Close Menu
  • Anasayfa
  • Giriş
  • Abone Ol
  • Gündem
    • Ajanda
    • Dünya
    • Etkinlik
    • Kamusal
    • Özel Sektör
  • Para
    • Borsa Döviz
    • Finans
    • Kripto
  • Teknoloji
    • 5G
    • Akıllı Cihazlar
    • Blockchain
    • Mobile
    • Uydu ve uzay
    • Yapay Zeka
    • Yazılım
  • CEO Club
    • CEO
    • Etkinlik
    • Markalar
    • Moda – Yaşam
    • Wellness
  • StartUp
    • Gelişmeler
    • Girişimler
    • İnovasyon
    • Melek Yatırımcılar
  • Sektörler
    • Eğlence
    • Enerji
    • Holdingler
    • İhracat – İthalat
    • İnşaat
    • Medya
    • Otomotiv
    • Perakende
    • Sağlık
    • Savunma
    • Spor
    • Tarım
    • Tarım ve Gıda
    • Tekstil
    • Turizm
    • Ulaştırma
  • Bilgi
    • Araştırma
    • Dosyalar
  • Yazarlar
    • Aslı Korkmaz
    • Çetin Ünsalan
    • Fikri Türkel
    • Recep Erçin
    • Serpin Alparslan
    • Tanyel Yılmaz
    • Yavuz Can Yazıcı
    • Zekai Kıran
  • D’konomi TV
MENÜLER
  • Hakkımızda
  • İletişim
  • Künye
  • SSS
  • Hesabım
  • Yasal

Subscribe to Updates

Get the latest creative news from FooBar about art, design and business.

SON YAZILAR

SPK’dan açığa satış için yeni karar!

28 Haziran 2025

Fed’in enflasyon göstergesi beklentileri geride bıraktı

28 Haziran 2025

Kamu işçilerine hükümetin ikinci zam teklifi belli oldu

28 Haziran 2025
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube
Dijital Ekonomi
GİRİŞ Abone Ol
  • Anasayfa
  • Gündem
    1. Etkinlik
    2. Özel Sektör
    3. Kamusal
    4. Dünya
    5. Ajanda
    6. Tümünü Göster

    Kişisel veriler meta olursa ne olur?

    25 Haziran 2025

    Binance TR’den 100 milyon TL’lik yaz kampanyası

    25 Haziran 2025

    İstanbul Fintech Week 2025’ten öne çıkan 6 konuşma

    23 Haziran 2025

    Bitget ve UNICEF’ten blokzincir alanında iş birliği

    18 Haziran 2025

    Koç Holding’in kredi notu açıklaması

    30 Mayıs 2025

    Enerjisa Üretim ve Nordex Group stratejik iş birliği

    9 Nisan 2025

    TBB’den Merkez Bankası açıklaması!

    24 Mart 2025

    Türk Telekom Grubu’nda üst düzey yönetim değişiklikleri

    19 Mart 2025

    Kamu işçilerine hükümetin ikinci zam teklifi belli oldu

    28 Haziran 2025

    Bakan Işıkhan’dan en düşük emekli maaşı için açıklama

    27 Haziran 2025

    TÜİK 2024 göç verilerini paylaştı

    24 Haziran 2025

    Kamu işçisine ikinci zam teklifi ertelendi

    22 Haziran 2025

    Fed’in enflasyon göstergesi beklentileri geride bıraktı

    28 Haziran 2025

    BofA’dan ABD borsası için uyarı geldi

    28 Haziran 2025

    Çin de beklenen ticaret anlaşmasını duyurdu

    28 Haziran 2025

    Trump’ın Fed planı piyasaları salladı

    26 Haziran 2025

    SPK’dan açığa satış için yeni karar!

    28 Haziran 2025

    Kamu işçilerine hükümetin ikinci zam teklifi belli oldu

    28 Haziran 2025

    Ekonomiye güven mayısta yükseldi mi?

    27 Haziran 2025

    Bakan Işıkhan’dan en düşük emekli maaşı için açıklama

    27 Haziran 2025

    SPK’dan açığa satış için yeni karar!

    28 Haziran 2025

    Fed’in enflasyon göstergesi beklentileri geride bıraktı

    28 Haziran 2025

    Kamu işçilerine hükümetin ikinci zam teklifi belli oldu

    28 Haziran 2025

    BofA’dan ABD borsası için uyarı geldi

    28 Haziran 2025
  • Para
    1. Finans
    2. Borsa Döviz
    3. Kripto
    4. Tümünü Göster

    Fed’in enflasyon göstergesi beklentileri geride bıraktı

    28 Haziran 2025

    Ekonomiye güven mayısta yükseldi mi?

    27 Haziran 2025

    Finansal stratejide yeni merkez

    27 Haziran 2025

    Trump’ın Fed planı piyasaları salladı

    26 Haziran 2025

    BofA’dan ABD borsası için uyarı geldi

    28 Haziran 2025

    Yabancı, borsada satışa döndü!

    26 Haziran 2025

    Euro’da yükseliş devam edecek mi?

