Close Menu
  • Anasayfa
  • Giriş
  • Abone Ol
  • Gündem
    • Ajanda
    • Dünya
    • Etkinlik
    • Kamusal
    • Özel Sektör
  • Para
    • Borsa Döviz
    • Finans
    • Kripto
  • Teknoloji
    • 5G
    • Akıllı Cihazlar
    • Blockchain
    • Mobile
    • Uydu ve uzay
    • Yapay Zeka
    • Yazılım
  • CEO Club
    • CEO
    • Etkinlik
    • Markalar
    • Moda – Yaşam
    • Wellness
  • StartUp
    • Gelişmeler
    • Girişimler
    • İnovasyon
    • Melek Yatırımcılar
  • Sektörler
    • Eğlence
    • Enerji
    • Holdingler
    • İhracat – İthalat
    • İnşaat
    • Medya
    • Otomotiv
    • Perakende
    • Sağlık
    • Savunma
    • Spor
    • Tarım
    • Tarım ve Gıda
    • Tekstil
    • Turizm
    • Ulaştırma
  • Bilgi
    • Araştırma
    • Dosyalar
  • Yazarlar
    • Aslı Korkmaz
    • Çetin Ünsalan
    • Fikri Türkel
    • Recep Erçin
    • Serpin Alparslan
    • Tanyel Yılmaz
    • Yavuz Can Yazıcı
    • Zekai Kıran
  • D’konomi TV
MENÜLER
  • Hakkımızda
  • İletişim
  • Künye
  • SSS
  • Hesabım
  • Yasal

Subscribe to Updates

Get the latest creative news from FooBar about art, design and business.

SON YAZILAR

SPK’dan açığa satış için yeni karar!

28 Haziran 2025

Fed’in enflasyon göstergesi beklentileri geride bıraktı

28 Haziran 2025

Kamu işçilerine hükümetin ikinci zam teklifi belli oldu

28 Haziran 2025
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube
Dijital Ekonomi
GİRİŞ Abone Ol
  • Anasayfa
  • Gündem
    1. Etkinlik
    2. Özel Sektör
    3. Kamusal
    4. Dünya
    5. Ajanda
    6. Tümünü Göster

    Kişisel veriler meta olursa ne olur?

    25 Haziran 2025

    Binance TR’den 100 milyon TL’lik yaz kampanyası

    25 Haziran 2025

    İstanbul Fintech Week 2025’ten öne çıkan 6 konuşma

    23 Haziran 2025

    Bitget ve UNICEF’ten blokzincir alanında iş birliği

    18 Haziran 2025

    Koç Holding’in kredi notu açıklaması

    30 Mayıs 2025

    Enerjisa Üretim ve Nordex Group stratejik iş birliği

    9 Nisan 2025

    TBB’den Merkez Bankası açıklaması!

    24 Mart 2025

    Türk Telekom Grubu’nda üst düzey yönetim değişiklikleri

    19 Mart 2025

    Kamu işçilerine hükümetin ikinci zam teklifi belli oldu

    28 Haziran 2025

    Bakan Işıkhan’dan en düşük emekli maaşı için açıklama

    27 Haziran 2025

    TÜİK 2024 göç verilerini paylaştı

    24 Haziran 2025

    Kamu işçisine ikinci zam teklifi ertelendi

    22 Haziran 2025

    Fed’in enflasyon göstergesi beklentileri geride bıraktı

    28 Haziran 2025

    BofA’dan ABD borsası için uyarı geldi

    28 Haziran 2025

    Çin de beklenen ticaret anlaşmasını duyurdu

    28 Haziran 2025

    Trump’ın Fed planı piyasaları salladı

    26 Haziran 2025

    SPK’dan açığa satış için yeni karar!

    28 Haziran 2025

    Kamu işçilerine hükümetin ikinci zam teklifi belli oldu

    28 Haziran 2025

    Ekonomiye güven mayısta yükseldi mi?

    27 Haziran 2025

    Bakan Işıkhan’dan en düşük emekli maaşı için açıklama

    27 Haziran 2025

    SPK’dan açığa satış için yeni karar!

    28 Haziran 2025

    Fed’in enflasyon göstergesi beklentileri geride bıraktı

    28 Haziran 2025

    Kamu işçilerine hükümetin ikinci zam teklifi belli oldu

    28 Haziran 2025

    BofA’dan ABD borsası için uyarı geldi

    28 Haziran 2025
  • Para
    1. Finans
    2. Borsa Döviz
    3. Kripto
    4. Tümünü Göster

    Fed’in enflasyon göstergesi beklentileri geride bıraktı

    28 Haziran 2025

    Ekonomiye güven mayısta yükseldi mi?

