 AAEA, CAES, & WAEA joint Annual Meeting, Denver, CO, July 25-27, 2010, 26 s.
  • Schaller, K. ve Mons, U. 2018: Tax on sugar sweetened beverages and influence of the industry to prevent regulation, Ernaehrungs Umschau international, No: 2, s. 34-41.

Kaynak : gidahatti.com

beslenme diyabet Sağlık Şeker Şeker vergisi
Paylaş. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr WhatsApp Email
Önceki YazıRönesans, Avrupa’nın en iyi 10 müteahhidi arasında
Sonraki Yazı Gıda ihracatının yüzde 41’ini hububat bakliyat yağlı tohumlar sektörü yaptı

Benzer Yazılar

Kumar, spor bahisleri ile geleceğimizi ele geçiriyor!

29 Ekim 2025

ABD ve Japonya arasında ‘altın çağ’ anlaşması imzalandı

28 Ekim 2025

İngiltere Başbakanı Starmer Ankara’da

28 Ekim 2025

Çin’in nadir toprak elementi hamlesine AB nasıl tepki verecek?

28 Ekim 2025
d’konomi TV
EDİTÖRÜN' SEÇİMİ

Atatürk’ün Çanakkale’de hayatını kurtaran kaybolan saati aranıyor!

25 Ekim 2025

Türk Telekom’da yeni CEO Ebubekir Şahin

25 Ekim 2025

Siber Güvenlik Başkanlığı’na Ümit Önal atandı!

24 Ekim 2025

İklim eşiği aşılıyor, ‘tehlike bölgesi’ne giriyoruz

13 Ekim 2025
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • YouTube
  • LinkedIn
GÖZDEN KAÇIRMAYIN
Fikri Türkel

Kumar, spor bahisleri ile geleceğimizi ele geçiriyor!

29 Ekim 2025Fikri TÜRKEL

Hepimizi derinden sarsması gereken, gözümüzün önünde büyüyen ve adeta mühendislik ürünü bir salgından bahsedeceğim: Kumar…

ABD-Çin geriliminin azalması piyasaya olumlu yansıdı

28 Ekim 2025

Kripto piyasasında FED beklentisi

28 Ekim 2025

Çin ve ASEAN, serbest ticaret anlaşmasını imzaladı

28 Ekim 2025

Subscribe to Updates

Get the latest creative news from SmartMag about art & design.

HAKKIMIZDA
HAKKIMIZDA

Dijital Ekonomi, başta ekonomi olmak üzere hayatın her alanına ilişkin okuyucuların merak edebilecekleri, istedikleri konularda mümkün olduğunca yalın ve net bilgi alabilecekleri yeni nesil dijital medya platformudur.

Tüm görüş ve önerileriniz ile sitemizde yayınlanmasını istediğiniz yazılarınız, haberleriniz ve yorumlarınız için bizimle iletişime geçebilirsiniz.

e-posta: [email protected]

EDİTÖRÜN SEÇİMİ

Atatürk’ün Çanakkale’de hayatını kurtaran kaybolan saati aranıyor!

25 Ekim 2025

Türk Telekom’da yeni CEO Ebubekir Şahin

25 Ekim 2025

Siber Güvenlik Başkanlığı’na Ümit Önal atandı!

24 Ekim 2025

D'KONOMİ TV

Ruijie Networks ilk etkinlik sponsorluğunu e-Safe Siber Güvenlik Zirvesi ile gerçekleştirdi

4 Mayıs 2022

Siber güvenlik konusunda döviz çıkışına sabrımız yok

14 Mart 2022

Kripto para sektöründe öncü Binance’e içeriden bakış

12 Haziran 2023
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube
  • Hakkımızda
  • İletişim
  • Künye
  • SSS
  • Hesabım
  • Yasal
Telif Hakkı © 2021 - 2025 Sentez Medya Limited. Tüm hakları saklıdır.

Arama kısmına kelimeyi yazıp Enter tuşuna basın. Çıkmak için Esc tuşuna basın.