    26 Haziran 2025

    Borsa İstanbul’da ateşkes sevinci

    24 Haziran 2025

    Kripto para piyasası temkinli yükselişini sürdürüyor

    25 Haziran 2025

    Binance TR’den 100 milyon TL’lik yaz kampanyası

    25 Haziran 2025

    Kripto para piyasası ateşkes sinyallerinin ardından hızlı toparlandı

    25 Haziran 2025

    İstanbul Fintech Week 2025’ten öne çıkan 6 konuşma

    23 Haziran 2025

    Fed’in enflasyon göstergesi beklentileri geride bıraktı

    28 Haziran 2025

    BofA’dan ABD borsası için uyarı geldi

    28 Haziran 2025

    Ekonomiye güven mayısta yükseldi mi?

    27 Haziran 2025

    Finansal stratejide yeni merkez

    27 Haziran 2025
  • Teknoloji
    1. Mobile
    2. 5G
    3. Akıllı Cihazlar
    4. Yazılım
    5. Blockchain
    6. Tümünü Göster

    Mikro işletmeler ve KOBİ’lere dijital dönüşüm desteği

    18 Şubat 2025

    Telefon kiralamada dikkat edilmesi gerekenler

    23 Ağustos 2024

    PeP Mobil ile “Tek Uygulama, Tüm Finansal Dünya’’

    7 Aralık 2023

    Mobilfon’a Turkcell’den yatırım

    9 Ağustos 2023

    Türk Telekom’dan mobil ve fiberde güçlü büyüme

    8 Kasım 2024

    ULAK, teste hazırlanıyor!

    28 Ağustos 2024

    Huawei’nin dikkat çeken eğitim programı başarıyla tamamlandı

    26 Temmuz 2023

    5G yatırımları telekomünikasyon firmalarına geri dönmedi

    19 Mayıs 2023

    Apple’ın hisseleri Çin’de son bir yılın ardından yükseldi

    31 Ocak 2025

    Yeni taksit düzenlemesi geldi!

    22 Aralık 2024

    Enerji verimli ürünler ile hem haneye hem cari açığa destek

    2 Kasım 2024

    Telefon kiralamada dikkat edilmesi gerekenler

    23 Ağustos 2024

    Finansal stratejide yeni merkez

    27 Haziran 2025

    Düşük ceza, yüksek cesaret

    20 Haziran 2025

    Petrolden veriye: Zenginliğin yeni adı

    16 Haziran 2025

    Veri en büyük değer

    13 Haziran 2025

    Bitget ve UNICEF’ten blokzincir alanında iş birliği

    18 Haziran 2025

    Bybit TR, İstanbul Blockchain Week 2025’te sponsor olarak yerini aldı

    17 Haziran 2025

    İki teknoloji devinden geleceğe yatırım

    26 Mayıs 2025

    Bitcoin staking protokolü geliştiricisinden Türkiye’de ilk etkinlik

    26 Mart 2025

    Finansal stratejide yeni merkez

    27 Haziran 2025

    Kişisel veriler meta olursa ne olur?

    25 Haziran 2025

    Fayda-maliyet çıkmazı

    23 Haziran 2025

    Düşük ceza, yüksek cesaret

    20 Haziran 2025
  • CEO Club
    1. Markalar
    2. CEO
    3. Moda – Yaşam
    4. Etkinlik
    5. Wellness
    6. Tümünü Göster

    Fuze, Galaxy ve e& Capital liderliğinde 12 milyon dolar yatırım aldı

    5 Mayıs 2025

    Yılbaşı gecesi terziyi nerede bulursunuz veya perakendede neler oluyor?

    14 Mart 2025

    Bybit TR, Türkiye’de büyümesini hızla sürdürüyor

    10 Şubat 2025

    TurkNet’te siber güvenlik alanında üst düzey atama

    8 Şubat 2025

    Tether, ABD Adalet Bakanlığı’na destek verdi

    21 Haziran 2025

    Bybit TR, İstanbul Blockchain Week 2025’te sponsor olarak yerini aldı

    17 Haziran 2025

    Trump ile Elon Musk kavgası Tesla hisselerini nasıl etkiledi?

    7 Haziran 2025

    Bitcoin 100 bin doların üzerinde tutunabilecek mi?

    3 Haziran 2025

    Yılbaşı gecesi terziyi nerede bulursunuz veya perakendede neler oluyor?

    14 Mart 2025

    Atıl denimler yeniden hayat buldu

    3 Ekim 2024

    İstanbul’da yaşamanın maliyeti ne kadar oldu?

    6 Eylül 2024

    Evlilik kredisinde yeni dönem!

    4 Eylül 2024

    BNP Paribas Cardif Türkiye’nin “İş Ortakları Semineri” liderler zirvesine dönüştü!