    27 Haziran 2025

    Finansal stratejide yeni merkez

    27 Haziran 2025

    Trump’ın Fed planı piyasaları salladı

    26 Haziran 2025

    BofA’dan ABD borsası için uyarı geldi

    28 Haziran 2025

    Yabancı, borsada satışa döndü!

    26 Haziran 2025

    Euro’da yükseliş devam edecek mi?

    26 Haziran 2025

    Borsa İstanbul’da ateşkes sevinci

    24 Haziran 2025

    Kripto para piyasası temkinli yükselişini sürdürüyor

    25 Haziran 2025

    Binance TR’den 100 milyon TL’lik yaz kampanyası

    25 Haziran 2025

    Kripto para piyasası ateşkes sinyallerinin ardından hızlı toparlandı

    25 Haziran 2025

    İstanbul Fintech Week 2025’ten öne çıkan 6 konuşma

    23 Haziran 2025

    Fed’in enflasyon göstergesi beklentileri geride bıraktı

    28 Haziran 2025

    BofA’dan ABD borsası için uyarı geldi

    28 Haziran 2025

    Ekonomiye güven mayısta yükseldi mi?

    27 Haziran 2025

    Finansal stratejide yeni merkez

    27 Haziran 2025
  • Teknoloji
    1. Mobile
    2. 5G
    3. Akıllı Cihazlar
    4. Yazılım
    5. Blockchain
    6. Tümünü Göster

    Mikro işletmeler ve KOBİ’lere dijital dönüşüm desteği

    18 Şubat 2025

    Telefon kiralamada dikkat edilmesi gerekenler

    23 Ağustos 2024

    PeP Mobil ile “Tek Uygulama, Tüm Finansal Dünya’’

    7 Aralık 2023

    Mobilfon’a Turkcell’den yatırım

    9 Ağustos 2023

    Türk Telekom’dan mobil ve fiberde güçlü büyüme

    8 Kasım 2024

    ULAK, teste hazırlanıyor!

    28 Ağustos 2024

    Huawei’nin dikkat çeken eğitim programı başarıyla tamamlandı

    26 Temmuz 2023

    5G yatırımları telekomünikasyon firmalarına geri dönmedi

    19 Mayıs 2023

    Apple’ın hisseleri Çin’de son bir yılın ardından yükseldi

    31 Ocak 2025

    Yeni taksit düzenlemesi geldi!

    22 Aralık 2024

    Enerji verimli ürünler ile hem haneye hem cari açığa destek

    2 Kasım 2024

    Telefon kiralamada dikkat edilmesi gerekenler

    23 Ağustos 2024

    Finansal stratejide yeni merkez

    27 Haziran 2025

    Düşük ceza, yüksek cesaret

    20 Haziran 2025

    Petrolden veriye: Zenginliğin yeni adı

    16 Haziran 2025

    Veri en büyük değer

    13 Haziran 2025

    Bitget ve UNICEF’ten blokzincir alanında iş birliği

    18 Haziran 2025

    Bybit TR, İstanbul Blockchain Week 2025’te sponsor olarak yerini aldı

    17 Haziran 2025

    İki teknoloji devinden geleceğe yatırım

    26 Mayıs 2025

    Bitcoin staking protokolü geliştiricisinden Türkiye’de ilk etkinlik

    26 Mart 2025

    Finansal stratejide yeni merkez

    27 Haziran 2025

    Kişisel veriler meta olursa ne olur?

    25 Haziran 2025

    Fayda-maliyet çıkmazı

    23 Haziran 2025

    Düşük ceza, yüksek cesaret

    20 Haziran 2025
  • CEO Club
    1. Markalar
    2. CEO
    3. Moda – Yaşam
    4. Etkinlik
    5. Wellness
    6. Tümünü Göster

    Fuze, Galaxy ve e& Capital liderliğinde 12 milyon dolar yatırım aldı

    5 Mayıs 2025

    Yılbaşı gecesi terziyi nerede bulursunuz veya perakendede neler oluyor?

    14 Mart 2025

    Bybit TR, Türkiye’de büyümesini hızla sürdürüyor

    10 Şubat 2025

    TurkNet’te siber güvenlik alanında üst düzey atama

    8 Şubat 2025

    Tether, ABD Adalet Bakanlığı’na destek verdi

    21 Haziran 2025

    Bybit TR, İstanbul Blockchain Week 2025’te sponsor olarak yerini aldı

    17 Haziran 2025

    Trump ile Elon Musk kavgası Tesla hisselerini nasıl etkiledi?