Web sitemizdeki içeriklerden en iyi şekilde yararlanmanızı sağlamak için 6698 Sayılı Kişisel Verilerin korunması Kanunu'na (KVKK) ve Avrupa Birliği Veri Koruma Tüzüğü'ne (GDPR) uygun olarak çerezleri kullanıyoruz. Sitenin düzgün çalışması için gerekli zorunlu çerezlerin kullanılmasını istemiyorsanız ziyaretinizi sonlandırmalısınız. Diğer çerezler yönünden ise lütfen tercihlerinizi belirleyiniz.
Çerez Aydınlatma MetniÇerez AyarlarıReddetKabul et
Manage consent
Zorunlu(Fonksiyonel) Çerezler
Her Zaman Etkin
Bazı çerezler, web sitesinin belirli bölümlerinin düzgün çalışmasını ve kullanıcı tercihlerinizin bilinmesini sağlar. İşlevsel çerezler yerleştirerek web sitemizi ziyaret etmenizi kolaylaştırıyoruz. Bu çerezleri açık rızaya gerek duymaksızın Kişisel Verilerin Korunması Kanunu 5/2-e ve f uyarınca Bir hakkın tesisi, kullanılması veya korunması için veri işlemenin zorunlu olması, İlgili kişinin temel hak ve özgürlüklerine zarar vermemek kaydıyla, veri sorumlusunun meşru menfaatleri için veri işlenmesinin zorunlu olması hukuki sebeplerine dayanarak kullanıyoruz.
ÇerezSüreAçıklama
cookielawinfo-checkbox-analytics11 ayBu çerez, GDPR Çerez İzni eklentisi tarafından ayarlanır. Çerez, "Analitik" kategorisindeki çerezler için kullanıcı onayını saklamak için kullanılır.
cookielawinfo-checkbox-functional11 ayTanımlama bilgisi, "İşlevsel" kategorisindeki tanımlama bilgileri için kullanıcı onayını kaydetmek için GDPR tanımlama bilgisi onayı tarafından ayarlanır.
cookielawinfo-checkbox-necessary11 ayBu çerez, GDPR Çerez İzni eklentisi tarafından ayarlanır. Çerezler, "Gerekli" kategorisindeki çerezler için kullanıcı onayını saklamak için kullanılır.
cookielawinfo-checkbox-others11 ayBu çerez, GDPR Çerez İzni eklentisi tarafından ayarlanır. Çerez, "Diğer" kategorisindeki çerezler için kullanıcı onayını saklamak için kullanılır.
cookielawinfo-checkbox-performance11 ayBu çerez, GDPR Çerez İzni eklentisi tarafından ayarlanır. Çerez, "Performans" kategorisindeki çerezler için kullanıcı onayını saklamak için kullanılır.
CookieLawInfoConsent1 yılİlgili kategorinin varsayılan düğme durumunu ve CCPA durumunu kaydeder. Yalnızca birincil çerez ile koordineli olarak çalışır.
viewed_cookie_policy11 ayÇerez, GDPR Çerez İzni eklentisi tarafından ayarlanır ve kullanıcının çerez kullanımına izin verip vermediğini saklamak için kullanılır. Herhangi bir kişisel veri saklamaz.
İşlevsel Çerezler
Kullanıcıların tercihlerini farklı internet sitesinin farklı sayfalarını ziyarette de hatırlamak için kullanılan çerezlerdir. Örneğin, seçmiş olduğunuz dil tercihinizin hatırlanması. İşlevsel çerezler yerleştirmek için açık rızanıza gerek duyuyoruz.
Analitik Çerezler
Kullanıcılarımız için web sitesi deneyimini optimize etmek için analitik çerezler kullanıyoruz. Bu analitik çerezler ile web sitemizin kullanımı hakkında bilgi ediniyoruz. Analitik çerezler yerleştirmek için açık rızanıza gerek duyuyoruz.
KAYDET & ONAYLA
Altyapı CookieYes Logo

Giriş Yap yada Kayıt Ol

Hoşgeldiniz!

Aşağıdaki alandan giriş yapabilirsiniz.


Şifremi Unuttum?