    7 Nisan 2025

    2024 yılında AVM ciro endeksi yüzde 65 arttı

    23 Ocak 2025

    Binance Teknolojide Kadın Akademisi’nden harika hedef

    16 Ocak 2025

    Huawei Türkiye İş Ortakları Zirvesi gerçekleştirildi

    21 Ekim 2024

    Pandemi ile değişen seyahat trendleri

    7 Kasım 2021

    Türkiye’de kırmızı et ve deniz ürünleri tüketimi az, obezite yüksek!

    24 Ekim 2021

    İlk gençlik hapınızı kaç yıl sonra alabileceksiniz?

    24 Ekim 2021

    Aynısefa çiçeği ile başlayan güzel bir girişim!

    18 Ekim 2021

    Tether, ABD Adalet Bakanlığı’na destek verdi

    21 Haziran 2025

    Bybit TR, İstanbul Blockchain Week 2025’te sponsor olarak yerini aldı

    17 Haziran 2025

    Trump ile Elon Musk kavgası Tesla hisselerini nasıl etkiledi?

    7 Haziran 2025

    Bitcoin 100 bin doların üzerinde tutunabilecek mi?

    3 Haziran 2025
  • StartUp
    1. İnovasyon
    2. Girişimler
    3. Melek Yatırımcılar
    4. Gelişmeler
    5. Tümünü Göster

    2025 bütçesinden AR-GE için ne kadar pay ayrıldı?

    20 Ekim 2024

    Arzu Kaprol’dan, Antarktika’da görev yapan Türk bilim insanlarına özel kıyafet

    25 Haziran 2023

    Borusan’dan, toplumsal cinsiyet eşitliği yolculuğuna ışık tutan bir kitap

    24 Haziran 2023

    İnovasyonun başkentinde teknolojiler ve uygulamaları konuşuldu!

    24 Haziran 2023

    Girişim 23 Zirvesi yarın başlıyor: Ankara girişimcileri ağırlıyor!

    5 Mayıs 2025

    Yapay zekâ girişimlerine 3 milyon dolar!

    7 Nisan 2025

    Geleceğin teknolojilerini şekillendirecek girişimler açıklandı

    7 Nisan 2025

    Hayat amacınızı girişimle taçlandırın

    17 Şubat 2025

    Euronova’ya otomotiv dünyasından büyük yatırım!

    6 Temmuz 2024

    Borsadaki yatırımcı sayısında tarihi rekor kırıldı

    19 Ekim 2023

    Sabancı Ventures yeni yatırımını dijital sağlık alanında gerçekleştirdi

    27 Haziran 2022

    Vücut analiz şirketi DigiMe 715 bin dolar yatırım aldı

    28 Nisan 2022

    LegalTalks: Yeni nesil hukuk eğitimi

    10 Şubat 2025

    Türk Telekom’dan mobil ve fiberde güçlü büyüme

    8 Kasım 2024

    EY, deprem bölgesindeki desteklerini sürdürüyor!

    18 Ekim 2024

    Sabancı’dan girişimcilere ‘kanatlanma’ desteği

    18 Ekim 2024

    Girişim 23 Zirvesi yarın başlıyor: Ankara girişimcileri ağırlıyor!

    5 Mayıs 2025

    Yapay zekâ girişimlerine 3 milyon dolar!

    7 Nisan 2025

    Geleceğin teknolojilerini şekillendirecek girişimler açıklandı

    7 Nisan 2025

    KOBIL Ventures programına Silikon Vadisi’nde start verildi

    15 Mart 2025
  • Sektörler
    • Enerji
    • Sağlık
    • Savunma
    • Tarım
    • Turizm
    • İhracat – İthalat
    • Perakende
    • Medya
    • Otomotiv
    • Ulaştırma
    • Spor
    • Holdingler
  • Bilgi
    1. Araştırma
    2. Dosyalar
    3. Tümünü Göster

    Türk şirketler Rusya pazarında güç kazanıyor

    8 Haziran 2025

    Binance’in en son anketi dikkat çekti

    22 Mayıs 2025

    Türkiye, ödeme yöntemleri konusunda neler düşünüyor?

    13 Mayıs 2025

    Katılımı ve geliri artırma: Satış sürecinde üretken yapay zekâ

    11 Nisan 2025

    Startup yatırımları 2023 yılına düşüşle başladı

    16 Nisan 2023

    Yazılım ihracatı yüzde 59 oranında arttı

    15 Nisan 2023

    Gıda fiyatları 2022’de zirve yaptı

    8 Nisan 2023

    KOBİ’ler Avrupa Yeşil Mutabakatı’na geçiş sürecinde aile şirketi bariyerine takıldı

    1 Nisan 2023

    Türkiye’nin yoksulluk riski yüksek çıktı!

    26 Haziran 2025

    Türk şirketler Rusya pazarında güç kazanıyor

    8 Haziran 2025

    Binance’in en son anketi dikkat çekti

    22 Mayıs 2025

    Türkiye, ödeme yöntemleri konusunda neler düşünüyor?