    7 Haziran 2025

    Bitcoin 100 bin doların üzerinde tutunabilecek mi?

    3 Haziran 2025

    Yılbaşı gecesi terziyi nerede bulursunuz veya perakendede neler oluyor?

    14 Mart 2025

    Atıl denimler yeniden hayat buldu

    3 Ekim 2024

    İstanbul’da yaşamanın maliyeti ne kadar oldu?

    6 Eylül 2024

    Evlilik kredisinde yeni dönem!

    4 Eylül 2024

    BNP Paribas Cardif Türkiye’nin “İş Ortakları Semineri” liderler zirvesine dönüştü!

    7 Nisan 2025

    2024 yılında AVM ciro endeksi yüzde 65 arttı

    23 Ocak 2025

    Binance Teknolojide Kadın Akademisi’nden harika hedef

    16 Ocak 2025

    Huawei Türkiye İş Ortakları Zirvesi gerçekleştirildi

    21 Ekim 2024

    Pandemi ile değişen seyahat trendleri

    7 Kasım 2021

    Türkiye’de kırmızı et ve deniz ürünleri tüketimi az, obezite yüksek!

    24 Ekim 2021

    İlk gençlik hapınızı kaç yıl sonra alabileceksiniz?

    24 Ekim 2021

    Aynısefa çiçeği ile başlayan güzel bir girişim!

    18 Ekim 2021

    Tether, ABD Adalet Bakanlığı’na destek verdi

    21 Haziran 2025

    Bybit TR, İstanbul Blockchain Week 2025’te sponsor olarak yerini aldı

    17 Haziran 2025

    Trump ile Elon Musk kavgası Tesla hisselerini nasıl etkiledi?

    7 Haziran 2025

    Bitcoin 100 bin doların üzerinde tutunabilecek mi?

    3 Haziran 2025
  • StartUp
    1. İnovasyon
    2. Girişimler
    3. Melek Yatırımcılar
    4. Gelişmeler
    5. Tümünü Göster

    2025 bütçesinden AR-GE için ne kadar pay ayrıldı?

    20 Ekim 2024

    Arzu Kaprol’dan, Antarktika’da görev yapan Türk bilim insanlarına özel kıyafet

    25 Haziran 2023

    Borusan’dan, toplumsal cinsiyet eşitliği yolculuğuna ışık tutan bir kitap

    24 Haziran 2023

    İnovasyonun başkentinde teknolojiler ve uygulamaları konuşuldu!

    24 Haziran 2023

    Girişim 23 Zirvesi yarın başlıyor: Ankara girişimcileri ağırlıyor!

    5 Mayıs 2025

    Yapay zekâ girişimlerine 3 milyon dolar!

    7 Nisan 2025

    Geleceğin teknolojilerini şekillendirecek girişimler açıklandı

    7 Nisan 2025

    Hayat amacınızı girişimle taçlandırın

    17 Şubat 2025

    Euronova’ya otomotiv dünyasından büyük yatırım!

    6 Temmuz 2024

    Borsadaki yatırımcı sayısında tarihi rekor kırıldı

    19 Ekim 2023

    Sabancı Ventures yeni yatırımını dijital sağlık alanında gerçekleştirdi

    27 Haziran 2022

    Vücut analiz şirketi DigiMe 715 bin dolar yatırım aldı

    28 Nisan 2022

    LegalTalks: Yeni nesil hukuk eğitimi

    10 Şubat 2025

    Türk Telekom’dan mobil ve fiberde güçlü büyüme

    8 Kasım 2024

    EY, deprem bölgesindeki desteklerini sürdürüyor!

    18 Ekim 2024

    Sabancı’dan girişimcilere ‘kanatlanma’ desteği

    18 Ekim 2024

    Girişim 23 Zirvesi yarın başlıyor: Ankara girişimcileri ağırlıyor!

    5 Mayıs 2025

    Yapay zekâ girişimlerine 3 milyon dolar!

    7 Nisan 2025

    Geleceğin teknolojilerini şekillendirecek girişimler açıklandı

    7 Nisan 2025

    KOBIL Ventures programına Silikon Vadisi’nde start verildi

    15 Mart 2025
  • Sektörler
    • Enerji
    • Sağlık
    • Savunma
    • Tarım
    • Turizm
    • İhracat – İthalat
    • Perakende
    • Medya
    • Otomotiv
    • Ulaştırma
    • Spor
    • Holdingler
  • Bilgi
    1. Araştırma
    2. Dosyalar
    3. Tümünü Göster

    Türk şirketler Rusya pazarında güç kazanıyor

    8 Haziran 2025

    Binance’in en son anketi dikkat çekti

    22 Mayıs 2025

    Türkiye, ödeme yöntemleri konusunda neler düşünüyor?