    13 Mayıs 2025
  • Yazarlar
    • Aslı Korkmaz
    • Çetin Ünsalan
    • Fikri Türkel
    • Recep Erçin
    • Serpin Alparslan
    • Tanyel Yılmaz
    • Yavuz Can Yazıcı
    • Zekai Kıran
  • D’konomi TV
Dijital Ekonomi
Home»Gündem»2023 gıda trendleri
Gündem

2023 gıda trendleri

13 Nisan 2023Güncelleme:14 Nisan 20239 Dakikada OkumaHaber Merkezi
Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr WhatsApp VKontakte Email
Paylaş
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

Gıdanın etkileşim kaynakları çok değişken olabiliyor. Son yıllarda gıdayı en fazla etkileyen olguların başında nüfus artışı, iklim değişikliği, küreselleşme etkisi ve sağlık kaygıları geldiğini söyleyebiliriz.

Acaba dünyadaki kaynaklar bu artan nüfusa yetecek mi? Dünyanın 2027 itibariyle 214 trilyon kalori eksiği olacağı tahmin ediliyor. Bir Big Mac 563 kalori olduğuna göre, dünya genelinde 2027 itibariyle 379 milyar Big Mac’i sağlayamayacak. Bu eksiklik, McDonald’s’ın bugüne dek ürettiğinden daha fazla bir miktarı ifade ediyor. Nüfusla birlikte teknoloji ve dijitalleşmeyle, bu kaynakların tanımı da değişiyor.

Pandemi yıkıcı etki

Covid 19 pandemisinin, yıkıcı bir etki oluşturduğunu ve pek çok alanda tahmin edilemeyecek dönüşümlere sebep olduğunu söyleyebiliriz. Pandeminin gıdada etkisi, sağlıklı beslenme arayışı ve tüketim şeklindeki farklılık yani evde pişirme, yeni tarifler olduğu yönündedir. Bu süreçte yapılan bir araştırmaya göre, küresel ekmek pazarının 2019 – 2024 döneminde yüzde 1.43’lük bir büyüme kaydetmesi bekleniyor.

Son 10 yıl içinde, gıdayı etkileyen en önemli etki dalgasının sürdürülebilirlik olduğu bir gerçektir. Sürdürülebilirlik, önümüzdeki 10 yıl içinde etkisini artırmaya devam edeceğini bütün otoriteler kabul ediyor. Sürdürülebilirliğin en önemli etkisi ise, global olarak tanımlanan, yerel ürünlerin küreselleşme gayretidir. Coğrafi işaretli ürünlerin artışının en önemli sebebi şudur. Hem kaynaklar korunuyor, hem de yerel ürünler değerlenmiş oluyor.

Sürdürülebilirlik ana dalga

Sürdürülebilirlik kapsamlı etki alanına sahip. “İyi tarım” kavramı da bu bağlamda hayatımıza girdiği doğrudur. Önümüzdeki yıllarda tarım ürünlerinin etiketlerinde “iyi tarım” vazgeçilmez tüketici tercihi haline gelebilir. Aynı kapsam içinde, “sıfır karbon” yaklaşımını üretici firmaların benimsemesi söz konusu olabilir.

Gıda trendlerine yönelik, akredite edilmiş küresel bir araştırma maalesef bulunmuyor. Ancak elimizde geçerli işaretlere sahip veriler bulunuyor. O verilere bağlı kalarak doğru sonuçlar elde edebiliriz.

Gıdayı etkileyen 13 ekonomik ve olgu

Dünyanın en önemli danışmanlık şirketlerinden McKinsey’in bu alandaki çalışması önemli yol işaretleri veriyor. McKinsey, gelecek planları yaparken 2021 ötesinin şekillenmesinde etkili olacağını öngörülen ve gıda sektörünü etkilemesi beklenen küresel 13 trendin dikkate alınmasının önemli olduğunu hatırlatıyor.