    13 Mayıs 2025

    Katılımı ve geliri artırma: Satış sürecinde üretken yapay zekâ

    11 Nisan 2025

    Startup yatırımları 2023 yılına düşüşle başladı

    16 Nisan 2023

    Yazılım ihracatı yüzde 59 oranında arttı

    15 Nisan 2023

    Gıda fiyatları 2022’de zirve yaptı

    8 Nisan 2023

    KOBİ’ler Avrupa Yeşil Mutabakatı’na geçiş sürecinde aile şirketi bariyerine takıldı

    1 Nisan 2023

    Türkiye’nin yoksulluk riski yüksek çıktı!

    26 Haziran 2025

    Türk şirketler Rusya pazarında güç kazanıyor

    8 Haziran 2025

    Binance’in en son anketi dikkat çekti

    22 Mayıs 2025

    Türkiye, ödeme yöntemleri konusunda neler düşünüyor?

    13 Mayıs 2025
  • Yazarlar
    • Aslı Korkmaz
    • Çetin Ünsalan
    • Fikri Türkel
    • Recep Erçin
    • Serpin Alparslan
    • Tanyel Yılmaz
    • Yavuz Can Yazıcı
    • Zekai Kıran
  • D’konomi TV
Dijital Ekonomi
Home»Sektörler»Tarım»Antep fıstığının geleceği!
Tarım

Antep fıstığının geleceği!

2 Mayıs 2023Güncelleme:3 Mayıs 20237 Dakikada OkumaHaber Merkezi
Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr WhatsApp VKontakte Email
Paylaş
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

Türkiye’nin fındık, kayısı, kuru üzüm gibi küresel pazarda iddialı olduğu ürünlerden biri de Antep fıstığıdır. Türkiye’de Antep fıstığı ekim alanları artıyor, yeni türler ve ağaç ıslahı ile birlikte her yıl daha fazla üretim hasat ediliyor. Antep fıstığı ile birlikte Gaziantep Baklavasının yaygınlaşması da paralel bir seyir izliyor. Bu güzel bir gelişme… Ama gelin etrafımıza ve dünyaya bir bakalım.

Geçen hafta bir haber okudum:

“6 veya 8 yıl içinde İspanya, büyük uluslararası zincirlere Antep fıstığı tedarik etme kapasitesine sahip olacak”.

Bu yazıyı yazmama bu haber sebep oldu. Haberde ek bilgiler de var. Antep fıstığı üretimine ayrılan alan İspanya’da artmaya devam ediyor. Tarım, Balıkçılık ve Gıda Bakanlığı tarafından geçen yıl paylaşılan yüzey ve üretim ilerlemelerine göre, alan bir önceki yıla göre neredeyse yüzde 15 artarak 2021’de 61.231 hektardan 2022’de neredeyse 70.300’e yükseldi.

Türkiye de yeni vizyon geliştirmeli!

Bunu okuyunca, dünyanın başka ülkelerdeki fıstık üretimi aklıma geldi. Eğer dünyanın pek çok ülkesinde, Antep Fıstığı üretimi artıyorsa, Türkiye’nin de bu konuda yeni bir vizyon geliştirmesi gerekiyor. Sadece baklavada kullanmak ve kuruyemiş olarak satmak, gelecek vizyonumuz için yeterli değildir.

Hepimiz çok iyi biliyoruz ki bir zamanlar Türkiye, dünya fındık üretiminde yüzde 80 pazar payına sahipti. Şimdi yüzde 60’lara inmiş durumda. Gürcistan, Amerika, Azerbaycan, İtalya, Bulgaristan ve Çin yeni fındık ekim alanlarına başladı. Fındıkta gelecek stratejimizi de gözden geçirmemiz gerekiyor.

Tarihte Antep Fıstığı

Ama önce Antep Fıstığı… Tarihten fıstık gibi anılarla başlayalım:

İran’ın ünlü şairi Firdevsi, destansı bir şiir olan Şehname’de birkaç kere Antep fıstığından bahsediyor. Hatta dönemin İran Şahı Cemşid’in düğününde servis edilen yiyecekler arasında Antep fıstığı da varmış.

Ortadoğu ve Asya’nın pek çok nimetini ve özelliğini batıya taşıyan Marco Polo, İtalya’ya getirdiği ürün ve tarifler arasında Antep Fıstığı da bulunuyordu.

Napolyon Bonapart, Antep fıstığının kendisine güç ve cesaret verdiğine inandığı söylerdi ve savaş öncesi mutlaka yanında bulundururdu.

Antep Fıstığı ile ilgili dünyadan bir haber daha vereyim: İran fıstık ihracatından yılda 360 milyon doların üzerinde gelir elde ediyor.

Tarihin ünlülerinin ilgisinin ötesinde Antep fıstığına talep gelmeye başladı.

Aslında, Antep fıstığı ilk olarak 19. yüzyılda İspanya’ya tanıtıldı. Endülüs’ün güney bölgesinde dikimleri yapıldı; ancak sıcak, kurak iklim nedeniyle mahsul yeterli verime ulaşamadı.

1970’lerde ise Antep fıstığı Castilla-La Mancha’nın orta bölgesine deneme üretimi oldu. Bu bölgedeki iklim Antep fıstığı için daha elverişli oldu ve mahsulün popülaritesi artmaya başladı.

2000’li yıllarda İspanya’da fıstık tarımı yeni bir ivme kazandı. Son yıllarda çikolata, pasta ve farklı ürünlerde kullanımı için talep artınca, her ülke gözünü bu ürüne dikti.

ABD, İran’dan sonra Antep fıstığı üretiminde ikinci sırada

Antep fıstığının Amerika macerası ise daha ilginç bir seyir izledi.

İlk antep fıstığı 1800’lerin başında Orta Doğu’dan Amerika Birleşik Devletleri’ne getirildi. Kaliforniya’da ekildiler ve ilk ticari mahsul 1862’de hasat edildi. ABD’de fıstık üretimi ilk başta yavaş büyüdü, ancak 100 yıl önce fıstığa ilgi artmaya başladı.

Bu, Kaliforniya iklimine daha uygun yeni fıstık ağaçları çeşitlerinin geliştirilmesi ve yetiştiricilerin daha önce çok kuru olan alanlarda Antep fıstığı üretimine izin veren sulama sistemlerinin tanıtılması da dahil olmak üzere bir dizi faktörden kaynaklanıyordu. Ancak bu etkinin ardında, 1915 Tehciri ile Antep’ten giden Ermenilerin önemli bir katkısı olduğunu unutmayalım. Yani şu anda Kaliforniya’daki fıstık cinsleri, Güneydoğu’dan götürülenlerdendir.

Şu anda Amerika, fıstık üretiminde İran’dan sonra dünyada ikinci sırada. Her ne kadar bizim kadar ağacı ve ekim alanı olmasına karşılık, ağaç başına verimi daha fazla olduğu için daha fazla gelir elde ediyor. Bir de hasat sırasında yaptığımız hatalar sebebiyle, Türkiye’de bir yıl bol, bir yıl kesat bir sezon yaşanıyor.

İlginç bir gelişme de, Amerika’da Kaliforniya dışında Arizona, New Mexico ve Teksas eyaletleri de yeni ekim alanları oluşturdu.

Fıstık piyasasının yeni oyuncuları!

Artık fıstık üretimine yeni oyuncular da katıldı: Yunanistan, Çin ve Avustralya gibi…

Suriye, Antep fıstığı üretiminde dünyada üçüncü ülke durumunda. Biz “Antep Fıstığı” diyoruz ama asıl isminin “Şam Fıstığı” olduğunu unutmayalım. İngilizce’deki karşılığı “pistachios”. Siirt Fıstığı, İran fıstığı da var. Ancak, Antep fıstığının lezzeti, rengi ve görünüşüyle baskın bir yönü olduğu ayrı bir gerçek. Suriye, savaş sebebiyle, son yıllarda dış ticaretinde sorunlar yaşıyor. Yine de uzun vadede önemli bir oyuncu olmaya devam edeceği öngörülüyor.

BM Gıda ve Tarım Örgütü (FAO), dünyada ekilen fıstık ağaçlarının sayısının son beş yılda ortalama yüzde 3 arttığını bildiriyor. Türkiye’de bu oran yüzde 5 yeni fidan dikimi olarak gerçekleşti. En fazla ağaç dikimi yapan ilk beş ülke ise ABD, İran, Türkiye, Suriye ve Yunanistan…

Türkiye, sadece yeni ekim alanları oluşturmakla kalmıyor. Halk arasında çitlembik, menengiç ağaçları olarak bilinen yabani fıstık ağaçlarını da aşılama konusunda hızlı bir süreç yaşanıyor. Tarım Bakanlığı ve AB de yabani fıstık ağaçlarının aşılanması için destek veriyor.