  • Güvenin geri dönüşü. Pandemiden en çok etkilenen hizmet sektörü; özellikle restoranlar ve eğlence mekanlarının, bu geri dönüşte, diğer sektörlere göre öne çıkarak, gıda trendlerini tetiklemesi söz konusudur.
  • Tatil amaçlı seyahatlerin yeniden başlaması. İş seyahatlerinde uzun dönemli yapısal bir değişimin başlangıcı olabilir. Online toplantılar, dijital paylaşım, iletişim kanallarının artması kısaca “Zoom etkisi” de diyebiliriz.
  • İnovasyon dalgasının doğurduğu yeni girişimciler. ABD’de, sadece 2020’nin üçüncü çeyreğinde, 1,5 milyon yeni işletme başvurusu yapıldı. Bu sayı, 2019’un aynı döneminin iki katıydı.
  • Dördüncü endüstri devriminin hızlanması. Bu hızlanmanın temelinde, dijital destekli verimlilik artışının yer aldığı vurgulanıyor. Makalede; ABD’de verimliliğin, 2020’nin ikinci çeyreğinde yüzde 10,6 ve takiben üçüncü çeyreğinde de yüzde 4,6 arttığına dikkat çekiliyor. Geçmişte çığır açan teknolojilerin, verimliliği artırmaya başlaması 10 yıldan uzun sürüyordu. COVID-19 krizi yapay zekâ ve dijitalleşme gibi alanlarda, bu geçişi birkaç yıla indirdi.
  • Online perakende. ABD’de 2019 senesinde, e-ticaretin 2024’e gelindiğinde yüzde 24’lük bir yaygınlığa ulaşacağı öngörüsü hatırlatılıyor ve bu tahminlerin ötesindeki gerçekleşmeye dikkate çekiliyor. ABD’de e-ticaret, Temmuz 2020’de toplam perakende satışlarının yüzde 33’üne ulaşmıştı. Türkiye’nin e-ticaret hacmi 2022 yılının ocak-haziran döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 116 artışla 348 milyar liraya ulaştığını da unutmayalım.
  • Tedarik zincirinde yeniden dengelenme. Bazı ülkelerde veya tesislerde üretim durabileceği, kazanabileceği gibi, pazar yerleri de değişebilir. Covid 19 sebebiyle Çin’e Ukrayna’ya savaş açmasıyla Rusya’ya ambargo uygulanmasının sonuçları gibi. Bu sebeple, küresel mal ihracatının dörtte birinin, 2025’e kadar yön değiştirebileceğini öngörüyor. Bu, yaklaşık 4,5 trilyon dolarlık bir ihracat hacmi anlamına geliyor. Haliyle gıda trendlerinde de buna bağlı değişimler yaşanması bekleniyor.
  • İşlerin geleceği. Çalışanların yüzde 20’si, haftanın 3 ila 5 günü uzaktan çalışarak verimliliklerini koruyabiliyor. McKinsey uzmanları, çalışanlara, eğitimlerle yeni beceriler kazandırmanın, maliyetlerin üstünde fayda sağladığını belirtiyor.
  • Biofarmanın dönüştürücü gücü. Biyo-devrimin potansiyeli, sağlığın ötesine de uzanıyor. MGI raporlarına göre; küresel ekonominin fiziksel girdilerinin yüzde 60’ını biyolojik olarak üretmek, teoride mümkün. Biyo-devrim, önümüzdeki on yılda trilyonlarca dolarlık ekonomik etki yaratabilir. Bunun gıda trendlerine iki şekilde yansıması beklenebilir: Gıda takviyeleri yanı sıra tedavide gıdanın kullanılması artacaktır. Gıda üretim süreçlerine CRISPR gibi gen modifiye teknolojisinin uygulanması gerçekleşir.
  • Yatırım fonlarının yönü. Pandemi döneminde de dayanıklılığı yüksek, sağlıklı bilançolara sahip şirketlerin; yeni fırsatlar arayışında olacağını ve ciddi boyutlu portföy değişimi görmeyi beklediklerini belirtiyor. Bu duruma ek olarak, küresel özel sermayenin elinde bulunan yaklaşık 1,5 trilyon dolarlık yatırıma hazır kaynağın da portföy değişiminde belirleyici rol oynaması bekleniyor.
  • Yeşil İyileşme. Avrupa Birliği 880 milyar dolarlık COVID-19 kriz planının yüzde 30’unu iklim değişikliği ile ilgili tedbirlerde kullanmayı planlıyor. Kanada toparlanmayı iklim hedefleriyle birleştiriyor. Kolombiya 180 milyon ağaç ekiyor. Japonya ve Güney Kore 2050’de, Çin ise 2060 yılında, net karbon emisyonunu sıfıra indirme sözü verdi. Bütün bunlar, sürdürülebilirliğin hükümetler düzeyinde yeni normal’in öncelikli konusu olduğunu gösteriyor.
  • Sağlık sisteminin yenilenmesi. İşletmeler açısından bakıldığında da iş verenlerin yeni normalin sağlıklı iş ortamını tasarlamaya odaklanmaları ve çalışanlarının sağlığına yatırım yapmaları bekleniyor. Sağlık ürünleri trendi önümüzdeki yıllarda etkisini sürdürecektir.
  • Ülkelerin normalleşme süreci. Ülkeler büyüme ve verimlilik projelerine önem vermek zorundadır.
  • Paydaş kapitalizmi. İşletmeler ve parçası oldukları toplum arasında bir köprü görevi üstlenen paydaş kapitalizmi, pandemide daha da önemli hale geldi. Paydaş kapitalizminin; şirketlerde kâr amacı güdülmemesi olarak anlaşılmaması gerektiğini vurgulayan McKinsey uzmanları, önemli olanın, zaten değerlendirilebilen bir ölçüt olan kâra bir ‘amaç’ kazandırmak olduğunu söylüyor.

Vegan Beslenme

Veganlaşma ciddi bir süreç görünümü veriyor. Bunun iki farklı yansıması yaşanıyor. Yerel Vegan gıda ürünlerinin talebinin artması ve et tüketiminin sorgulanması. Doğu Akdeniz mutfağının iki önemli yemeği olan humus ve felafel, küresel olarak talep görmeye başladı. Amerikan marketlerinde onlarca çeşit humus bulmanız mümkün. Aynı şekilde Türkiye’de de etsiz çiğ köftenin talebinin artmasında vegan beslenme kültürünün yaygınlaşması göz ardı edilmemelidir.