Milyonlarca yabani fıstık ağacı var

Türkiye’de en fazla Antep Fıstığı, Şanlıurfa’da sonra Gaziantep’te yetiştiriliyor. Siirt de önemli bir fıstık üreticisi merkezlerdendir. Güneydoğu’daki illerin dışında Manisa ilçelerinde yabani fıstık ağaçlarının aşılanması ve ıslahı ile önemli bir adım attı. Türkiye’de milyonlarca yabani fıstık ağacı olduğu tahmin ediliyor.

Dünyadaki gelişmelere yani talep ve dikim alanlarının genişlemesine bakılacak olursa, Türkiye’nin bu adımı anlamlıdır.

Kayısıda, Sultaniye üzümde, fındıkta güçlü üreticiyiz ama rekabetimiz aynı güçlü konumunu devam ettiremiyor. Öyleyse, bu ürünlerde ve Antep fıstığında yeni bir strateji belirlemeliyiz. Aslında her tarım ürünü için yeni bir strateji geliştirmeliyiz. Dünya artık küçük bir köy haline geldi ve tarım alanında rekabet kızışıyor.

Antep fıstığı müthiş bir meyve. Lezzeti, rengi, besleyici yönünün üstünlüğünün yanı sıra sağlık açısından tıbbi faydaları da saymakla bitmiyor.

Fıstık, en güzel baklavaya yakışıyor ama kişisel bakımdan gıda takviyelerine, pasta ve keklerden şekerlemelere yeni kullanım alanlarında da fıstık talebi oluşturmalıyız.

Fıstığın kullanım alanları

İşte gelecekte tercih edilmeye başlanacak kullanım alanlarından bazıları:

. Fonksiyonel gıdalar: Antep fıstığı protein, lif ve sağlıklı yağlar gibi iyi bir besin kaynağıdır. Ayrıca kalorileri ve yağları düşüktür. Bu, onları temel beslenmenin ötesinde sağlık yararları sağlayan gıdalar olan fonksiyonel gıdalar arayan insanlar için iyi bir seçim haline getirir.

. Sürdürülebilir tarım: Antep fıstığı ağaçları sürdürülebilir bir üründür. Badem gibi diğer mahsullerden daha az suya ihtiyaç duyarlar. Ayrıca zararlılara ve hastalıklara karşı dayanıklıdırlar. Bu da onları sürdürülebilir bir şekilde mahsul yetiştirmek isteyen çiftçiler için iyi bir seçim haline getiriyor.

. İklim dostu tarım: Antep fıstığı ağaçları iklim dostu bir üründür. Sıcak ve kuru iklimler de dahil olmak üzere çeşitli iklimlerde büyüyebilirler. Bu da onları değişen iklimde mahsul yetiştirmek isteyen çiftçiler için iyi bir seçim haline getiriyor.

Genel olarak, Antep fıstığı sunacak çok şeyi olan çok yönlü ve sağlıklı bir besindir. Gelecekte daha da fazla alanda kullanılması muhtemeldir. Örneğin Antep fıstığı bitki bazlı gıdalarda protein kaynağı olarak kullanılabilir. Kalp sağlığını veya bilişsel işlevi iyileştirmek için tasarlanmış olanlar gibi fonksiyonel gıdalarda bir bileşen olarak da kullanılabilirler.

Türkiye, üçüncü büyük Antep fıstığı üreticisi

Türkiye şu anda ABD ve İran’dan sonra dünyanın en büyük üçüncü Antep fıstığı üreticisidir. Ancak dünyanın en büyük Antep fıstığı üreticisi olma potansiyeline sahiptir. Fıstık yetiştiriciliği için elverişli bir iklime sahiptir ve aynı zamanda önemli bir fıstık fidan üreticisidir.

Geçenlerde bir baklava markasının sahibi ile sohbet ediyorduk. Bir kutu baklavanın fiyatının 500 lira olduğunu görünce, “Bunu nasıl satıyorsunuz?” diye hayretimi belirttim. O gayet rahat, “Bunları senin için değil turistler için üretiyoruz. Onlar için 30 dolar, büyük para değil”. Susmakla yetindim.

Var yılı ve yok yılına göre üretim miktarından kaynaklanan etkinin yanı sıra enflasyon etkisiyle de fiyat istikrarsızlığı oluşuyor. Baklava fiyatlarının nereye çıkacağını siz tahmin edin. Mesele sadece baklava fiyatı da değil. Talep geldikçe fiyatı artırmak sürdürülebilir bir marka stratejisi olamaz.

Gaziantep’in önde gelen isimlerinden biri de özel sohbetimizde şunu söylemişti:

“Baklava ve fıstığın önü açık, çok ileri bir noktalara gidecek!”

Küresel bir markalama stratejisi olmalı!