Bakliyatın anavatanı olan Türkiye’nin de bu önemli gıda trendinde rol oynaması beklenebilir.

Pandeminin ilk günlerinde, etsiz et olarak tanıtılan Beyond Meat, değer artışı yaşadı. Dünyanın pek çok yerinde benzer şirketler kuruldu ve ilgi gördü. Pek çok ülkedeki tüketici, Burger King’in tadım testlerini yaptırdığı Impossible Burger denilen sentetik bazlı yiyeceği tanıdı. Tüketicilerden geçer not almasa da ileride daha beğenilen çeşitleri üretilecektir.

Etsiz et ve hayvan refahı

Önümüzdeki süreçte de “etsiz et” yaklaşımı trend özelliğini koruyacaktır. Etsiz etin yaygınlaşmasında ana faktörün veganlaşmadan öte, iklim değişimi, karbon salınımı ile bağlantılı olduğunu hatırlamak gerekiyor. Aynı şekilde “hayvan refahı” da gıda trendlerinde değişime yoğun şekilde etki edecektir. Konu sadece gezen tavuk ve yumurtasını seçmekten çok ötede bir olgudur. Büyükbaş hayvancılık, kültür balıkçılığı, kanatlı et üretimi, süt ürünleri gibi alanlar yeniden yapılanmak zorunda kalacaktır.

Pandemi ile birlikte etkisini artıran sağlık etkisi de uzun yıllar gıda trendlerinde rol oynayacaktır. Pandemi öncesi niş bir pazara sahip olan gıda takviyeleri ve propolis gibi arı ürünleri artık trend ürünler arasına girdiğini söyleyebiliriz.

Avrupa’nın önde gelen gıda inovasyonu girişimi EIT Food’un 10 Avrupa ülkesinde yaptığı araştırma, pandemi döneminde sokağa çıkma yasağının gıda satın alımı ve tüketimi üzerinde derin bir etkisi olduğunu ortaya koydu. Araştırmaya göre, tüketicilerin neredeyse yarısı (yüzde 49) pandeminin bir sonucu olarak sağlıklarını korumanın daha önemli olduğunu belirtirken, üçte biri (yüzde 35) daha fazla yerel ürün satın aldığını söyledi ve neredeyse 10 kişiden dokuzu (yüzde 87) gelecekte de böyle yapmaya devam edeceğini belirtti.

Alerjen etkisi artıyor

Bunun yanı sıra glutensiz ekmek, laktozsuz süt gibi tercihler artmaya devam etse de trend olma özelliği kazanamadı. Ayrıca, küresel olarak gıda alerjisi de artmaya devam ediyor. Türkiye’nin ihraç kalemleri arasında alerjen gıdalardan fındık, fıstık, şeftali, süt ürünleri, unlu mamuller gibi gıdalar önemli yer tutmaktadır. Türkiye’nin bu gıdalarla küresel trend oluşturma vizyonu olmalıdır. Buna bağlı olarak da uzun vadeli, alerjen etkiden korunmak için sağlık stratejisi oluşturmalı ve uygulamaya koymalıdır.

Trendleri oluşturan etkenlerden biri de ülkelerin vizyonudur. 90’lı yıllarda Amerika’nın politikası gereği, sıkça soya efsanesine dair yazı ve haberler medyaya yansıyordu. Bir dönem de tropikal meyvelerden “kivi”ye dair benzeri yansımalara şahit oluyorduk. Şu an trend olan “Avokado” da böyle bir stratejinin ürünüdür. Meksika, avokadonun küresel olarak yaygınlaşmasında başarılı bir rol oynamıştır. Muz, kahve ve çikolatanın küresel olarak etkisini göz önünde bulundurursak; önümüzdeki dönemde de benzeri meyveler ve gıda ürünleri trend listemize girebilir.

“Yuzu” diye bilinen bir meyvenin talebi Amerika’da artmaya devam ediyor. Kore ve Çin’den gelen keskin bir narenciye meyvesidir ve genellikle Japon ve Kore mutfağında bulunur. Ayrıca, lanse edilen antioksidan faydaları nedeniyle bazı J-beauty ve K-beauty ürünlerinde önemli bir bileşendir. Google Trends’te ABD’de “yuzu” ile ilgili aramalar bu yıl geçen yıla göre yüzde 80 arttığı söylenebilir.

Kore filmleri etkisi

Kore filmleri ve dizileri dünya genelinde etkisini sürdürmeye devam ediyor. Dünya genelinde trend olan fermente gıdalara bir de Kore katkısı oldu: Kimchi yani Kore turşusu. Unutmayalım ki Japon Ajinomoto şirketi Türkiye’de Kemal Kükrer’i satın aldı ve turşu üretimine de başladı. Fermente gıdalar konusunda Türkiye’nin bu küresel trendi kullanması beklenebilir.

Japon imajı ile suşi talebinin paralel bir artış göstermesi gibi.

Trend oluşturmada ulusal zincirlerin önemli olduğu söylenebilir. Amerika’da 40 bini aşkın Çin lokantası olduğu biliniyor. Yani Amerika’daki Mc Donald’s, Burger King ve Pizza Hut zincirlerinin toplamından fazla.

Yorulduk

Türkiye’de ve yakın çevremizde pek etkisi görünmese de batıda, gıda ve beslenmede farklı yaklaşımlar görülüyor. Küresel pazar araştırma grubu Mintel’in yiyecek ve içecek direktörü Jennifer Zegler, “Yorulduk,” diyor. “Basitlik, çok yönlülük, gerçeklerden kaçma ve beceriklilik, bu yılki trendlerin özetlediği izler”

Her şey kasvetli de sayılmaz. Amerika’da üst sınıf tüketicilere yönelik parlak, doğal renkli yemekler ve 70’leri çağrıştıran ambalajlar geldi. Kendinizi daha sağlıklı hissettiren yiyecek ve içecekler de çoğalmaya devam edeceği tahmin ediliyor. WGSN için yiyecek ve içecek trendlerini tahmin eden Claire Lancaster, “İnsanlar eğlenceli bir şey istiyor, yenilik ve doğallık istiyor” diye trendleri yorumluyor.

Böcek de mi yiyeceğiz?

Birkaç yıl önce, Avrupa Birliği “Novel Food” diye yeni bir gıda standardı tanımladı. Buna göre, Afrika’nın çekirgesi, Çin’in böceği gıda ve yiyecek olarak pazara sunulabilecek. Novel Food kategorisinde, küresel olarak tanımlanmayan yerli meyveler veya mantarlar da olabilir. Bu tanımlama dünyada yaygınlaşmaya başlayan yeni gıda trendlerine de kapı açabilir. Afrika’nın kadim tohumu fonio, açlık ve glutensiz beslenme için çözüm olabilir. Veya okyanus yosunları ve bitkilerini de düşünebilirsiniz.

Dünyada 800 milyonu aşkın insan açlıkla mücadele etse de, her kesimde gıdaya artık doymak için değil beslenmek için yaklaşılıyor. Beslenme de bir tercihi ifade ettiği için, tat ve lezzetler yeni trendler oluşturmaya devam edecek. Bazı gıda trendlerinin ömrü bir kaç yıl olsa da, çoğu bizi bağımlı kılacak ve uzun yıllar kendinden bahsettirecek.

Kaynak: https://www.brandmap.com.tr/post/2023-g%C4%B1da-trendleri

editor EIT food gıda trend manset vegan
Paylaş. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr WhatsApp Email
Önceki YazıABD TÜFE verileri beklentileri değiştirdi
Sonraki Yazı Ethereum’da beklenen güncelleme gerçekleşti: ETH zirve yaptı

Benzer Yazılar

SPK’dan açığa satış için yeni karar!

28 Haziran 2025

Fed’in enflasyon göstergesi beklentileri geride bıraktı

28 Haziran 2025

Kamu işçilerine hükümetin ikinci zam teklifi belli oldu

28 Haziran 2025

BofA’dan ABD borsası için uyarı geldi

28 Haziran 2025
d’konomi TV
EDİTÖRÜN' SEÇİMİ

KKB’den geleceğe güçlü altyapı yatırımı

16 Haziran 2025

AB, denizleri kurtarmak için harekete geçti

10 Haziran 2025

Kişisel verileri kim koruyacak? Devletler, şirketler ve bireylerin sorumluluğu

7 Mayıs 2025

Girişim 23 Zirvesi yarın başlıyor: Ankara girişimcileri ağırlıyor!

5 Mayıs 2025
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • YouTube
  • LinkedIn
GÖZDEN KAÇIRMAYIN
Ajanda

SPK’dan açığa satış için yeni karar!

28 Haziran 2025Haber Merkezi

Sermaye Piyasası Kurulu (SPK), Borsa İstanbul pay piyasalarında açığa satış yasağı ve pay geri alımlarının…

Fed’in enflasyon göstergesi beklentileri geride bıraktı

28 Haziran 2025

Kamu işçilerine hükümetin ikinci zam teklifi belli oldu

28 Haziran 2025

BofA’dan ABD borsası için uyarı geldi

28 Haziran 2025

Subscribe to Updates

Get the latest creative news from SmartMag about art & design.

HAKKIMIZDA
HAKKIMIZDA

Dijital Ekonomi, başta ekonomi olmak üzere hayatın her alanına ilişkin okuyucuların merak edebilecekleri, istedikleri konularda mümkün olduğunca yalın ve net bilgi alabilecekleri yeni nesil dijital medya platformudur.