Bir strateji olmazsa, bana göre çok ileri gitmez. Baklava ile ilgili küresel bir markalama çalışması yürütülmelidir. Baklavayı ayrı bir yazıda değerlendirmek lazım.

Antep fıstığı üretimi ile birlikte baklava konusunu da sürdürülebilir bir konuma taşımak için izlenebilecek bazı stratejiler şunlar olmalıdır:

. Sürdürülebilir tarım uygulamalarına geçmek ve sulama sistemleri ile verimliliğini artırmak. Bu damlama sulama veya mikro sulama sistemleri kullanılarak yapılabilir. Bu sistemler suyu doğrudan bitkilerin köklerine iletir ve bu da su israfını azaltmaya yardımcı olur.

. Daha verimli hasat ve işleme yöntemleri tercih edilmeli. Bu, israfı en aza indirmek için tasarlanmış makineler kullanılarak yapılabilir. Böylece var yılı, yok yılı verim dengesizliği azaltılmalı.

. Zararlılara ve hastalıklara karşı daha dirençli yeni yer fıstığı çeşitlerine yönelik araştırma ve geliştirmeyi desteklenmeli. Sağlık yönüyle ilgili bilimsel makaleler yayınlanmalı. Çevreye zarar verebilecek pestisitlerin kullanımı azaltılmalı.

. Tüketicileri sürdürülebilir gıda üretiminin önemi konusunda eğitmek ve “Antep Fıstığı” algısını yüksek tutmak. Bu, sürdürülebilir ürünlere yönelik bir talep yaratılmasına yardımcı olacak ve bu da üreticileri daha sürdürülebilir uygulamaları benimsemeye teşvik edecektir.

Geleneksel ve çalakalem usullerle küresel rekabet olmaz. Yukarıdaki stratejileri takip etmek, fıstık üretimi ve baklava üretiminin uzun vadede sürdürülebilir olmasını sağlamaya yardımcı olabilir.

editor manset
Paylaş. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr WhatsApp Email
Önceki YazıMayıs ayı yoğun hafta ile başlıyor
Sonraki Yazı Naturelgaz kârını yüzde 50 artırdı

Benzer Yazılar

SPK’dan açığa satış için yeni karar!

28 Haziran 2025

Fed’in enflasyon göstergesi beklentileri geride bıraktı

28 Haziran 2025

Kamu işçilerine hükümetin ikinci zam teklifi belli oldu

28 Haziran 2025

BofA’dan ABD borsası için uyarı geldi

28 Haziran 2025
d’konomi TV
EDİTÖRÜN' SEÇİMİ

KKB’den geleceğe güçlü altyapı yatırımı

16 Haziran 2025

AB, denizleri kurtarmak için harekete geçti

10 Haziran 2025

Kişisel verileri kim koruyacak? Devletler, şirketler ve bireylerin sorumluluğu

7 Mayıs 2025

Girişim 23 Zirvesi yarın başlıyor: Ankara girişimcileri ağırlıyor!

5 Mayıs 2025
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • YouTube
  • LinkedIn
GÖZDEN KAÇIRMAYIN
Ajanda

SPK’dan açığa satış için yeni karar!

28 Haziran 2025Haber Merkezi

Sermaye Piyasası Kurulu (SPK), Borsa İstanbul pay piyasalarında açığa satış yasağı ve pay geri alımlarının…

Fed’in enflasyon göstergesi beklentileri geride bıraktı

28 Haziran 2025

Kamu işçilerine hükümetin ikinci zam teklifi belli oldu

28 Haziran 2025

BofA’dan ABD borsası için uyarı geldi

28 Haziran 2025

Subscribe to Updates

Get the latest creative news from SmartMag about art & design.

HAKKIMIZDA
HAKKIMIZDA

Dijital Ekonomi, başta ekonomi olmak üzere hayatın her alanına ilişkin okuyucuların merak edebilecekleri, istedikleri konularda mümkün olduğunca yalın ve net bilgi alabilecekleri yeni nesil dijital medya platformudur.

Tüm görüş ve önerileriniz ile sitemizde yayınlanmasını istediğiniz yazılarınız, haberleriniz ve yorumlarınız için bizimle iletişime geçebilirsiniz.

e-posta: [email protected]

EDİTÖRÜN SEÇİMİ

KKB’den geleceğe güçlü altyapı yatırımı

16 Haziran 2025

AB, denizleri kurtarmak için harekete geçti

10 Haziran 2025

Kişisel verileri kim koruyacak? Devletler, şirketler ve bireylerin sorumluluğu

7 Mayıs 2025

D'KONOMİ TV

Siber güvenlik çağımızın en önemli konusu

29 Kasım 2024

Girişimciliğin sivil toplumla ayrılmayan bir bağı var

11 Aralık 2024

Güvenmek için bir kere kullanmak yeter

8 Nisan 2022
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube
  • Hakkımızda
  • İletişim
  • Künye
  • SSS
  • Hesabım
  • Yasal
Telif Hakkı © 2021 - 2025 Sentez Medya Limited. Tüm hakları saklıdır.