Tüm görüş ve önerileriniz ile sitemizde yayınlanmasını istediğiniz yazılarınız, haberleriniz ve yorumlarınız için bizimle iletişime geçebilirsiniz.

e-posta: [email protected]

EDİTÖRÜN SEÇİMİ

KKB’den geleceğe güçlü altyapı yatırımı

16 Haziran 2025

AB, denizleri kurtarmak için harekete geçti

10 Haziran 2025

Kişisel verileri kim koruyacak? Devletler, şirketler ve bireylerin sorumluluğu

7 Mayıs 2025

D'KONOMİ TV

Keylogger hem Alman hem Türk hukukunda orantısız kabul ediliyor

20 Haziran 2022

Günümüz dünyasında kripto paranın gerçekleşmesi son derece doğaldır

8 Aralık 2021

Konkordato, Alacaklıların da Lehine Bir Durum

8 Kasım 2021
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube
  • Hakkımızda
  • İletişim
  • Künye
  • SSS
  • Hesabım
  • Yasal
Telif Hakkı © 2021 - 2025 Sentez Medya Limited. Tüm hakları saklıdır.

Arama kısmına kelimeyi yazıp Enter tuşuna basın. Çıkmak için Esc tuşuna basın.

Web sitemizdeki içeriklerden en iyi şekilde yararlanmanızı sağlamak için 6698 Sayılı Kişisel Verilerin korunması Kanunu'na (KVKK) ve Avrupa Birliği Veri Koruma Tüzüğü'ne (GDPR) uygun olarak çerezleri kullanıyoruz. Sitenin düzgün çalışması için gerekli zorunlu çerezlerin kullanılmasını istemiyorsanız ziyaretinizi sonlandırmalısınız. Diğer çerezler yönünden ise lütfen tercihlerinizi belirleyiniz.
Çerez Aydınlatma MetniÇerez AyarlarıReddetKabul et
Manage consent
Zorunlu(Fonksiyonel) Çerezler
Her Zaman Etkin
Bazı çerezler, web sitesinin belirli bölümlerinin düzgün çalışmasını ve kullanıcı tercihlerinizin bilinmesini sağlar. İşlevsel çerezler yerleştirerek web sitemizi ziyaret etmenizi kolaylaştırıyoruz. Bu çerezleri açık rızaya gerek duymaksızın Kişisel Verilerin Korunması Kanunu 5/2-e ve f uyarınca Bir hakkın tesisi, kullanılması veya korunması için veri işlemenin zorunlu olması, İlgili kişinin temel hak ve özgürlüklerine zarar vermemek kaydıyla, veri sorumlusunun meşru menfaatleri için veri işlenmesinin zorunlu olması hukuki sebeplerine dayanarak kullanıyoruz.
ÇerezSüreAçıklama
cookielawinfo-checkbox-analytics11 ayBu çerez, GDPR Çerez İzni eklentisi tarafından ayarlanır. Çerez, "Analitik" kategorisindeki çerezler için kullanıcı onayını saklamak için kullanılır.
cookielawinfo-checkbox-functional11 ayTanımlama bilgisi, "İşlevsel" kategorisindeki tanımlama bilgileri için kullanıcı onayını kaydetmek için GDPR tanımlama bilgisi onayı tarafından ayarlanır.
cookielawinfo-checkbox-necessary11 ayBu çerez, GDPR Çerez İzni eklentisi tarafından ayarlanır. Çerezler, "Gerekli" kategorisindeki çerezler için kullanıcı onayını saklamak için kullanılır.
cookielawinfo-checkbox-others11 ayBu çerez, GDPR Çerez İzni eklentisi tarafından ayarlanır. Çerez, "Diğer" kategorisindeki çerezler için kullanıcı onayını saklamak için kullanılır.
cookielawinfo-checkbox-performance11 ayBu çerez, GDPR Çerez İzni eklentisi tarafından ayarlanır. Çerez, "Performans" kategorisindeki çerezler için kullanıcı onayını saklamak için kullanılır.
CookieLawInfoConsent1 yılİlgili kategorinin varsayılan düğme durumunu ve CCPA durumunu kaydeder. Yalnızca birincil çerez ile koordineli olarak çalışır.
viewed_cookie_policy11 ayÇerez, GDPR Çerez İzni eklentisi tarafından ayarlanır ve kullanıcının çerez kullanımına izin verip vermediğini saklamak için kullanılır. Herhangi bir kişisel veri saklamaz.
İşlevsel Çerezler
Kullanıcıların tercihlerini farklı internet sitesinin farklı sayfalarını ziyarette de hatırlamak için kullanılan çerezlerdir. Örneğin, seçmiş olduğunuz dil tercihinizin hatırlanması. İşlevsel çerezler yerleştirmek için açık rızanıza gerek duyuyoruz.
Analitik Çerezler
Kullanıcılarımız için web sitesi deneyimini optimize etmek için analitik çerezler kullanıyoruz. Bu analitik çerezler ile web sitemizin kullanımı hakkında bilgi ediniyoruz. Analitik çerezler yerleştirmek için açık rızanıza gerek duyuyoruz.
KAYDET & ONAYLA
Altyapı CookieYes Logo

Giriş Yap yada Kayıt Ol

Hoşgeldiniz!

Aşağıdaki alandan giriş yapabilirsiniz.

Şifremi Unuttum?