Arama kısmına kelimeyi yazıp Enter tuşuna basın. Çıkmak için Esc tuşuna basın.

Web sitemizdeki içeriklerden en iyi şekilde yararlanmanızı sağlamak için 6698 Sayılı Kişisel Verilerin korunması Kanunu'na (KVKK) ve Avrupa Birliği Veri Koruma Tüzüğü'ne (GDPR) uygun olarak çerezleri kullanıyoruz. Sitenin düzgün çalışması için gerekli zorunlu çerezlerin kullanılmasını istemiyorsanız ziyaretinizi sonlandırmalısınız. Diğer çerezler yönünden ise lütfen tercihlerinizi belirleyiniz.
Çerez Aydınlatma MetniÇerez AyarlarıReddetKabul et
Manage consent
Zorunlu(Fonksiyonel) Çerezler
Her Zaman Etkin
Bazı çerezler, web sitesinin belirli bölümlerinin düzgün çalışmasını ve kullanıcı tercihlerinizin bilinmesini sağlar. İşlevsel çerezler yerleştirerek web sitemizi ziyaret etmenizi kolaylaştırıyoruz. Bu çerezleri açık rızaya gerek duymaksızın Kişisel Verilerin Korunması Kanunu 5/2-e ve f uyarınca Bir hakkın tesisi, kullanılması veya korunması için veri işlemenin zorunlu olması, İlgili kişinin temel hak ve özgürlüklerine zarar vermemek kaydıyla, veri sorumlusunun meşru menfaatleri için veri işlenmesinin zorunlu olması hukuki sebeplerine dayanarak kullanıyoruz.
ÇerezSüreAçıklama
cookielawinfo-checkbox-analytics11 ayBu çerez, GDPR Çerez İzni eklentisi tarafından ayarlanır. Çerez, "Analitik" kategorisindeki çerezler için kullanıcı onayını saklamak için kullanılır.
cookielawinfo-checkbox-functional11 ayTanımlama bilgisi, "İşlevsel" kategorisindeki tanımlama bilgileri için kullanıcı onayını kaydetmek için GDPR tanımlama bilgisi onayı tarafından ayarlanır.
cookielawinfo-checkbox-necessary11 ayBu çerez, GDPR Çerez İzni eklentisi tarafından ayarlanır. Çerezler, "Gerekli" kategorisindeki çerezler için kullanıcı onayını saklamak için kullanılır.
cookielawinfo-checkbox-others11 ayBu çerez, GDPR Çerez İzni eklentisi tarafından ayarlanır. Çerez, "Diğer" kategorisindeki çerezler için kullanıcı onayını saklamak için kullanılır.
cookielawinfo-checkbox-performance11 ayBu çerez, GDPR Çerez İzni eklentisi tarafından ayarlanır. Çerez, "Performans" kategorisindeki çerezler için kullanıcı onayını saklamak için kullanılır.
CookieLawInfoConsent1 yılİlgili kategorinin varsayılan düğme durumunu ve CCPA durumunu kaydeder. Yalnızca birincil çerez ile koordineli olarak çalışır.
viewed_cookie_policy11 ayÇerez, GDPR Çerez İzni eklentisi tarafından ayarlanır ve kullanıcının çerez kullanımına izin verip vermediğini saklamak için kullanılır. Herhangi bir kişisel veri saklamaz.
İşlevsel Çerezler
Kullanıcıların tercihlerini farklı internet sitesinin farklı sayfalarını ziyarette de hatırlamak için kullanılan çerezlerdir. Örneğin, seçmiş olduğunuz dil tercihinizin hatırlanması. İşlevsel çerezler yerleştirmek için açık rızanıza gerek duyuyoruz.
Analitik Çerezler
Kullanıcılarımız için web sitesi deneyimini optimize etmek için analitik çerezler kullanıyoruz. Bu analitik çerezler ile web sitemizin kullanımı hakkında bilgi ediniyoruz. Analitik çerezler yerleştirmek için açık rızanıza gerek duyuyoruz.
KAYDET & ONAYLA
Altyapı CookieYes Logo

Giriş Yap yada Kayıt Ol

Hoşgeldiniz!

Aşağıdaki alandan giriş yapabilirsiniz.

Şifremi Unuttum?